Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-18, 10:30   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Aha, jag förstår!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-22, 04:43   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard TANE bygge 80729

Är det nån mer som observerat att kopplen på våra fordon nu verkar fungera i ovan angivet bygge?
Alltså ingen fritt hängande slang vid uppstart.

Laddade ned versionen för några dar sen men först idag såg jag detta!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-22, 14:59   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det låter lovande! Antar att den inte är släppt offentligt än, för jag har inte kunnat hitta den någonstans.
Har de dessutom fixat Sniff-buggen med STL-koppel? Alltså att om du kopplar ihop och isär STL-k vagnar i Quick Drive så kommer det att dyka upp en bugg i stil med GameObject::Sniff Target object is null.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-22, 16:20   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Knappt det...

Den frusna slangen i okopplad ände är förvisso fixad men...
Nu sätts slutsignaler ut på alla vagnar, slangarna kopplas inte rätt och bryggor och bälgar funkar inte.

Säg den glädje som varar ?

En liten tröst i bedrövelsen är att NG Koppel verkar funka
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-02-22 154729.jpg (128.0 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg 2016-02-22 154753.jpg (104.7 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg 2016-02-22 155837.jpg (267.4 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg 2016-02-22 155911.jpg (267.8 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg 2016-02-22 160025.jpg (286.8 KB, 128 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-02-22 klockan 16:31.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 13:54   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den frusna slangen i okopplad ände är förvisso fixad men...
Nu sätts slutsignaler ut på alla vagnar, slangarna kopplas inte rätt och bryggor och bälgar funkar inte.

Säg den glädje som varar ?

En liten tröst i bedrövelsen är att NG Koppel verkar funka
Konstigt då koppel och slutsignal fungerar på mitt bygge, 80729:




Vad gäller bryggor och bälgar skall jag kolla vid tillfälle.....

Lite negativt att det fungerar för vissa men inte för andra även när man kör samma bygge??
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-25, 03:04   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den frusna slangen i okopplad ände är förvisso fixad men...
Nu sätts slutsignaler ut på alla vagnar, slangarna kopplas inte rätt och bryggor och bälgar funkar inte.

Jag gjorde en test med bogey vagnar och fick samma symptom som Lan.

Så, varför fungerar det med godsvagnar och inte med bogey vagnar ?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 17:15   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Var skall man ladda upp??????

Vi är några som håller på att uppdatera gamla godsaker så att de fungerar i Tane. Ett jobb som kommer att hålla på länge, Det jag hittills uppdaterat är väl ca. 5-6 GB. Min gratis Dropbox rymmer max 2 GB.
Dropbox är enligt mitt förmenande den klart bästa förvaringslådan på nätet, reklamfri och stabil, men skall man ladda upp mycket kostar det.
Bilden är från Dropbox sida och där kan ni se kostnader för olika alternativ.

Hade vi ett gemensamt Företagsabonnemang vore allt gott och väl, men någon måste ställa upp att administrera det och ta betalt för kostnaden.

Ca. 100 SEK per månad är ju inte mycket men vem vill ta på sig jobbet???

Idéer sökes!

EDIT:
Gjorde ett CDP-arkiv av alla 1428 Assets jag hittils knött in i TANE, med eller utan justeringar. Det blev ca. 2 GB.

Sedan klickade jag på List Dependencies och fångade in 1156 sådana som jag sparade som CDP-arkiv-Dependencies på ca 1.3 GB.

Hoppas ni förstår problematiken ???

TANE klarar sådana operationer utan problem, men var laddar man upp drösen???

END EDIT:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dropbox.jpg (180.5 KB, 57 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-02-28 klockan 18:06.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 19:08   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Vi är några som håller på att uppdatera gamla godsaker så att de fungerar i Tane. Ett jobb som kommer att hålla på länge, Det jag hittills uppdaterat är väl ca. 5-6 GB. Min gratis Dropbox rymmer max 2 GB.
Dropbox är enligt mitt förmenande den klart bästa förvaringslådan på nätet, reklamfri och stabil, men skall man ladda upp mycket kostar det.
Bilden är från Dropbox sida och där kan ni se kostnader för olika alternativ.

Hade vi ett gemensamt Företagsabonnemang vore allt gott och väl, men någon måste ställa upp att administrera det och ta betalt för kostnaden.

Ca. 100 SEK per månad är ju inte mycket men vem vill ta på sig jobbet???

Idéer sökes!

EDIT:
Gjorde ett CDP-arkiv av alla 1428 Assets jag hittils knött in i TANE, med eller utan justeringar. Det blev ca. 2 GB.

Sedan klickade jag på List Dependencies och fångade in 1156 sådana som jag sparade som CDP-arkiv-Dependencies på ca 1.3 GB.

Hoppas ni förstår problematiken ???

TANE klarar sådana operationer utan problem, men var laddar man upp drösen???

END EDIT:
MediaFire tar ju 50 GB om jag inte minns fel.

Så hur blir det, om du skaffar en gmail-adress t.ex. lan tane@gmail.com och slänger upp grejerna där istället för i din Dropbox.

Kommer du upp i 50 GB, så tror jag att det bara är att skaffa en till gmail-adress och då t.ex. lan tane2@gmail.com

Men helst, så skulle nog alla vilja ha en hemsida. Där allt är uppdelat i olika kategorier. Som lok, passagerarvagnar, godsvagnar, byggnader, andra tillbehör m.m. med bilder på dom olika prylarna.

Själv har jag ingen aning om, hur man skapar en hemsida som skulle kunna fungera för detta ändamål.

Däremot så är jag villig att hjälpa till med sponsringen av en sådan hemsida, om någon kunnig person har lust att ta på sig detta.

Sen har vi ju Banbyggarna och där stod dörren fortfarande öppen för några veckor sedan, enligt Micke321.

Själv känner jag, att Banbyggarna känns mest rätt. Micke321 har hållt på så länge och vad jag förstår, så håller han på fortfarande. Om någon annan startar upp en hemsida, så kanske han tröttnar efter ett år eller ett halvår och då står vi kvar på ruta ett.

Så jag sponsrar gärna Banbyggarna med en slant för mer utrymme och uppladdning utav Tane och Trainz material där.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-02-28 klockan 19:10.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 13:48   #9
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det låter lovande! Antar att den inte är släppt offentligt än, för jag har inte kunnat hitta den någonstans.
Har de dessutom fixat Sniff-buggen med STL-koppel? Alltså att om du kopplar ihop och isär STL-k vagnar i Quick Drive så kommer det att dyka upp en bugg i stil med GameObject::Sniff Target object is null.
Nej, det är inte fixat utan dyker upp då och då, alltså inte ALLTID.
Kommer ihåg att detta varit upp på N3v forumet, men varthän det ledde har jag inte kollat......
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 17:17   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det låter lovande! Antar att den inte är släppt offentligt än, för jag har inte kunnat hitta den någonstans.
Har de dessutom fixat Sniff-buggen med STL-koppel? Alltså att om du kopplar ihop och isär STL-k vagnar i Quick Drive så kommer det att dyka upp en bugg i stil med GameObject::Sniff Target object is null.
Ja det är ett himla sniffande. Jag jobbar med Portaler och så fort en vagn eller lok med Svenolovs msTrainMonitor tas bort eller läggs till i en Portal tänds den röda lusen och fylls på med varje vagn som tas bort eller läggs till.

Det verkar som msTrainMonitor inte skickar rätt info till gs.gs !!!???

Eftersom Svenolov inte är på banan får vi leva med röda lusen, den verkar kunna lagra hur många fel som helst.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sniff.jpg (165.4 KB, 97 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 19:36   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Buggen ligger hos TANE, beslutade faktiskt igår om att jag skall fråga på forumet om denna bugg, för den är i stort behov av att lösas.

Vad som händer är att scriptet anropar GameObject::Sniff-metoden men får tillbaka felet att parametern target är null. Grejen är att Svenolov checkar att den variabel som skickas in som target innan varje Sniff-anrop inte är null, vilket innebär att target omöjligtvis kan vara null. Något är alltså fel inuti Sniff.

Men som sagt, skall rapportera detta som en bugg och fråga på forumet nu så får vi se vad vi får för svar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 19:51   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Buggen ligger hos TANE, beslutade faktiskt igår om att jag skall fråga på forumet om denna bugg, för den är i stort behov av att lösas.

Vad som händer är att scriptet anropar GameObject::Sniff-metoden men får tillbaka felet att parametern target är null. Grejen är att Svenolov checkar att den variabel som skickas in som target innan varje Sniff-anrop inte är null, vilket innebär att target omöjligtvis kan vara null. Något är alltså fel inuti Sniff.

Men som sagt, skall rapportera detta som en bugg och fråga på forumet nu så får vi se vad vi får för svar.
Eftersom jag är betatestare har jag skickat en "submission" om detta till "Helpdesk". Men stöt gärna på du också, ju fler stötar desto fortare ramlar Jerikos murar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009