Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-02, 19:53   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger,
skulle du kunna testa de nyss uppladdade så jag inte förbisett något!
De fungerar i 3.7 i TANE med procedural Track.




Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Helt korrekt som alla verkar kommit fram till om varför man behöver två varianter, men ville bara förtydliga lite bättre vad "normalläge" är och när de respektive typerna kan behövas.
Saxat ur Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1916): "Till normalläge väljes det läge, som växeln i regel skall intaga"
Saxat ur Säkerhetsordning (Säo, Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1941): "Normalläge för växel eller spårspärr == visst, på förhand bestämt läge, som växeln eller spårspärren i regel skall intaga. Anm. Det motsatta läget benämnes växelns eller spårspärrens omlagda läge."

Det innebär alltså i de flesta fall rakspår, särskilt om man tänker på infartsväxlar och i de fallen har man ofta valet att kunna lägga växelklotet på den sidan om spåret som gör att den intar normalläge när klotet pekar mot spåret, vilket nog känns mest naturligt. Dessa växlar skall alltså vara av den typen som du fick lägga till, när gult är upp om klotet pekar mot spåret.

Ett exempel när man kan behöva den andra typen är skyddsväxlar, alltså växlar som har samma uppgift som spårspärrar, att skydda ett tågspår från angränsande sidotåg- eller stickspår genom att leda ut eventuella tåg eller vagnar som kommit i rullning till ett kort stickspår med en stoppbock. Dessa växlar skall som normalläge intaga det skyddande läget, dvs ut på det korta stickspåret.
Se denna bangårdsritning som exempel:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/pl_1.jpg
Här är växel nummer 5 en skyddsväxel och skall alltså som normalläge ha växeln lagd ut på stickspåret. Man skulle på grund av att det är trångt mellan spåren antagligen placera växelklotet på yttre sidan om växlen, bort ifrån bangården, vilket skulle leda till att denna växel har sitt normalläge när klotet pekar ut ifrån spåret, alltså tvärt emot det förra exemplet. Då behöver man den första typen av växel som du gjorde, där gult är upp när klotet pekar bort ifrån spåret.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009