![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Tycker inte att det är något problem. Hastighetsmätarna är väl knappast så exakta i verkligheten ändå. Åtminstone på Rc6 (som har samma typ av mätare) uppdatera siffrorna så pass långsamt att man ofta hoppar över ett antal kilometrar. Vid inbromsning blir indikeringen alltså tex 122-119-116. Det syns i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=2QiIJjDTi4k
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 15:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Du skulle inte kunna förklara om du kan vad som händer med ATC'n i den där videon? Det skulle hjälpa mig programmera den till X2an
![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]() Citat:
Tåget kör från Uppsala mot Sala, på en sträcka med STH 130 + procentuellt överskridande (10% för loktåg, 30% för X2) = STH 140 för loktåg (notera att alla sträckor har en så kallad "takhastighet" som aldrig kan överskridas, oavsett procentuellt överskridande. 140 skulle kunna vara den högsta möjliga hastigheten här oavsett inställt överskridande. Det framgår i linjeboken.). Strax efter Heby finns en kurva med STH 110 + överskridande. 120 visas i förindikatorn och 140 i huvudindikatorn. Gällande STH är alltså 140 och kommande 120. Notera att inget händer vid passage av varningstavlan för 110, eftersom ATC känner till tågets bromstal och därför inte varnar ytterligare fören det är dags att bromsa. Några sekunder senare piper det till och 120 börjar blinka i huvudindikatorn. Nu är det dags att börja bromsa. Ytterligare några pip för att påkalla uppmärksamhet. Där 120 börjar går huvudindikatorn över till att visa fast 120. Om vi hade åkt och andra hållet, och en ökning av STH var aktuellt, är det enda som händer att huvudindikatorn slår om från 120 till 140 när hela den inmatade tåglängden har passerat hastighetstavlan. Ett pip vid ändrad hastighet. Förindikatorn är alltså helt släckt vid ökad hastighet. Notera att hastigheten vid procentuellt överskridande alltid avrundas neråt till närmaste 5-tal. Hoppas du hänger med..! ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Lite mer onödigt vetande till bönans inlägg som annars tog upp det bra.
Informationen i förindikatorn kommer att börja blinka 13s innan ATC kommer begära broms (förblinkintervall). 8s kvar till ATC ingriper så hoppar informationen över till huvudindikatorn med en tonstöt och blinkar (huvudblinkintervall), 3s kvar till broms så piper det två gånger (tonintervall). Hastigheten måste ha kommit ner under angiven hastighet +9km/h för att ATC inte ska bromsa, dock kommer överhastighet blinka och pipa om hastigheten är mer än 4km/h för fort.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Super!
Jag är övertygad att det går att återskapa i RW. Säg att vi gör ATC'n programmeringsbar...ex om man klickar på siffrorna så växlas dem mellan sigelset eller multipelset. När man tryckt där lyser inmatningsknappen och då får man trycka på den så är det klart. Det som i sådant fall skulle ske i skriptet är endast att värdet för hur tidigt ATC'n skall ge föraren signaler. Detta kan också drivas av distansen till nästa signal och tågets hastighet, så förprogrammerar man värden som passar. Det är bara två animationer, två kontrollers och fyra rader skript ![]() Fråga: Om man kör fortare än 9km/h över angiven hastighet som du sa Basse, bromsar tåget automatiskt då? När tar ATC'n över?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Det börjar pipa och blinka grönt vid 4 km/h över STH, vid 9 km/h över STH fullbromsar ATC tåget. ATC-bromsen går att lossa av föraren då hastigheten sjunkit till tillåtna värden. Nu är jag inte helt säker, men nog nödbromsar ATC tåget om hastigheten överskrider STH med 20 km/h?
En litet sidospår. För ett antal år sedan åkte jag i hytten på en Rc6a på Siljansbanan mellan Borlänge och Mora. Mellan Leksand och Tällberg finns en del riktigt jobbiga uppförsbackar, och precis före dessa råkade den ganska "färska" föraren missa en lägre hastighet med några kilometrar varvid ATC bromsade. Innan de relativt sega blockbromsarna hade släppt var vi nere i 50-60 och då detta var på vintern och spåret var ganska halt så gick det riktigt trögt över krönet med 8 vagnar i kroken...
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 19:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Ja, ATC bromsar direkt med driftbroms (100kPa, 1kg 1Bar beroende på hur man vill säga) vid över 9km/h och nödbromsar vid 15km/h över. Går att kvittera när man kommit under övervakad hastighet.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Osäker på vilken knapp du syftar på. Det är knappen direkt till höger om huvudindikatorn, med en gul lampa på.
Kom precis att tänka på denna ATC-guide. Kan nog vara till nytta! ![]() http://www.nikson.se/stw/atc-guide.shtml
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Är det bara för mig som fel sida av bistrodörren öppnar sig på?
Alltså när plattformen är på vänster sida (i körriktningen) öppnas höger dörr.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-07-27 klockan 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Det där blir härlig söndagsläsning.
Blev precis klar med koden som skall driva lutningen förresten. Nu behöver jag bara ett samband mellan hastighet och kurvradie som ger maximal lutning i procent. Lite dåligt att man inte kan få den laterala accelerationen från RW ty det hade gjort saken bra mycket lättare ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |