![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 348
|
![]() Citat:
Ett linjeblock har alltid en blockriktning i vila, där inga utfartsblocksignaler är i kör (ställda). När en utfartsblocksignal ställs i kör av tkl och blockrikningen i vila är "rättvänd" ställs rätt signalbild i utfblsi, om blockrikningen är "felvänd" så blir hela blocksträckan, alla signaler stoppställda och om hinder icke finnes, vänds riktningen och utfbls får rätt signalbild. Tkl kan spärra blocksträckan vilket innebär att det inte går att ställa signaler i kör. Om ett fordon körs ut på blocksträckan mot blockrikningen kommer samtliga signaler att gå till stopp även utfbls detta gäller även om spårledningarna som utgör blocksträckan kortsluts (beläggs) av tex kontaktdon. Vilket då som Nisse skriver bör en vagn innebära att signalerna går till stop, varför skulle detta hjälpa linjeblockets funktion? En bana har väll (numera) alltid signalering åt två håll? För både udda och jämna fordon? Tex, genomfartstågväg si21-31-41 eller 22-32-42 eller blocksignaler L41, L3, L5 osv och motstående L42, L4, L6 osv. Du får förklara vad du menar Nisse? Numrering av växlar, lite klurigt ämne, men jag tänker hålla mig till modern signaleringsprincip. På nyare stationer så överensstämmer numreringen av växlar med signalernas. Första växeln efter infsignal 21 med nummer 21 och i andra änden efter infsignal 22 med nummer 22. Växlar i den udda stationsänden har udda nummer 21, 23 osv, medan växlar i den jämna änden har nummer 22, 24 osv. Växlar som leder till eller från tågspår men som ej kan medge huvudtågväg skall betecknas 31,33 osv, respektive 32, 34 osv. Kopplade växlar skall betecknas med a, b, c osv (har bara sett a och b ände) med början i den udda stationsänden, gäller både på nyare och äldre stationer. Vid stora stationer betecknas normalt växlarna med 3-siffriga nummer med början på 101, 102. Vid stationer som ej har kopplade växlar, beroende på ställverkstyp tex datorställverk 85, så har alltid motväxlar för södergående tåg udda nummer och motväxel för norrgående tåg jämna nummer. En växel är motväxel när tungspetsen är det första man möter i växeln! Kan ordna lite skisser om det finns intresse! Har säkert missat något, men nu är det natt även fast man tjänare en timme… mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |