![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
Anton93sthlm :
Tack. Just nu gäller det att få signaler, vägskydd och växlar fungerande. Sedan blir det att ta itu med landskapet......Blir väl till att bygga också, t.ex. stationer. Korvtiger: Tack för ditt uttömmande svar. Hjälper mig verkligen. Nu vet jag att trådar dragna över linjen måste vara minst 7 meter höga. Jag får dock flytta telegrafledningarna vid bl.a. Kinnared till "rätt" sida (Innan infarten). Vad gäller försignaler till ljussignalerna I Landeryd så har jag redan installerat skivsignaler. Behåller alltså dessa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Ibland fanns det väl bara en orienteringtavla där försignalen skulle sitta. Jag har ett minne av att infarten till Storfors om man åker söderut bara hade en sådan ca 700 - 1000m innan....
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]() Citat:
Enligt den bangårdsritning över Storfors som jag har tillgång till (http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J1_-1082.jpg) verkar det finnas försignal från Kristinehamns-hållet, men inte från Mora-hållet, vilket stämmer överens med din beskrivning. Antagligen hade man god sikt och/eller låg hastighet i södergående riktning, varför en försignal inte behövdes.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
Har börjat leka lite med landskapsbyggande och I detta fall blir det ju skog, skog och SKOG.Startade upp med Kinnaredsbacken
där SJ testade SJ G6 och HNJ G12 (1940) för framtagning av ny lokmodell. "Kampen" vanns klart av HNJ loket som därigenom blev basen till det nya SJ loket: E10. På bilden nedan så kämpar HNJ HC 17 med släpet HNJ 111 uppför Kinnaredsbacken med landskapsgränsskylten Halland:Småland skymtande framför nosen på HC:n. ![]() Banvaktsstugor fanns det ju utefter banan och här har vi ett exempel utefter linjen Kinnared-Ätran med en banvaktsstuga från Inlandsbanan. HNJ:s var ofta en "ask" om 52 kvm. Skall byggas så småningom. Lägg märke till dressinen som är lutad mot en telegrafstolpe. Tack för den, Lan! Sen vill man ju gärna skapa en banvaktarfru som kommer nedrultande längs stigen från huset strax innan tåget ankommer. Blir väl att lära upp sig..... ![]() Klipp från HNJ filmen (1945) med en grindvakterska: ![]() Embryot till pampiga Landeryds station. Fattas detaljer här och där: ![]() Järnvägshusen till vardera 4 familjer/hus I Landeryd ligger mig naturligtvis varmt om hjärtat. Sammanlagt byggdes 9 stycken hus och endast gifta fick bo där! Från ett av dem skall naturligtvis ljuda baby skrik då och då ![]() Som synes byggdes de i omedelbar närhet till lokstallet: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 605
|
![]() Citat:
SNYGGT!!!!!!!!!! ![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Kanon Vovven - men flytta på banvakten Nisse Larssons dressin. Den stod alltid, jämte bröderna, vid järnvägsspåret med hjulen parallellt med spåren. Lättast ett flytta över så. Dressinen ifråga räddades ur en grusgrop till Åmåls järnvägsmuseum. Varje banvaktsstuga var utrustad med dressin. Vid spårarbeten uppstod parkeringsproblem. Har sett fem dressiner samtidigt.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
Ja, det blir till att ändra dressinens position. Dessutom grymtar säkert min farfar uppe I himlen då han var HNJ banvakt I Bredaryds trakten...........
|
![]() |
![]() |