Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-18, 13:43   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nynäsbanan, del 6 av många

Ösmo är Nynäsbanans femte station (en har jag hoppat över), och ligger 12,2 kilometer från Nynäshamn. Att placera in stationer i en DEM-bana är svårt eftersom det inte finns klara målpunkter för mätresultaten. Här har stationen hamnat 175 meter fel, vilket justerats på kilometerstolparna.

Stationen ligger 35 m ö h och jag hamnade på 41. Godtagbart eftersom nivåmätningarna troligtvis mäter trädens höjd.

Kenneth Landgren har skrivit ett antal järnvägsböcker men också jobbet på Ösmo stationen. ”Känner igen mig”, skriver han i ett email. Dock har en väg lagts in något fel, men det skyller jag på Lantmäteriet.

Nertill i bild 1 syns Ösmos gamla mejeri. På samma sida om spåren men upptill banvaktsstugan med förråd.

I den här tråden passar jag nu på att berätta om de mystiska sakerna som banan är nedlusad med - men dom är synnerliga viktiga. Genom dessa styrs säkerhetssystemet och har utvecklats för Trainz av Korvtiger och Svenolov. Passar på ett bifoga Korvtigers utmärkta manual hur säkerhetssystemen fingerar. Det äldre signalsystemet, exempelvis Nynäsbanans, fungerade in i 1970-talet då ljussignaler övertog säkerheten.

Till följd av datorkrasch har bilderna tagits i Surveyor-läget – har inte kunnat installera lok.

Bild 2: Är stinsen hjärnan så är vevställverket hjärtat för säkerheten. Från vevställverket kunde systemet alla funktioner styras såsom växlar, semaforer m m med hjälp av stållinor. Dessa drogs i en kanal med öppningsbara luckor (bra för service) på områden där folk rörde sig och under spår.

Bild 3: Här syns åter en kabelkanal och linor som drogs ovan jord.

Bild 4: Linorna måste vara spände både sommar och vinter. Det ser spännverket till med. Här syns också en Signalmarker, del i Korvtigers säkerhetssystem. Signalmarkern berättar för norra semaforen att ”jag” är spår 1.

Bild 5: Överallt där det finns ett uppställningsspår av något slag bör det finnas en spårspärr, som förhindrar att en vagn oavsiktligt rullar ut mot ett angränsande spår. Spärren kan i flera fall styras från ställverket.

Bild 6: Semaforen ger klartecken för spår 1 eller 2 eller stopp. Styrs med linor kopplade via infartsväxeln.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (144.2 KB, 308 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2 Vev.jpg (106.3 KB, 308 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3 kanal, linor.jpg (103.1 KB, 309 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4 Spännverk SM.jpg (91.3 KB, 306 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5 spårspärr.jpg (84.9 KB, 302 visningar)
Filtyp: jpg Bild 6 sem.jpg (83.5 KB, 302 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf banbyggande_delII_s%E4kerheten.pdf (250.4 KB, 21 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009