![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Tjusigt!
Du får be Rembran... jag menar Ekan så kan han säkert hjälpa dig med texturerna! ![]() Tycker att tungorna ser för korta ut och saknar den "fot" som tungorna har, se bild: https://img3.mp-farm.com/3043807.jpg Du har visserligen byggt en ganska snäv växel, så det är kanske därför tungorna blivit korta också. Här finns en ritning på en 1:9 växel vilket var standardvinkeln på växlar om du vill ha att jämföra med: https://svenskmjwiki.wikispaces.com/...C3%A4xel_9.jpg Det finns en bättre ritning på växelns delar i banläran om du vill att jag försöker scanna/fotografera av den. Rälsprofiler: http://www.historiskt.nu/diverse/rals/ralsvikter.html De mest intressanta är nog 34 och 40.5 kg/m som var 1899 respektive 1896 års modeller på räls. 34kg/m rälsen kom i 10m längder och 40kg/m i längder om 10, 12 eller 15m. För båda typerna så hade man 630mm eller 770mm slipersavstånd beroende på hur trafikerad banan var. Slipersdimensioner: 2700mm breda för tågspår, 2400mm i sidospår och banor med lätt trafik. Bredd 220mm, tjocklek 160mm. (För broslipers är även tjockleken 220mm, annars samma.) Banvallen: Se: http://www.gmjs.se/standard/JB02-01.pdf Måtten är i cm med skala 1:45, förutom där det står krönbredd 6m. På sidan 2 syns profilen för stambanor, med 3500mm ballastbredd, på sidan 7 syns profilen för sidospår och mindre banor som har 3000mm ballastbredd
__________________
-k- |
![]() |
![]() |