![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
En Deva (HNJ X1 4) väntar på avgång från Landeryd:
![]() Observera att texturen till Devan är tagen från trä-D loket. Antar att det är OK, då DEVA-n blir Freeware så småningom. Bilder från Landeryd lokstation med järnvägshusen i bakgrunden: ![]() ![]() Tegel texturen till kontors och extra lokstallet taget från Lan:s lokstall. Blir Freeware så småningom...... Torvladan var STOR: 11,6 * 32,2 meter. Ångloken på HNJ eldades antingen med torv eller "svenska kol" (lokpersonalens benämning) från Skåne, vilket var av sämre kvalité än tyskt eller engelskt kol. Jag talar alltså om tiden runt 1940. Slutligen en bild från Trottagårdens lastplats för torv med lador och torvströfabrik: ![]() HNJ hade köpt mark på ett antal ställen för just torv brytning. Som synes fanns det en decauvillebana i Trottagården och jag har hittat 3 fordon, men inga lastvagnar. (Öppen godsvagn med flak). Finns det nån på Forumet som vet om det existerar en sån typ av vagn eller liknande för 600 mm ? Annars får jag väl ta och konstruera en ???? Kan nämna att det fortfarande sker nån slags torvutvinning på den här platsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Detta ser väldigt lovande ut
![]() ![]() ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Snyggt jobbat!
D-lokstexturen är väl antagligen den som STW-Janne har gjort. Vi i STL har fått tillåtelse från Janne att använda och omarbeta den. Jag skulle ju gissa att Janne inte har något emot att du använder den på ett freeware projekt om det tydligt framgår att han står bakom texturen. 600mm decauville-tippvagnar borde det drälla av tycker jag. 600mm är ju en ganska standardiserad spårvidd. 10 sekunders grävande på DLS resulterade i följande vagn: <kuid:206616:1356> MV Feldbahn Kipplore 600mm Kanske är vad du letar efter? ![]()
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Ser mycket bra ut det där, kul maskin också, den där Deva'n
![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Grattis Vovven 47 - du har lyckats med det omöjliga; att försköna Sveriges fulaste hjulburna fordon, den s k Devan. Rätt färg - sk-tbrunt - hittar du nertill på tredjeklassvagnen. 3D-målningen (trä-D) intressant inslag som skulle ha använts på Nynäsbanans fulingar - så hade jag sluppit att skämmas på SNJ:s vägnar.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Tack Korvtiger!
Det var sådana här vagnar jag var ute efter: ![]() ![]() Vet inte vad jag sysslade med då jag letade efter denna typ av vagn. Får väl skylla på att jag var trött..... Kommer nog att bli ytterligare en Deva (HNJ X1 5) och då kommer denna att bli sk-tbrun nedtill! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... det finns kanske en det saker du kan använda från "Svartrå Torvtäkt" som jag nog laddat upp i forum-höstacken om man nu kan hitta den ?
HNJ ligger oss Hallänningar varmt om hjärtat.