Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-27, 17:00   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Bergstunnel för två spår

Efter många månaders arbete med Nynäsbanan, och många års med Trainz, står jag nu inför min i särklass svåraste uppgift; nämligen att bygga en 1.593 meter lång böjd tvåspårstunnel under Södermalm i Stockholms city.

Chanserna att misslyckats är stora. Jag har ägnat flera dagar för repetition, planering och utveckling av metoder. Inget har gått särskilt bra.

Jag har valt att tillfälligtvis lämna tråden Nynäsbanan för Trainz och skapat en särskild tråd i vilken jag förhoppningsvis beskriver vägen fram till en färdig böjd tvåspårstunnel. Att bygga en lutande böjd tvåspårstunnel är inte att tänka på.

Lan har lagt ner mycket arbete på att utveckla tunnelkonceptet. Resultatet har blivit ett mycket stort antal kraftfulla tunnelalternativ med färggranna manualer. Jag har betatestat tunnlarna, dock inte hans sista och mest intressanta version, den som jag kallar för Korallormen och som jag åtetkommer till. Den här tråden kan därför ses som en försenad betatest.

Att ge sig i kast med en 1.593 meter lång böjd bergstunnel i en DEM-bana kan verka vara övermodigt – vilket det faktiskt är. Hugaligen!

Genom kartor, flygbilder och bilder vet jag var tunneln börjar och slutar. Resten får jag räkna ut. Det är dessutom väldigt viktigt att bana börjar och slutar med decimalen rätt samma höjd; 15,08 meter. Lans tunnel är 18 meter hög. Detta innebär att markhöjden måste ligga på minst 33 meter.

Jag började med att lägga ut ett spår med rätt radie i böjen för 70 km/tim. Lans tunnel är 50 meter bred. Jag har därför gjort en snitzlad bana för tunneldragningen. Ingångs- och utgångshöjderna är 15,08 meter. Därifrån skall tunneln upp till, som jag valt, 35 meters höjd. Tunneln måste ligga på en absolut plan yta, den måste finhyvla.

Ett tips: Tålamod är en dygd när man bygger en Bergstunnel – oavsett vilket alternativ man väljer.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Banan.jpg (151.2 KB, 120 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-11-28, 14:10   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I nästa steg är det dags att lägga in tunneln. Se till att tunnelmynningen ligger snyggt och plant på 15 metersnivån. Leta rätt på tunnelns vertex i mynningens ”panna” och dra ut ett nytt tunnelsegment, Se till att det bildar en enhet med föregående segment. I kurvor använt flera segment. Bild 1. Är tunneln OK så spara.

Ta nu fram LAns manual ”Dubbelspårstunnel av Lan”. Den är viktig, inte minst för råden att alltid jobba med tunneln på höger sida och att hålla ner shift när vertex läggs in. Manualen är utmärkt, följ den.

Bild 2: När man dyker ner i tunneln möts man av vertex. Den stora som ligger mellan ”ormarna” är tunnelvertex. Rör den inte. Snett ovanför en vertex för kontaktledningen.

I manualen talas det om en vit punkt. Den har jag inte hittat – tråkigt därför att den hade underlättat dragningen av kontaktledningen.

Bild 3; Men börja med kontaktledningen. Leta rätt på ett vertex. Dra det mot tunnelväggen. Ställ de färgglada linjerna rakt upp – det är dom jag kallar för Korallormarna (vissa likheter finns). Leta rätt på utliggarens fäste och justera det enligt bilden.

När den motstående sidans vertex dras in har dessa en förmåga att lägga sig på fel ställe. Kontaktledningarna går som ett spindelnät inuti tunneln. Följ ledningarna till vertex och lägg dessa rätt.

Det går. I tunneln jag bygger har 3,2 kilometer kontaktledning lagts in.

Bild 4: Kolla igenom samtliga vertex och ledningar – och gör det ytterligare en gång. Kontaktledningarna är nog det allra svåraste i tunnelbygget. Spara.

Fortsättning följer.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tunnel 1.jpg (85.5 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg Tunnel 2.jpg (128.8 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Tunnel 3.jpg (123.5 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Tunnel 4.jpg (90.4 KB, 106 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-28, 17:53   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
Standard

Bra jobbat, Nisse.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-29, 09:57   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När det gäller att lägga in räls är utgångspunkten manualen ”Dubbelspårstunnel av Lan”. Här utvecklar jag hans modell och det sker i två steg. För båda gäller; arbeta med tunneln på höger sida.

A/ Bra för kort tunnel, mer exakt men med långsam spårdragning.

B/ Bra för lång tunnel, kräver bra ögon men är en snabbare metod.

A: Lägg ut spårvertex på den plana ytan. Dra en vertex vidare till snett bakom mynningen, Bild 1. Fortsätt så runt tunneln med resultatet att det ligger fyra vertex framför tunnelmynningarna, fyra bredvid tunneln.

Dra in vertexten bredvid tunneln in i tunneln. Fortsätt runt. Zooma tunneln till högsta läget , res den rakt upp, gå in i tunneln och leta rätt på spåret. Dra nu spåret vidare. Klicka fram en ny vertex och se till att ”ormen” är väl centrerad (Bild 2) Fortsätt till dess du träffar på motstående vertex. Koppla ihop och därmed bildas ett spår från markplan till markplan. Gör samma operation för den andra sidan. Kontrollera genom att gå igenom tunneln i lågt läge att allt är OK. Spara.

B: Här skall spårvertex läggs tätt utefter tunneln med början på markplanet (Bild 3). Dra in ena sidans samtliga vertex. Glöm inte att trycka ner och släppa upp shift.

Marsch in i tunneln och leta rätt på första spårvertex. Dra det till rätt plats genom att centrera skymten av ”ormen” mellan rälsen. (Bild 4). Gå vidare bit för bit. När ena sidans spår är helt OK, spara och gå över till andra sidan. Arbeta då med tunneln på höger sida – och glöm inte att spara igen.

Bild 5.

Nästa avsnitt blir roligt. Då gömmer vi allt under jord.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Lördag bild 1.jpg (101.6 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Lördag bild 2.jpg (154.8 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Lördag bild 3.jpg (98.2 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Lördag bild 4.jpg (129.7 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg Lördag bild 5.jpg (117.8 KB, 91 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-30, 13:24   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Slutligen; skicka allt under jord så att bara tunnelmynningarna syns, det allra roligaste.

Inledningsvis skrev jag en del om höjder – att markplanet låg på 15 meter (spåren framför tunnelmynningen) och att tunneln låg på 35 meters höjd. Dags att damma av höjderna.

Börja med att leta rätt på verktyget ”Bergskärning tunnel TDGE” eller din version. Gå in i tunneln så nära mynningen det går att komma och leta rätt på tunnelvertex nummer 1, som ligger mellan ”ormarna” (Bild 1). Skriv in höjden 15 meter. Klicka mitt i den runda ringen och vips försvinner tunneln (Bilderna 2 och 3). Ta bort hela tunneln till dess att bara spår och kontaktledning ligger kvar (Bilderna 4 och 5).

Byt till spårverktyget, skriv in 15 meter, klicka på rälsens närmaste vertex – och vips försvinner rälsen. Kvar finns nu en gul ring med vingar som berättar att den borttagna rälsen ligger på 15-metersnivån (Bild 6). Ta bort all räls och ta fram verktyget ”Bergskärning Dubbel Tunnel Kontaktledning” och gör samma sak med kontaktledningarna. Kolla att alla ringarna har vingar.

Tunneln är därmed klar men innan provkörning skall din bana kopplas ihop med tunneln. Nu kommer dom vertex, som ligger framför mynningen till nytta. Har du glömt någon så gör om tunneln.

Tunnelmynningen är slutna. Dessa öppnas med hjälp av ”TUB tunnelkniv”. Aktivera verktyget och klicka på den stängda ytan. Spara inte utan håll på till dess du är nöjd. Spara då. Det här är en svår operation. Den går att genomföra den senare.

Pyntning överlåter LAn och jag till dig med varm hand.

Slut

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (131.7 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (169.2 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (157.8 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4.jpg (90.3 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5.jpg (109.6 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg Bild 6.jpg (96.5 KB, 70 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
tunnlar


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009