Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-04, 17:28   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 14 av många

Vi närmar oss Älvsjö och passerar här Forsens hållplats högt uppe på en bank. Än så länge har jag inte upptäckt passande trappor. Det blir att sätta sig på rumpan och rutscha nedåt.

Den här sträckan mellan Trångsund och Södertörns Villastad (Farsta Strand) är kort. Därför passar den bra för att testa Lans nya svenska träd. Detta innebär också ett drastiskt byte – i den här sträckan går jag från massor av polygon (Pofigs träd) till ett minimum (LAns svenska träd).

Jag har än så länge inte sett en test med kommentarer av Lans träd. Här finns chansen. Själv är jag tveksam att gå in i en befintlig bana och byta skog. Kontrasten blir nog lite för stor.

I sista bilden möts Pofig och Lan.

Niss
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (138.2 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (257.8 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (211.6 KB, 242 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 21:26   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Härligt att se hur du provar dig fram Nisse. Nynäsbanan blir nog årets bana (nästa år kanske)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 18:02   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 15 av många

Södertörns Villastad, 47,9 kilometer från Nynäshamn, 7,1 till Älvsjö. DEM-kartans höjd väldigt bra; verklighetens 36 m ö h blev 37,45. Däremot hamnade spåret snett. Statioshuset borda ha hamnet 285 meter bakåt i banan.

Stationens blev en knepig sak. Tilll mitt förfogande hade jag två spårplaner; dels en från 1919, dels en från 1977. Båda redovisade två tågspår och inget annat. Men jag hade också bilder – och dom visade fyra spår.

Efter ett samtal med min SNJ-sakkunnige bakade jag ihop spårplaner och bilder till en möjlig accaptabel lösning. Godsmagasinets placering kan synas som märklig. När stationen byggdes ut i samband med ytong- och oljeleveranser, hamnade godsmagasinet i bangårdens ena ände.

Inte fullt en kilometer norrut uppördes 1960 Farsta hållplats på en hög bank. Plattformen var dock kort. Passagerare i sista vagnarna fick hoppa ner på spåret och sedan kravla sig uupp på perrongen.

Att bygga Farsta hpl inte det lättaste. Trappan bestr av fem stycken Stone Steps som vantrivs med varandra. Staketet förändrar sig i höjd- och sidolägena beroende på från vilken vinkel man ser hållplatsen.

Gångtunneln känner kanske någon igen som Lans nya Vägtunnel, som alltså fungerar bra som järnvägstunnel. Innan tunneln kom till fick eleverna i skolan bredvid järnvägen ta sig över banan för att komma till idrottsanläggningarna på andra sidan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Södertörns Villastad.jpg (232.8 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg Södertörns Villastad 2.jpg (206.8 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Farsta hpl.jpg (237.8 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg Farsta 1.jpg (136.2 KB, 202 visningar)
Filtyp: jpg Farsta 2.jpg (220.7 KB, 206 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 19:26   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up .....

.... tycker du fått till det hela utmärkt
Farsta Hpl är ju väldigt speciell och inte lätt att gestalta helt verklighetstroget, möjligen kan man bygga den som en asset med stolpar som går djupt och en tillhörande perrong med räcke så att det hela går att höja 5-20 m ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 23:15   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
.... tycker du fått till det hela utmärkt
Farsta Hpl är ju väldigt speciell och inte lätt att gestalta helt verklighetstroget, möjligen kan man bygga den som en asset med stolpar som går djupt och en tillhörande perrong med räcke så att det hela går att höja 5-20 m ?
...men det är väl att ta i. Det kommer nya stationer och det vete väl fasen om någon cabförare kastar ankar vid Farsta hpl och traskar runt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-12, 16:07   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 13,5

Glömde en viktigt bild - nämligen LAns Vägbro som förvandlats till en järnvägsbro över en gångtunnel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bron.jpg (151.5 KB, 184 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-12, 16:25   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Lysande idé att dra ett tågspår på mina vägbroar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009