![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Till Granders!
Du skrev: Efter otaliga utbrott på Railworks hemska spelmotor beslutade jag mig för ett tag sedan att återgå till Open Rails och framställa så mycket modernt och högupplöst som möjligt. Varför skrev du så? ![]() Grafikmotor hos RW är mycket högre än MSTS/OR för att klara av tåg med många polys. Jag tycker RW har mycket snygga tåg och landskap. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Jag gissar att han menar att tågen inte beter sig realistiskt på spåren.
Detta håller jag med om. Tågen bromsar inte korrekt, bromsen släpper för snabbt. Tågen rullar inte som de ska i upp och nerförsbackar. Gummisnodds effekt på långa tåg Trainsimulator är ju ett spel och inte en simulator. Risken finns att samma problem kommer med i nästa Unreal version. Open rails tycker jag att tågen beter sig rätt på spåret om Wag filen är rätt inställd. Så där har den mycket att vinna, men rent grafiskt är Trainsimulator mycket bättre ännu. Senast redigerad av jorgen3 den 2016-02-10 klockan 19:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig. Du anser hur tågen beter sig som leksaker håller jag inte med om. Det hänger mycket mer på tågskaparna hur de ska fungera på rätt sätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Nej, det är inte samma. Man kan säga att spelmotorn är det som t.ex. styr "simuleringseffekterna", så som tillsättningstid av bromsar, acceleration i förhållande till tågvikt, bana osv osv... Något som OR-folket deklarerat för länge sedan att man sätter stor vikt vid.
Grafikmotorn är det som tecknar upp det hela, med färger, skuggor, vad ska synas osv. Tråkigt att Granders upplever spelmotorn så dåligt. Men som jorgen3 påpekar, DTG:s inriktning är ju en speltitel. Och deras intresse är då att sälja så många engelska lok och banor mm. som möjligt eftersom det är det dom lever på. Då räcker det för dom att spelmotorn är "tillräckligt bra". Själv tycker jag att den grafiska återgivningen är mycket viktig för att det ska kännas rätt, bristerna till trots i RW. Och är man ute efter "the real thing" finns det ju alltid veteranjärnvägar där även du kan bli lokförare på riktigt. Jag hoppas dock på sikt att nån gång ska en utmärkt spelmotor och grafikmotor kunna hittas i en o samma simulator. Optimist som jag är, även om utsikterna för "den andra UR4-simulatorn" inte direkt är tjo o tjim just nu... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Aha, nu vet jag skillnaden mellan motorerna.
![]() |
![]() |
![]() |