Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-30, 13:53   #11
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
1. Jag kör LogMate, men får inte ut något debugmeddelande från skriptet. Vart går print eller hur får jag meddelandena att dyka upp i LogMate? Försökte göra som i class390.

2.hlcontrolpos == 0 och hlcontrolpos == 1 funkar, hlcontrolpos == 2 eller högre ändrar inget. Lamporna stannar i konfigurationen som ges av lightsOFF().
Jag hade innan 6st konfigurationen men har bantat ner det till 3 för att debugga.

Kontrolvärdet har:
name: Headlights
default value: 0
min value: 0
max value: 2

..och en internal notched lever med 3 notches.

3. Funkar Activate Node på child objekt också, dvs kan jag använda det för att slå av/på ljuset?
1. Kan väldigt lite om logmate själv men det verkar som om man behöver ha -LogMate -SetLogFilters="All" som uppstartsparametrar till TS(sätts i steam tror jag) för att det ska visas debug utskrifter. Jag struntade mest i logmate och körde debugutskrifter till en vanlig textfil istället men då tappar man ju en del av realtime-debuggandet som logmate erbjuder men är i vilket bättre än ingenting om du inte får logmate att fungera.
Kod:
--GLOBALS
--lägg till
logfile=nil
--ENDGLOBALS
function Initialise()
  --lägg till
  logfile = io.open("C:/RW_LOGS/scriptdebug.txt", "w");
end

function DebugPrint(dbgmessage)
  if DEBUGGING then
    if logfile~=nil then
      logfile:write(os.date("%X")..": "..dbgmessage.."\n")
      logfile:flush()
    end
  end
end
OBS! Mappen där debugfilen ska skrivas, c:\rw_logs i detta fall, måste skapas för hand innan du kör.

2. elseif hlControlpos==2 --> elseif hlcontrolpos==2 OBS. stort och litet "c"

Jag skulle dock undvika kontrollnamnet Headlights som är någon slags semi-hårdkodad kontroll i TS med lägen "ljus av"/"ljus på"/"byt riktning" dvs 3 lägen som inte går att ändra vad jag vet.
Gör hellre en egen kontroll med "LiveInjectorWater" med de lägen du behöver och koppla sedan ihop vad som händer i "Headlights" kontrollen och vice versa. Då får ett fungerande knapp i UI:t för grundljuset(av/på/ändra riktning) + trycka "L" för att finlira med ljusen.

3. För att visa/gömma childobjekt så används Call("Childnamn:Activate",1/0) så det går utmärkt att styra lamporna med detta och du kan tom ställa in olika parametrar på lamporna i skriptet med

Call( "Headlight:SetRange", 60) --Headlight är här ett child objekt av typen spotlight
Call( "Headlight:SetUmbraAngle", 25)
Call( "Headlight:SetPenumbraAngle", 15)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.

Senast redigerad av Mawkish den 2014-06-30 klockan 13:56.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009