![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#691 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... alltid kul med lite positiv kritik emellanåt !
Har pillat med fram- och bakljus - några bilder:
![]() |
#693 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Stiligt, men du kan skippa fotstegen, tunnelbanan lever i framtiden och där är alla plattformar i nivå med tågets golv
![]()
![]() |
#694 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Om du stannar vid en plattform med rätt höjd syns ändå inte trösklarna !
![]() |
![]() |
#695 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]() Citat:
![]() - Borde inte detta gå att lägga in på spåret så det automatiskt blir en strömskena samtidigt som man drar? - dvs att man bygger in den på några modeller av spår? Detta skulle medföra att den blir lite mer perfekt. Var fjärde sliper är lite längre där strömskenan är fäst. isolatorn upplever jag som för stor - känns som en smalare diameter. Ska ta och hitta en kamera och ge mig ut på jakt efter isolator när jag kommer ihåg det. om du vill sista är helt taget ur luften.. men upplever att strömskenan är mer fyrkantig än vad du gjort den Tror du den andre gnällspiken lugnar ner sig? ![]() Borde få den här klar någon gång..
![]() |
![]() |
#696 |
Veteran
|
![]()
Utmärkt Leoj,
Jag gjorde ju ett spår med monterad strömskena som finns, men det är inte PT-spår. Det är nog inte så svårt att bygga ett PT-spår för tunnelbanan, men just nu känner jag inte för det - men kan du skaka fram bilder så får jag väl ompröva det. Om du kan bli klar med X1 blev nog många glada. Jag kan ju lägga C30 i fryspåse tills den faktiskt finns ute och är satt i trafik. Uttrycket "gnällspik" var nog lite överilat av mig, det ber jag om ursäkt för till Bengan och Robert, de är normalt de bästa på kritik som hjälper mig mycket i mina byggen - men att ha synpunkter på ett tåg som inte finns är ju svårt ! ![]()
![]() |
#697 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Allt är jätte fin.
Ledsen för att jag gnällde. Mitt humör är inte så bra. Jag har nämligen förlorat en vän. (tror jag.) Efter som jag inte får konkat med personen på en och en halv månad. Och hur känns det. Fruktansvärt! ![]() Jag har har svårt att hitta vänner, och hon var faktisk min ända vän. Hittade en bra bild på strömskena i en bok.
![]() |
#698 |
Veteran
|
![]()
Stort Tack Robert,
det kommer till nytta !!!
![]() |
#699 |
Veteran
|
![]()
Började kolla lite på möjligheten att göra ett tunnelbanespår som "procedural track" - och det kan nog gå, men det blir många kompromisser:
Det skall passa till strömavtagarnas höjd på mina TUB-vagnar. Sen skall man få geometrin att stämma så att isolatorerna hamnar på var fjärde sliper. PT har ganska diffusa besked om sambandet mellan mesh_length, padding_length, spacing_before och spacing_after, men det kanske går att lösa med sedvanlig metodik = "Trial and Error":
![]() |
#700 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]() Citat:
Jag hade en idé om spåravståndsverktyg, precis som stw:s spåravståndsverktyg för att underlätta bygge av t-banan. Här är dom vanligaste avstånden: 3,15 m. 3,20 m. 3,50 m. I depåer kan spåravståndet vara mycket mindre. Precis så att strömskenorna nuddar varandra på ovansidan. Inte skälva skenan nuddar varandra. En annan sak och tänka på sen är plattformar som jag och tänkte har samma teknik som stw:s plattformar. Men en sak i tagen. ![]() Hojta till så kan jag berätta mer om plattformarna i detalj.
![]() |
![]() |
#701 |
Veteran
|
![]()
Ett PT TUB-spår med elväxel inlagd - det blir ett betongspår också när jag får ordning på texturer och annat.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2017-04-03 klockan 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#702 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Är texturerna densamma, som med 1435mm. Tänker på, om man nu skulle göra en korsning. För då behövs ett spår utan strömskena och då vore det bra, om man kunde använda den vanliga 1435mm utan att det blir någon textureskillnad. Passar samtidigt på och efterlyser strömskenan som en egen spline också (som jag gjorde för länge sedan ![]() För då kan man byta ut spåret på bron, till spåret utan strömskena och sedan pilla dit strömskenan på valfri sida om spåret på bron.
![]() |
![]() |
#703 |
Veteran
|
![]()
Det borde fungera! Skall testa en korsning. Men visst går det att blanda spåren !
![]() |
#704 |
Veteran
|
![]()
Pilligt blir det, men det går. Bilden visar ett spårkors med normalspår och anslutna TUB-spår med strömskena:
Tyvärr verkar de utlovade korsningarna och korsningsväxlarna inte komma som PT-track så man får pilla ihop det själv så gott man kan. TANE PT TUB Track för testning och syning: https://www.dropbox.com/sh/6j9c0ndkw...u51g-hoka?dl=0 Spåren finns i både trä- och betongutförande, och en fristående strömskena som scenery-spline till båda. Ni kan väl kolla om det hela är byggbart ! Åt vilket håll man ansluter spåren är viktigt för vilken sida strömskenan hamnar ! OBS: den fristående skenan från tidigare kommer att ersättas !!!!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2017-04-04 klockan 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#705 |
Veteran
|
![]()
... som egentligen är två växlar, tunga mot tunga. Man kan ha Invisible levers men för att visa har jag valt vanliga. Detta arrangemang ger intryck av en korsning, men man måste ställa tågvägen med omläggarna.