![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
|
![]()
Hej.
Kul med alla inlägg!! ![]() Jag vill tala om att det är inte för min egen skull som "konvertering" från MSTS till RW skall göras. Jag bygger bara i MSTS och inte i RW (fattar noll hur det går till i RW), utan konverteringen är för Er som vill använda mina objekt i RW. Min utmaning, är att få MSTS/OR så "maxad" som möjligt, trots att MSTS RE är ett 15 år gammalt verktyg. Många inlägg, men fortfarande inget svar på min fråga, vilket filformat och vilken filändelse använder RW? Jag tror att jag har kommit på det själv, tack vare ADDES inlägg om tillägg till Blender. På UKTrainSim står det att Blender IA/IGS exporter 2.1 använder filändelse .IGS (3D model geometry) and .IA (model animation) till RailWorks. Kan detta stämma? Varför jag frågar är att jag försöker att hitta en export/import koppling mellan TSM, Blender och 3DCrafter (td 3DCanvas) och kanske något annat program, utan att behöva lägga ut en enda krona på kommersiell programvara. Hmm, ligger i kö på UKTrainSim sen två timmar tillbaka och väntar på att få ladda ner Blender IA/IGS exporter 2.1. Har avacerat från plats 36 till 21 just nu... Verkar vara stor aktivitet så här under helger... ![]() //Wase
__________________
Må Väl! //Wase ![]() Bygger 3D till MSTS & Railworks Bygger Tjustbanan - normalspår 2016 - MSTS/OR Bygger SÖJ - smalspår år 1956 - MSTS/OR Bygger Wasefors - fiktiv rutt - MSTS/OR Banbyggarna Senast redigerad av wase den 2016-01-09 klockan 18:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Det är som du säger IGS format för vanliga objekt.. Har licens på 3d Crafter plus som klarar Rw export och TSM import.
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Det finns dokumentation om det mesta här: http://railworksamerica.com/download...24:accessories
Den är från 2008 och väldigt utdaterad, men rätt relevant ändå då det mesta ändå fungerar med dagens simulator - och den guide de flesta utvecklare går efter. Sedan hittade jag intressant material om man kollar på /Railworks/dev/docs - då finns det manualer riktad till utvecklare och ruttbygge (Jag fick en del nyttigheter jag aldrig har tänkt på där.) Sedan har vi RWTools, en "Donationware"-program som underlättar en hel del för flera utvecklare när man vill ändra på något som inte går genom RW, eller underlätta för annat. Den har 21 starter trial innan utvecklaren vill ha någon donation av dig. Men den kommer till stor nytta. Sedan är folk på UKTS experter på allt möjligt, t.om. vissa från DTG dyker upp där och hjälper till!
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2016-01-09 klockan 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
|
![]()
Hej.
Nu har jag hållit på hela dagen och gått från .dst fil till .igs fil!!! Sen hur det ser ut i -igs filen, har jag inte en aning om... Sen har det där med texturen... Fem program + 1 tillägg behövs: TS Modeler V. 1.1 3D Crafter V. 9.3 "Free Edition". Ayam V. 1.13 - Program av Randolf Schultz. Blender V. 2.49 (måste vara den version, annars funkar inte tillägget). Blender IA/IGS exporter V. 2.1.71 - Tillägg till Blender av HenningBR218. Installerade Phyton v. 2.6.2 för Windows X86 (inga andra versioner fungerade med tillägget Blender IA/IGS exporter 2.1). Alla program är fria. Tågordning, hehe... 0.5 Installera Phyton. 1. TSM - spara som .dxt fil. 2. Importera .dxt filen i 3D Crafter. 3. Exportera i 3D Crafter som .rib fil till Ayam. 4. Exportera i Ayam som .dxf fil till Blender. 5. Exportera i Blender som .igs till RW. Och inte en krona har jag lagt ut... Jag undrar hur objektet ser ut i RW....... //Wase
__________________
Må Väl! //Wase ![]() Bygger 3D till MSTS & Railworks Bygger Tjustbanan - normalspår 2016 - MSTS/OR Bygger SÖJ - smalspår år 1956 - MSTS/OR Bygger Wasefors - fiktiv rutt - MSTS/OR Banbyggarna Senast redigerad av wase den 2016-01-09 klockan 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Verkar vara en rätt omfattande ordning från MSTS till DTG TS16. Jag undrar om du kan få ut bra objekt sedan. Vore spännande med ett paket av objekt att ha i landskapen till att börja med.
Heja heja! ![]()
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
|
![]()
Hej.
-Ja, om jag visste bara hur man gör i RW??? Jag köpte ju Train Simulator 2015, som nu helt plötsligt är Train Simulator 2016... Någon sorts uppdatering är bevisligen gjord i det dolda... Finns det någon simpel, enkel, liten rutt som man kan meka med? Måste nog lära mig RW, annars har man inte en chans att veta hur .igs filerna ser ut... Är ju novis när det gäller RW. //Wase |
![]() |
![]() |