![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#286 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
(Kör fortfarande build 78667) Det här med hur man uppfattar framerates är ju ganska subjektivt också. Men jag tror som Lan att det inte egentligen är FPSen som är det du stör dig på utan hacken. Blev tvungen och testa själv, så jag startade nämnda session (Flying Scotsman, där man förövrigt kör det första lok jag stött på som går långsammare ju mer gaspådrag man har...) Jag har en FPS på runt 14-17 i början och därefter går det upp till ett stabilt 21 inne i tunneln. Men samtidigt som det flyter på ganska jämt, (14 FPS kan jag överleva med i alla fall, bara det håller sig stabilt) så uppstår med jämna mellanrum små korta pauser då det hoppas över att uppdatera en bildruta, det hackar till. FPS-mätaren verkar inte visa utslag på detta, så det känns för mycket för att bara vara en dipp i FPSen, snarare att en bildruta inte ritas ut och hoppas över, men att det räknas som att den ritats ut i FPS-mätaren.
Växlingsfilens storlek borde inte inverka på detta, men den kan sega ned spelet. Att bli tvungen att slänga ut och hämta tillbaka minnessegment på hårddisken kostar mycket i tid och det vill man helst slippa. Minne är alltid att föredra över växlingsfil. TANE drar 4.3 GB med minne för mig på nämnda bana, så det får plats i mitt internminne i alla fall. Förresten, på tal om fullscreen. Är det någon som lyckats klura ut hur man går tillbaka till fullscreen efter att ha kört TANE i inte-fullskärmsläge utan att blir tvungen att starta om spelet? Trycker jag på maximera i windows-fönstret uppe i högra hörnet så blir headern och windows-toolbaren kvar.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Hej alla, länge sedan jag skrev något på forumet. Men jag har hållit igen lite med Trainz, till att Tane börja komma ur sin linda. Och med SP1 så börjar det likna något.
Med bulid 80276. Hände det saker. Fortfarande en del objekt som inte vill fungera. Speciellt dom som har speedtree bibliotek. Men det kommer nog till sin rätt, någon gång. Gjorde samma test som lan gjorde för skojs skull. Här har ni resultatet.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 281
|
![]()
Sitter då på ett 970gtx och det laggar inte det minsta. fps ligger runt 30-35
![]()
__________________
Jerka |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hur är det med Flying scotsman när du börjar köra igång??? Laggar det inte något och vad blir fps då? Banan med My-loket är ju rätt ren och där ligger ju fps över 30.
Hanteringen av virtuella minnet var inte bra i Windows 8.1 men har kanske blivit bättre i Windows 10 ? Men det skadar nog inte att öka växlingsfilerna till mer än RAM-minnet, speciellt om man har en SSD.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 281
|
![]()
Har inte testat flying scotsman ännu. Jag är inte så förtjust i banorna man får med eller utländska lok. Men kan testa lite senare och kolla fps:en.
__________________
Jerka |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Nu har jag installerat TANE med hjälp av skivorna jag fick i N3v:s första sändning och har därmed version 74885. Sen är det tvärstopp. Jag får nog nöja mig med 74885.
Återgår till Nynäsbanan MOD, Trainz 2010. Nisse, 81 år |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Hur menar du tvärstopp Nils
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Vad får du för prestanda om du laddar in det lan föreslår? Får du fortfarande 35 fps? Med din hårdvara så borde du egentligen fått runt 60 fps på en sådan bana men tyvärr är N3V inkapabla att göra en effektiv grafikmotor. Jag kan bara önska att de skitit i det och köpt en färdig istället. TANEs grafikmotor är bevisligen ineffektiv så det skriker om det. Det enda som hjälper den är att på sikt så kommer vi att kunna övervinna problemen med ren muskelstyrka i grafikkorten men så borde egentligen det inte behöva vara. Vindvandraren mfl borde gå i kurs hos t.ex. Unity programmerarna för att få lära sig hur sjutton man ska göra.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag föreslår att du provar att starta om datorn efter att du lagt in dina uppgifter under settings. Av någon anledning kan vissa TANE processer ligga kvar i minnet och isf har du rent tekniskt inte startat om TANE även om det ser så ut... men startar du om är du säker på att det skett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 281
|
![]() Citat:
__________________
Jerka |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]() Citat:
Men att skriva till och även läsa från hårddisk jämfört med att skriva och läsa från minne är ofantligt mycket långsamt. Har man en vanlig hårddisk med skiva så pratar vi om en faktor upp till 100 000 gånger långsammare! (SSD är givetvis bättre, men fortfarande minst en faktor 100 beroende på minne och SSD du jämför) Men operativsystem försöker ju vara smarta och flytta ut minnessegment som inte används på länge, vilket då antagligen inte är TANE om det körs, utan andra program som går i bakgrunden. Så har man medelstort RAM så kan det löna sig att ha mycket virtuellt minne om OSet är smart och plockar ut minne som inte tillhör TANE vilket ger plats åt att ha hela TANE i RAM hela tiden. Men om minnet knappt räcker till för att hålla hela TANE i minnet samtidigt så kommer sannolikheten bli stor för att viktig TANE-data kommer att skrivas ned på disk, och om då TANE plötsligt behöver något av den datan som inte ligger i minnet så måste det segmentet först läsas in till minnet ifrån disk (och något annat minnessegment först skrivas ned till disk för att ge plats i RAM..) och då kommer man med stor sannolikhet få ett hack i FPSen då dessa swop-operationer kan ta upp till 10-tals millisekunder att utföra. Vill man då köra spelet i 30fps så har man bara 33ms på sig att leverera nästa frame och tar det då tiotals millisekunder att swoppa ett minnessegment så är du rätt körd om det är flera segment som hamnat i växlingsfilen! Sedan så har ju du 16GB RAM vill jag minnas, så det ska nog räcka till i de flesta fallen, så du lär sällan nyttja växlingsfilen alls och då slipper du hackande. Alltså skadar det inte att ha stor växlingsfil om man har tillräckligt stort RAM. Men om man ska välja så är större RAM att föredra över växlingsfil när det kommer till saker som går i real time (som spel). Citat:
Det verkar som att Bambistor använder en hel del post-processing filter av dömma av hans screenshot och beroende på hur dessa är inställda så skulle man lätt kunna käka upp åtskilliga FPS. SSAO vet jag bland annat att den är välkänd att kunna käka prestanda även på kraftfulla maskiner beroende på hur den är implementerad. Att jämföra TANEs nyimplementerade motor mot en som funnits på marknaden i över 10 år är ganska orättvist. Att implementera en spelmotor+grafikmotor jämförbar med Unity från grunden är inget man gör med ett litet team på ett år. Det kräver tid, pengar och massor med specialkunskap inom flera områden, något som N3V bara till viss del har haft tillgång till. Visst kan man tycka vad man vill om att N3V gått sin egen väg och inte köpt en annan motor, men jag tror att jag föredrar detta beslut jämfört med hur det hade varit om de använt till exempel Unity. Då hade plötsligt 15 år av Trainz-content inte längre fungerat i den nya motorn för att den har andra filtyper, andra krav och speciellt inte stöd för Aurans GameScript. Det hade betytt att Trainz fått börja om från grunden och med dagens konkurrens från andra tågsimulatorer så hade det nog om något varit spiken i kistan för N3V.
__________________
-k- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... du är en enastående analytiker, dotor kännare och pedagog och jag håller helt med i allt, utom att jag "bara" har 12 Gb RAM men det borde väl räcka tills jag får råd att utöka till 64 GB och nytt super-GPU och sen livnära mig på vattgröt och potatisskal,
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Nisse..
Jag ser att "spyfrog" redan svarat dig.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Testade att försöka göra en andra installation, vilket N3v rekommenderar. Jag skulle spara hela TANE-mappens innehåll i en annan mapp och som sedan skulle placeras i förslagsvis pation D. Jag och många andra har ingen D. I brist på var mappen skulle placeras lade jag den på Skrivbordet. Fiasko förstås - men mappen är lätt att slänga i papperskorgen. Nisse |
|
![]() |
![]() |