![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#5 | ||
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Tack så mycket både Korvtiger, Nils och tanigardi. Mycket vänligt att hälsa mig tillbaka - jag hoppas få något gjort också så jag inte bara tar plats på forumet.
![]() Nils, tyvärr tror jag inte att det blir något återupplivande av DONJ projektet som sådant. Jag kanske försöker mig på att importera det i TANE men det är t.ex. tiotusentals speedtrees där som kommer att behöva ersättas tillsammans med en massa andra problem. Det är också så att DONJ är lite väl stort som projekt för att rattas av en ensam person känner jag - iaf skulle det behövas någon med omtalat god banbyggnadsförmåga samt en duktig 3D byggare. Jag är varken någon bra banbyggare eller någon duktig 3D byggare utan snarare en som fuskar lite på sidan av med både och... DONJ är ungefär 8 mil långt i huvudlinjen. På kartan har vi dessutom lyckats klämma in bibanan till sjön Fjärden på ytterligare 11km. Så det är en förbaskat lång bana att försöka få snygg! Det är över min ambitionsnivå just nu kan jag säga. Dessutom finns det en ganska irriterande bugg i hur jag fick ihop terrängen ungefär halvvägs mellan Linghed och Norrsundet - pga begränsningar i TransDEM kunde jag inte göra terrängen i ett svep utan fick göra det i två delar och sen sätta ihop det i Trainz. Här fick jag ett misspass på cirka 200 meter i nord/sydlig riktning och 20meter i höjdled... Största problemet är dock kanske att det fortfarande fattas ett antal viktiga byggnader för att få själva "look and feel" rätt på banan. Vi hade tänkt oss tidigt 1930 tal som epok pga man då byggt pappersbruket i Norrsundet. Vi saknar dock följande viktiga byggnader: - Pappersbruket i Norrsundet 1930. Har varken ritningar eller bilder på detta - Sågen i Norrsundet 1930. Saknas ritningar och bildunderlag - Norrsundet station (denna står dock kvar så där finns det enkla möjligheter att skaffa fram underlag) - Smedjan i Jädraås. Denna har jag dock ritningar över samt att den finns kvar till 50%, så det är något jag kanske kan göra klart. Jag har faktiskt en platshållare för denna gjord, men det är inte mycket att visa upp. - Masugnen i Jädraås. Denna har Björnl gjort en platshållare för och vi har vissa skissser - Järdraås station. Björnl har gjort en platshållare till denna och en grov skiss finns - Bruket i Brattfors. Osäkert hur detta såg ut vid 1930 talet, det som finns kvar idag är ingen bra jämförelse. Ritningar på brukslängorna saknas men skulle kunna mätas upp (de står kvar). Sen är det förmodligen ett otal fler nödvändiga resurser som jag glömde ta med här, men det är som sagt en hel del att göra. Eftersom jag fortfarande har ett intresse för just DONJ området och bor i närheten så kommer jag nog ändå att förlägga mitt huvudsakliga intresse ditåt.. Citat:
Citat:
Sen kan jag dock kanske tycka att gamla CGTextures blivit lite mera restriktiva med deras ganska stränga nedladdningspolicy så lite alternativ vore väl inte fel... ![]() |
||
![]() |
![]() |