![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
För att få ett realistiskt intryck av en bana så bör väl el- respektive signalskåp vara placerade på rätt ställe. STW-gänget liksom Lan och Bengan m.fl. har försett oss byggare med diverse skåp för elektriska kopplingar (sannolikt reläer). Har länge funderat på var och hur el- respektive signalskåp placeras utefter banan. Några specifika frågor:
1. Vid vägskydd och bomanläggningar. Vilka skåp ställer man där? 2. Vid signaler som reglerar tågrörelser (för-, huvud-, mellan-, dvärgsignaler m.fl.). Vilka skåp ställer man där? 3. Kan ett el- respektive signalskåp vara kopplat till flera objekt? Vid exempelvis utfarter kan flera signaler stå mycket nära varandra och kan kanske betjänas av ett gemensamt skåp? 4. Är växeldriv på en bangård kopplade till en gemensamt skåp eller teknikutrymme? Finns det ett kopplingsskåp till varje växeldriv? 5. Vilka ledningar är dolda i kabelkanalerna. På många stationer saknas hjälpkraftledningar respektive återledningar. Är dessa inneslutna i kabelkanalerna?
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]()
Jag skulle kunna svara med ett svar på samtliga frågor: det är olika!!
Men det svaret tror jag inte tillgodoser de intresserade i någon större omfattning, därför så blir svaren så här: För signalinrättningar så finns det flera typer av "kopplingsinrättningar" som jag listar från minst till störst:
Långrandig som vanligt och då har jag säkert glömt något ändå... mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Tack för svaret Blomsson!
Ett förtydligande svar: Jag uppfattade inte om de s.k. återledningarna var nedgrävda i rör/kanaler förbi stationer. Ytterliggare en fråga: Är det av säkerhetsskäl som man minimerar antalet "luftburna" starkströmsledningar, typ hjälpkraftledning och återledningar, på stationsområden? Blomsson nämner ett antal skåp/inneslutningar för elektriska anslutningar. Tre av dessa typer tror jag inte finns i Trainz: 1. Signalkur 2. Kiosk 3. Teknikhus För hugade byggare kunde kanske dessa vara något att sätta tänderna i? Vänligen
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Hjälpkraft beskuren.jpg Den röda fyrkanten är hjälpkraften som försvinner ner i marken för vidare transport in till teknikhus. Den blå är återledningen. Om den bara är nedgrävd eller ligger i kanal och kommer upp på andra sidan eller om den också går in i teknikhus eller liknande utrymme vet jag inte, span krävs!! Den gula fyrkanten påvisar bara de omnämnda Teknikhusen, det närmast är ett nybyggt, eldriftens kanske! Den byggnaden till vänster (som knappt syns) är Teknikhuset för signal men som på min tid iaf även huserade eldriftens saker (därför lite överraskad över det nybyggda huset). Som synes så är det inte långt mellan Teknikhus och starkströmmens nedgång. I den andra änden så är det betydligt längre, kan bero på att det är både perrong och vägbro, i övrigt ser det i stort sett likadant ut. Kan mycket väl vara säkerhetsskäl till varför kablarna grävs ner. Kan ju också sammanfalla med att kablarna ändå ska in i Teknikhuset och att skicka luftledningar dit in är ju inte speciellt säkert heller, så två flugor på smällen kanske! Ska spana lite vid tillfälle hur det ser ut vid vägkuren med tanke på hjälpkraften. Citat:
Signalkuren är egentligen tre typer av kur:
Kiosken är väl egentligen samma tanke, fast den har jag inte fixat mått och bilder på än, men ska vid ett lämpligt tillfälle. Teknikhus för reläställverk har jag ju mitt över järnvägen så borde väl inte stöta på några större problem (om det inte är någon som reagerar på en tok som springer runt med tummaträ förstås). Teknikhus för datorställverk är det en bit bort till så det får bli ett senare projekt. Om det är jag, LAn eller någon annan som gör dessa objekt är väl inte så viktigt utan att det blir gjort och med hög klass... mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-05-16 klockan 02:07. Anledning: Färgblind!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det Blomsson benämner Teknikhus har Bengan gjort och som han döpt till Elcentral. Det kommer att finnas i det paket med elskåp som är på G.
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Teknikhusen för järnvägen (både mod-59 och datorställverken) är standardiserade byggnationer, men vid större stationer så används även specialbeställda utrymmen. I Katrineholm är teknikhuset utformat som en vagn! Även utrymmen för eldriften kan vara specialbeställda, finns även det i Katrineholm, en stor byggnad mitt på stationsområdet. Vän av ordning kanske undrar, men alla små stationer är ju inte mod-59 eller datorställverk hur är det då? Själva manöverapparaten satt ofta i anslutning till tågexpeditionen om det fanns resandeutbyte, relärummet(teknikhuset) var då placerat i källaren på stationshuset eller i ett angränsande utrymme. Så man kan klara sig utan ett specifikt Teknikhus beroende på ställverkstyp. Jag klurade lite på återledningens beteende, och blev mer och mer säker på att den går rakt igenom stationen och inte in i några teknikutrymmen, eftersom återledningen fångas upp av sug-transformatorer och i Vingåker så sitter det en ca en kilometer ut på linjen mot Högsjö. mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Lite utlovade bilder på Teknikhusen i Vingåker!
Teknikhus x2 vr beskuren.jpg Jag vet inte vilka det är som huserar i detta bygge, men är byggt för ett fåtal år sedan. Teknikhus el vr beskuren.jpg Teknikhuset för Signalavdelningen! Teknikhus signal vr beskuren.jpg Innanför dörren så finns en hall och (ibland) ett dass, till vänster så har Tkl sin arbetsplats om stationen någon gång skulle behöva styras lokalt. I dessa utrymmen finns också saker för att hjälpa personal vid olika situationer, kontakdon, lampor, västar, flaggor mm. Innanför detta utrymme finns relärummet, inklusive skåp för omkoppling mellan de olika näten. Till relärummet finns det åtkomst både via (låsta) dörrar från Tkl-utrymmet och baksidan på Teknikhuset. mvh Håkan
![]() |
![]() |