![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Riktigt rätt blev det inte. Signalen, som heter Medgivaredvärgsignal och är väldigt bra att ha i bangårdar och underlättar rangering. Signalen har samma funktioner som en huvuddvärgsignal (hdvsi) men påplussad med en mellansignal (msi 3-ljus). Alltså totalt 7 ljus, lika med en huvuddvärgsignal.
Den här signalen har Jgloket testat. En Osynlig master styr msi:n. Den kan döpas till stn-namn plus benämning – ex. Ts 85.Bakom mastern placeras en andra master för dvärgsignalen. Skriv in samma namn som för msi:n plus M – alltså Ts 85M. Msi:n och dvärgen får samma benämningar inom parentes – för dvärgen (Ts 85M). Medgivaredvärgsignalens msi riktas ju mot föregående msi. Riktas signalen mot utfartsblocksignalen fungerar inte medgivaredvärgsignalen. Då får man sätta upp en ny msi på tågspåret bakom infartsväxeln (se bild 2). Det intressanta med signalen är att samtidigt som msi visar rött ger dvärgen klartecken. I bild 3 visar medgivaredvärgen samtidigt stopp och ”Rörelse tillåten, fordon finns på sträcken”. Jag vill minnas att Jgloket förespråkade att samtliga msi inom ett stationsområde borde vara typ medgivaredvärgsignal. Så långt har jag ännu inte kommit. Nisse |
![]() |
![]() |