![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() ![]() CFo5 1352 Mellan 1900 och 1907 lät SJ bygga 26 vagnar av littera CFo1 (Före 1902 bara CFo), en vagnstyp som bestod av 5 tredjeklasskupéer med träbänkar och ena vagnhalvan med resgodsavdelning och en liten kupé för konduktörspersonal. Resgodsavdelningen hade dörrar på gångjärn som var insänkta någon decimeter i vagnssidan, en på var sida. Från 1925 började man modernisera dessa vagnar som de flesta plåtklädda vagnar, så de fick litterat CFo4, men fick behålla -91-boggierna och resgodshalvan av vagnen hade kvar den öppna plattformen medan resandeänden fick den inbyggd. Redan efter två år så ändrade man planerna och byggde om de CFo1: or samt de vagnar som hunnit bli ombyggda till CFo4 (minst 15 stycken) till CFo5 som är den vagn som vi ser ovan. Mellan 1927 och 1933 byggdes 24 av vagnarna om, de sista två fick fortsätta som CFo1 hela sin livstid då de skiljde sig något ifrån hur de övriga vagnarna ursprungligen såg ut. CFo5 såg ut som de övriga moderniserade vagnarna med -07-boggier och båda ingångarna överbyggda. De gamla resgodsdörrarna byttes mot nya skjutdörrar och dessutom så byggde man en smal korridor längs sidan av resgodsavdelningen för att resande skulle kunna ta sig från den ena änden av vagnen till den andra. Dock så verkar CFo5: orna (som alla resgodsvagnar) gått ytterst med resgodsavdelningen vänd ifrån resten av tåget i alla fall, enligt de bilder jag hittat. Individen 1352 byggdes som en CFo1 på Kockums Mekaniska Verkstadsaktiebolag, Malmö 1902, byggdes om till CFo5 någon gång mellan 1927 och 1930. Har tyvärr ej koll på om vagnen varit ombyggd till CFo4, då den inte tillhör de 15 vagnar jag vet har varit det.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |