![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Några bilder till.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Bilder på annan typ + ett annat klot.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bra Bengan! Nu ser man ju hur den fungerar! Skall nog kunna bli en Turned variant av detta!
Bygget har börjat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-04 klockan 11:50. Anledning: Bygget har börjat |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
|
![]()
Ser riktigt bra ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Medan jag bygger kan ju ni fundera på den tredje varianten som Bengan visar?
Skall den kunna ha ett helt spår mellan växeln och omkastaren - det innebär att omkastaren hamnar ca. 5m från spårmitt (med 4m spåravstånd. Jag skall börja projektera den mens ni funderar! Jag laddar upp den vinklade (Turned) varianten strax så får ni testa!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
|
![]()
Hmm, den är ju lite klurigare eftersom det kan variera. De gånger jag sett den så är det precis som på bengans bild när det ligger en växel i växeln. Så min tanke är att det borde fungera bra om den har så långt avstånd att man får in ett till spår mellan men att det spåret ligger direkt intill det andra.
Turned 90 klotet kan ju ligga lika nära närliggande spår som sitt eget så det bör ju räcka i 9 fall av 10? Senast redigerad av EricB99 den 2015-10-04 klockan 15:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Den tredje varianten. Den ligger på en treskens-växel i Jordbro. Men det som jag tänkte mest på, är själva plåtbiten vid växeln. Annars så ligger den som en vanlig växel.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har försökt vara fiffig och gjort en med plåtbit på och den har somm alla andra taggen trackside 3, men om ni vill ha nåt annat så är det bara att ändra. allt mellan 1.5 och hur möckesomhelst går bra. Om ni gör så - clona dom två asseten då, så vi inte får trubbel om nån laddar upp nån bana med med alternativa värden på trackside-taggen (som har decimalvärden så ni har verkligen möjligheter att skräddarsy)
Va inte det himla fiffigt ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... experimenterar jag med. Ett förstablev så här, men det finns mycket att åtgärda, mesher, texturer och delarnas form.
Men principen är ganska logisk när man fattat den: Alla delar ligger i ett Mesh-bibliotek, med sina loddade småbröder, samt texturerna (2st) - en förr ballast och en för räls. Ur detta bibliotek lånar asseten för varje del sina mesher. Dessa assets är Track (själva underbyggnaden, eller ballasten om man så vill), Rails (som är huvudrälerna), Sleepers, Checkrails (stödräler), Blades (växeltungorna), Chairs - Slidechairs (delar till hjärtstycket) och Stretcher (stången mellan växeltungorna). Nåra bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tjusigt!
Du får be Rembran... jag menar Ekan så kan han säkert hjälpa dig med texturerna! ![]() Tycker att tungorna ser för korta ut och saknar den "fot" som tungorna har, se bild: https://img3.mp-farm.com/3043807.jpg Du har visserligen byggt en ganska snäv växel, så det är kanske därför tungorna blivit korta också. Här finns en ritning på en 1:9 växel vilket var standardvinkeln på växlar om du vill ha att jämföra med: https://svenskmjwiki.wikispaces.com/...C3%A4xel_9.jpg Det finns en bättre ritning på växelns delar i banläran om du vill att jag försöker scanna/fotografera av den. Rälsprofiler: http://www.historiskt.nu/diverse/rals/ralsvikter.html De mest intressanta är nog 34 och 40.5 kg/m som var 1899 respektive 1896 års modeller på räls. 34kg/m rälsen kom i 10m längder och 40kg/m i längder om 10, 12 eller 15m. För båda typerna så hade man 630mm eller 770mm slipersavstånd beroende på hur trafikerad banan var. Slipersdimensioner: 2700mm breda för tågspår, 2400mm i sidospår och banor med lätt trafik. Bredd 220mm, tjocklek 160mm. (För broslipers är även tjockleken 220mm, annars samma.) Banvallen: Se: http://www.gmjs.se/standard/JB02-01.pdf Måtten är i cm med skala 1:45, förutom där det står krönbredd 6m. På sidan 2 syns profilen för stambanor, med 3500mm ballastbredd, på sidan 7 syns profilen för sidospår och mindre banor som har 3000mm ballastbredd
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är värdefullt för mig att få sådan info! Jag har mest sysslat med att få grepp om systemet, så finliret kommer nu och framåt !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag tror inte att min avlidne vän banvaktaren Nisse Larsson förstått vad Procedural track betyder. Inte jag heller.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag får väl försöka förklara för alla Nissar då
![]() I begynnelsen fanns bara track som hade massa taggar för bendy m.m Sedan kom "stitched track" som byggdes ungefär som splines, men var tänjbara i y-led. Och nu kommer "Procedural Track" som är i princip som "Stitched Track" men har möjligheten att plocka på ytterligare assets för en massa olika rörliga (och orörliga) delar. Detta var kvällens "pedagogiska insats", om den inte är begriplig så bjuder du in banvakten på en kopp kaffe, och tittar på "Antikrundan" ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |