![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Har idag äntligen fått tid till att jobba på modellen igen. Har funderat på att göra en relativt polygonsnål modell för att sedan normalmappa modellen en hel del. Nu när jag känner att jag fått koll på detta. Ville i vilket fall som helst bara berätta projektet lever.. Yeah!!
![]() ![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Med tanke på utformningen utav X31:an och dess detaljnivå så är normalmaps ett helt onödigt projekt att syssla med.
Mängden detaljer som faktiskt sticker ut utanför korgen är extremt få och dom som faktiskt finns kan du likväl lägga polygoner på. Sedan är hela tanken meden normalmap att du bygger en highpolymodell och en lowpollymodell och överför en transfermap av highpolymodellen till lowpolly versionen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Måste säga att jag inte håller med dig faktiskt. Finns en hel del på x31 som man faktiskt kan göra en normalmap på. Särskilt taket där det finns "ränder" som på min förra version låg på 2000 tris. Känns som om dessa kunde läggas in i en normalmap tex.
Jo visst är tanken med en normalmap det. Är helt medveten om det, men man kan ju också använda den för att "förbättra" modellen eller förtydliga saker i texturen. Det är i alla fall det jag fått lära mig. Åh andra sidan så är det ju mitt val om jag vill lägga tid på normalmap eller inte.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Är inte normalmaps en form av bumpmap? Eller har jag förstått fel?
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Sitter och pillar i blueprint editorn. Jobbigt men framsteg blir det
![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Sådär ja nu har vi ett tåg som kör runt. Yeeh! Dock så snurrar ju hjulen och bogien fel så in i helsike. Men åh andra sidan så har jag inte lekt med pivotarna tillräckligt. Läser på om det just nu så ska se om jag kan få till dem tills imorn.
Har dock några frågor som nån mer erfaren kanske kan svara på. - Har för mig att hjulen ska vara children till bogien. Har ingen aning men har fått för mig detta. Hur ska det vara? - Som jag förstått det så ska man sätta Z-led till 0 i 3ds max (stämmer?). De andra leden hur vill railworks ha dem? EDIT: Nu fungerar allt som det ska men mer erfarna får gärna svara på frågorna ![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-12-22 klockan 01:46. |
![]() |
![]() |