![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Imponerande å intressant, både jobbet på vagnarna, plus all möjlig info.
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar Ekan!
![]() Då kommer här den troligtvis sista vagnen i denna etappen, blandad resgods/postvagn littera DFo1. ![]() DFo1 1197 Detta är en vagnstyp som jag aldrig nämnt tidigare. Vad jag hittar så tillverkades 22 vagnar mellan 1892 och 1902, men en vagn, nummer 1107, skrotades efter Getå 1918, så i str263 från 1930 finns bara 21 vagnar. Dessa hette från början, precis som de andra modell -91-vagnarna, bara DFo fram till 1902. Därefter lade man till 1:an för att skilja dessa från boggievagnarna som man övertagit med Västkustbanorna ett par år tidigare. Inuti så var resgodshalvan av vagnen väldigt lik den på BFo och CFo, med en konduktörskupé i änden, men dörrarna var enklare och lite smalare. I postavdelningen fanns den vanliga uppsättningen med hyllor att sortera in posten i, samt en separat dörr på mitten av vagnen att lasta i och ur postsäckar igenom. Mellan resgodsavdelningen och postavdelningen finns det en vägg med en liten dörr så att det var möjligt att ta sig rakt igenom vagnen om man skulle vilja, men dessa utrymmen var naturligtvis inte öppna för passagerare. Båda avdelningarna tog upp hela vagnens bredd så vagnarna gick alltid i änden eller närmast lok i tåg. I postavdelningen fanns även en kamin som man kunde elda i för att hålla värmen om de 6 elementen drivna av ångvärmen från loket inte räckte till. Vagnarna verkar ha fått gå någorlunda oförändrade hela sina liv, de fick till exempel aldrig sina övergångar inbyggda. Dock så bytte man boggier från de ursprungliga modell 1891 till modell 1907 någon gång före 1930. Just denna vagnen, nummer 1197, tillverkades av Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (Vabis) år 1901 och var således en av de sista DFo som byggdes. Vagnen skrotades 1965. När det kommer till målningen så var de första 8 vagnarna målade i en annorlunda färgsättning där postavdelningen utvändigt var svart nedtill och ljusgul upptill. Dock så har jag inte hittat någon leveransbild på detta, bara en skalmodell som inte är utförd helt enligt leveranskontraktet, men jag kanske kommer att göra en textur med denna målning också. Detta som min vagn fått är den typ av målning som resterande 14 vagnar hade. Jag finner den tidigare målningen väldigt udda, för enligt leveranskontraktet för de DC1 vagnar som levererades 1886, alltså före DFo så skulle de vara målade med todenkopf/caput mortum, alltså samma färg som på bilden som de senare DFo-vagnarna fick. Lustigt att man bytte och lät 8 vagnar få en helt annan målning där under några år på 1890-talet. Dessutom så skall D1-vagnarna byggda på 1870-talet ha haft samma svart/gula målning, så man har uppenbarligen haft lite svårt att bestämma sig och bytt varje årtionde. Efter 1924 så blev de helt brunmålade i alla fall, i samma nyans som vagnarna i förra etappen. Och med denna vagnen så tror jag att det får vara nog för denna etapp. Jag lämnar därför ett par vagnar obyggda, som den äldre restaurantvagnen ABo3, den andra BCo1-modellen, BCo4 samt Co4(Som inte har något att göra med den Co4a som jag redan byggt). Nu skall jag gå tillbaka till alla vagnar och skapa fler texturer. Andra/förtaklass-vagnar som haft både lokomotivgrön och ultramarinblå målning skall få en textur av varje och alla vagnar som överlevt 20-talets moderniseringsvåg utan att bli ombyggda skall även få en brun-textur. Sedan skall allt testas, dokumentation skrivas och så vidare och därefter är det bara att kroka på ett passande lok och dra iväg! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Som vi tidigare nämnt användes en del vagnar senare som arbetsvagnar, skulle det vara möjligt för dig att göra sådana? Med vidhängande trappor och extradörrar m.m. Eller i varje fall exteriört färgmässigt?
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vagnarna som blev tjänstevagnar blev det på 50-60-talet och då hade många av vagnarna fått en ny typ av tak med avskurna takändar som jag saknar ritning på. Dessutom så sattes lanterninfönster igen, och likaså vanliga fönster. Tyvärr så är det dåligt om referensbilder på sådana vagnar och ritningar vet jag knappt om det ens existerar då de nog kunde vara mer eller mindre spontant ombyggda. Som du nog märkt vi det här laget så vill jag alltid att det jag bygger skall vara så likt verkligheten som möjligt, så att bara hitta på något är inget för mig. Dessutom är dessa vagnar långt efter min intressesperiod som är runt 1900-1930, så jag har inget intresse av att lägga ned tid på att bygga tjänstevagnar. Hoppas att du har överseende med detta!
![]() I övrigt så har jag jobbat lite i skymundan, men jag tänkte posta en liten uppdatering då det är lite dött här på forumet just nu. Jag har beslutat att DFo är den sista vagnen, så totalt kommer etappen att innehålla 8 vagnar, ABo1/Ao, Bo3, BCo1/BCo3, BFo1, Co1, Co5, CFo1 och DFo1. Jag har sedan sist gjort klart alla extra texturer, samt i princip skrivit klart dokumentationen. Just nu ska jag lägga till funktionalitet för att kunna byta texturer på själva vagnarna, samt skriva lite specialscript för att vissa av vagnarna skall kunna byta belysningstyp beroende på vilken textur man väljer, precis som på ABo3 från förra etappen. Sedan skall allting bara testas lite till och sedan så är det bara att släppa lös vagnarna på era banor! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håller precis på att ladda upp cdp-filen, så alldeles straxt kommer etapp II till download!
![]() Har för övrigt lyckats lösa smoothingproblemet som Lan klagade på som gjorde att sidorna på korgen blev lite kantiga, så numera är de släta och fina!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tack Tomas, för dessa trevliga vagnarna.
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... till Korvtiger och vovven47,
som gjort det möjligt för oss att köra tåg som de såg ut när tåg fortfarande var TÅG !!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |