|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Den frågan är inte alltid lätt. Ex, jag har ingen aning om hur jag skall göra med de stansade hålen i väggen och taket.
Det är flera tusen hål som hade krävt minst 16 eller 12 polys vardera...men det är så många hål att det inte går att få in på en vettig texturstorlek heller (dvs om man vill ha extrem detaljrikedom). Dilemma. Jag borde försöka göra mer ytor med den metod du beskriver Marcus, av den enkla anledningen att jag är rätt dålig på det, he he! Vill bli bättre på det jag gör ![]() Länkar en bild från Postvagnen. Talar om hålen ovanför sidofönstret. Dessa finns även i taket.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Har börjat UV mappa och texturera hytten. Hoppas på nytt släpp ikväll eller i morgon!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
Citat:
Sedan kör du den texturfilen rätt stor, exempelvis 4092pixlar, så får du rätt bra upplösning på sakerna. I mina hytter har jag brukat dela upp innehållet i två kartor på det sättet. Sedan ser det ju ut att vara mest en panel med Korrugerade hål i och inte en hel vägg, som på många andra lok. Så då kan du ju köra panelen högupplöst i en karta tillsammans med andra detaljer. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Funkar 4k? Trodde 2k var max så har hållt mig till det.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
4K fungerar för texturer.
Där emot ska du inte göra normal eller specularmaps i 4k, men det behöver man inte heller. Men just för textureringen så fungerar 4k utmärkt, men då måste man vara noggrann med mappningen. För man vill inte ha för många sådana texturkartor, så ja rekommenderar att använda det mest för interiören. Mappar man ett helt X2 sett i 4k så blir det fruktansvärt tungt att ladda.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Okej, det ger goda förutsättningar för hytten. Varje vagn har varsin 2048 textur och dörrar/boggies m.m delar på texturer genom hela setet. Då kan hytten få lite extra kärlek
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
Ja, värt att tänka på är att du kan använda en grundtextur för att få fram lite ojämna ytor och slitage i texturen, personligen brukar jag ha ett högupplöst foto av betong i lägsta lagret i Photoshop, och sedan sitter jag och leker med opaciteten så att man får en snygg yta på texturen, utan att betongen lyser igenom för mycket.
Kan prata mer om det en annan gång, men blir föga intressant läsning för dom flesta som läser tråden
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Bra tips!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Citat:
Då behöver texturen inte bli särskilt stor men kan ända ha bra med detaljer. Kräver att bygger modellen så att det går repetera texturen över den ytan. /æ |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
Citat:
Det kan fungera i vissa fall, om ytorna är helt identiska med varandra. Annars kan det bli väldigt problematiskt. |
|
|
|
|