Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-10, 14:43   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Till Granders!
Du skrev: Efter otaliga utbrott på Railworks hemska spelmotor beslutade jag mig för ett tag sedan att återgå till Open Rails och framställa så mycket modernt och högupplöst som möjligt.
Varför skrev du så?
Grafikmotor hos RW är mycket högre än MSTS/OR för att klara av tåg med många polys. Jag tycker RW har mycket snygga tåg och landskap.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 17:42   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Jag gissar att han menar att tågen inte beter sig realistiskt på spåren.

Detta håller jag med om.
Tågen bromsar inte korrekt, bromsen släpper för snabbt.
Tågen rullar inte som de ska i upp och nerförsbackar.
Gummisnodds effekt på långa tåg

Trainsimulator är ju ett spel och inte en simulator.
Risken finns att samma problem kommer med i nästa Unreal version.

Open rails tycker jag att tågen beter sig rätt på spåret om Wag filen är rätt inställd. Så där har den mycket att vinna, men rent grafiskt är Trainsimulator mycket bättre ännu.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-02-10 klockan 19:45.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 20:39   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig.

Du anser hur tågen beter sig som leksaker håller jag inte med om. Det hänger mycket mer på tågskaparna hur de ska fungera på rätt sätt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:35   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig.
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:38   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 00:41   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
Nej, det är inte samma. Man kan säga att spelmotorn är det som t.ex. styr "simuleringseffekterna", så som tillsättningstid av bromsar, acceleration i förhållande till tågvikt, bana osv osv... Något som OR-folket deklarerat för länge sedan att man sätter stor vikt vid.

Grafikmotorn är det som tecknar upp det hela, med färger, skuggor, vad ska synas osv.

Tråkigt att Granders upplever spelmotorn så dåligt. Men som jorgen3 påpekar, DTG:s inriktning är ju en speltitel. Och deras intresse är då att sälja så många engelska lok och banor mm. som möjligt eftersom det är det dom lever på. Då räcker det för dom att spelmotorn är "tillräckligt bra".

Själv tycker jag att den grafiska återgivningen är mycket viktig för att det ska kännas rätt, bristerna till trots i RW. Och är man ute efter "the real thing" finns det ju alltid veteranjärnvägar där även du kan bli lokförare på riktigt. Jag hoppas dock på sikt att nån gång ska en utmärkt spelmotor och grafikmotor kunna hittas i en o samma simulator. Optimist som jag är, även om utsikterna för "den andra UR4-simulatorn" inte direkt är tjo o tjim just nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 10:47   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Aha, nu vet jag skillnaden mellan motorerna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009