![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Jag tycker också hytten gungar på tok för mycket. Vet inte exakt vad variablerna i cab camera gör så får testa mig fram. X2 tycker jag i annat fall är läskigt mjukt att åka på.
Jag kan göra siffrorna större ![]() Siffrorna borde uppdateras samtidigt som hud:en men jag skall kika på vad som skulle kunna orsaka "delayen".
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Nej, Siffrorna i HUDen uppdaterar inte samtidigt som siffrorna på förarpanelen. Samma "Delay" finns också på Class 695.
HUDens siffror går uppåt när den är på .5, t.ex. när man är på 105.6 så står det 106 i HUDen. Därför blir det även delay när t.ex. "Overspeed" ska dyka upp... På förarpanelen visas inte 106 förrän tåget når 106.0 i hastighet.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]() Citat:
![]()
__________________
![]() Mvh, Roger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Hmm...jag vet inte hur HUD:en updaterar sig men siffrorna i hytten visar avrundat nedåt. Ett par exempel:
134.0 = 134 134.3 = 134 134.8 = 134 135.0 = 135 135.3 = 135 135.8 = 135 Dvs mina siffror visar inte 135 såvida du faktiskt inte uppnått den hastigheten. HUD:en verkar vara 134.0 = 134 134.3 = 134 134.8 = 135 135.0 = 135 135.3 = 135 135.8 = 136 Är detta något ni anser vara ett problem? Jag kan naturligtvis ändra så att siffrorna vissas på annat sätt. Personligen föredrar jag som det är, dvs avrunda nedåt till närmaste heltal ![]() F.ö gör jag goda framsteg med korglutning m.m ![]() Har även gjort tonvis med andra småsaker, däribland gungandet i kameran, rättat till effektkurvorna m.fl. Det är högst troligt att vi kommer att få "fuska" med värden. Jag byggde en väldigt, väldigt...väldigt lång raksträcka och inte ens på den gick det att komma upp i 200 i rimlig tid.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Tycker inte att det är något problem. Hastighetsmätarna är väl knappast så exakta i verkligheten ändå. Åtminstone på Rc6 (som har samma typ av mätare) uppdatera siffrorna så pass långsamt att man ofta hoppar över ett antal kilometrar. Vid inbromsning blir indikeringen alltså tex 122-119-116. Det syns i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=2QiIJjDTi4k
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 15:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Du skulle inte kunna förklara om du kan vad som händer med ATC'n i den där videon? Det skulle hjälpa mig programmera den till X2an
![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]() Citat:
Tåget kör från Uppsala mot Sala, på en sträcka med STH 130 + procentuellt överskridande (10% för loktåg, 30% för X2) = STH 140 för loktåg (notera att alla sträckor har en så kallad "takhastighet" som aldrig kan överskridas, oavsett procentuellt överskridande. 140 skulle kunna vara den högsta möjliga hastigheten här oavsett inställt överskridande. Det framgår i linjeboken.). Strax efter Heby finns en kurva med STH 110 + överskridande. 120 visas i förindikatorn och 140 i huvudindikatorn. Gällande STH är alltså 140 och kommande 120. Notera att inget händer vid passage av varningstavlan för 110, eftersom ATC känner till tågets bromstal och därför inte varnar ytterligare fören det är dags att bromsa. Några sekunder senare piper det till och 120 börjar blinka i huvudindikatorn. Nu är det dags att börja bromsa. Ytterligare några pip för att påkalla uppmärksamhet. Där 120 börjar går huvudindikatorn över till att visa fast 120. Om vi hade åkt och andra hållet, och en ökning av STH var aktuellt, är det enda som händer att huvudindikatorn slår om från 120 till 140 när hela den inmatade tåglängden har passerat hastighetstavlan. Ett pip vid ändrad hastighet. Förindikatorn är alltså helt släckt vid ökad hastighet. Notera att hastigheten vid procentuellt överskridande alltid avrundas neråt till närmaste 5-tal. Hoppas du hänger med..! ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]() Citat:
![]()
__________________
![]() Mvh, Roger |
|
![]() |
![]() |