Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-02, 16:03   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard 9 år har gått ...

... sen Korvtiger startade med dessa godsvagnar, denna tråd är intressant att följa från början ! Att nu en G3 med upphöjd bromshytt införlivas och de andra uppdateras till samma höga standard är bara att tacka för !

PS. Panton på F2e synkar inte med lok med 2 pantos men det kan vi ta sen. DS

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 17:27   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Tjusigt korven, bra blir ännu bättre .
Gammal 2017-06-03, 10:09   #3
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Otroligt snyggt. Verkligen inspirerande till att utveckla sitt eget byggande.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 19:51   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Tackar!

Har två andra projekt till Trainz som rullar just nu, dels WNJ och dels ett annat som ni kommer att få se snart, vilka har tagit lite av tiden från detta projekt.

Men alla tre varianterna, obromsad, med bromskupé och med upphöjd bromshytt, är nu i det närmaste färdiga. De har fyra texturer var, med både märkning som G3 och Gsh/Gsk som de blev efter 1922. Dessa visar då hur vagnarna såg ut från leverans till 1933 då man flyttade litteraskylten från höger sida om dörren till vänster sida (om man bortser från att de felaktigt har tryckluftsbroms, vilket de fick först på 20-talet). Har gjort som jag gjorde med I3-vagnarna och anger vilka år en viss texture motsvarar i propertyrutan så ni inte behöver öppna mitt förträffliga dokumentationsblad varje gång för att titta efter!

Teaser_2.jpg
SJ Gsh 24911 med bromskupé, SJ Gsh 19447 obromsad och SJ G3 27296 med upphöjd bromshytt. Texturerna är baserade på Ekans snygga repaints av mina gamla Gs-vagnar.

Passade på att testa att göra LOD till dem. Inte det roligaste jag sysslat med, men nu finns det till dessa tre vagnar och är fungerande. Däremot så är jag och TANE inte överens om polygonantalet för den lägsta LOD nivån. TANE hittar hundratals extra polygoner som inte jag hittar, vilket gör att den klagar på att det är för många polygoner (max är 500, även om jag bara har 460 och inga attachmentsmesher) och att jag tvingas ha ett lägre build-nummer än jag vill. Vovven eller Lan kanske har mer erfarenhet av detta?

Det som ska fixas nu är väl vädringen av texturerna som ska justeras lite och så ska jag kolla över last-köerna. Finns det några önskemål om antal/placering av attachments för någon speciell lasttyp som inte gick tidigare?
Gammal 2017-07-28, 09:30   #5
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

När jqag ser dessa Vagnar ångrar jag att jag inte konverterade till Blender när jag fortfarande var "bildbar", nu är det för sent.

Vad gäller den lägsta LOD-nivån skall den nog ned under 250 polys (i princip ett brunt rätblock. 250 polys = 500 trianglar enl. N3Vs sätt att räkna ?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-29, 14:46   #6
korvtiger
Medlem

Standard

Det är inte bara programmet som gör modellerna. Skulle du sätta mig bakom 3DsMax så skulle jag fortfarande kunna skapa liknande modeller, det skulle bara ta dubbelt så lång tid för att jag inte skulle veta var alla knappar satt.

Jag har tre LOD-nivåer just nu, kanske ska köra på 4 istället där den sista är i princip fyra väggar och ett tak. Tror att det som händer är att jag plockar bort attachments en bit in i den sista LOD-nivån. Så TANE räknar med alla attachments även om de försvinner när man zoomar ut lite till och det bara blir den sista LOD-nivån som visas utan attachments. Deras manual sade att man skulle göra så nämligen...
Gammal 2017-08-15, 23:11   #7
korvtiger
Medlem

Standard

Jag passar väl på att säga det i den här tråden också, det uppdaterade G3-paketet är nu släppt!

4 LOD-nivåer blev det till slut på alla vagnar, så de inte ska belasta datorn så mycket när de ändå är så långt bort att de inte syns.
Nu har vi väl de tre vagnstyper, G3, N3/NN3 och I3 i TANE som utgjorde 90% av godstågen i Sverige under 1900-1930-talet, så nu är det bara bygga gamla banor, koppla ihop ett långt godståg och köra på!

SJ_G3.jpg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.