![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#7 | |||||||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
Egentligen hade jag inte tänkt att skriva redan men när man får en massa bra tips och dessutom kommer på en del själv, så blir man tvungen! Sedan måste jag ju försvara mig från påhoppen också
![]() Jag kör en citering på korvtigers inlägg, så får Tanigardi hänga med på samma spörsmål, med ett par egna citeringar eller så! Tack så mycket för berömmen, värmer alltid, liksom den konstruktiva kritiken! Citat:
Jag är dock tveksam om det är open source eller ej som borgar för ett bra program eller en bra filtyp. Jag testade att exportera/importera i .obj och det fungerade bra, ingen större skillnad mot .3ds, förutom att namnen på objekten följde med (bra) men polygonantalet ökade väsentligt (ca 3000, dåligt). Citat:
Det förklarar säkert de skillnader som finns i hur man använder material och texturer i de olika programmen. Det finns ingen chans att jag kommer att migrera till Blender ![]() Tänker lära mig så mycket jag behöver för att kunna göra det som inte går i TurboCAD för att få in objekt i Trainz. Citat:
Problemet med din Blender manual är att den är lite gammal och därför så stämmer inte menyer och sådant överens mot de senare versionerna så blir lite svårt att hitta ibland. En detalj som jag vill veta är: hur får man in flera UV-mappningar på samma texturemap? Än så länge är det ju inga svårare saker jag har textaurerat men snart är jag väl där också! Hur jag ska skapa texturerna osv är jag inte säker på, spanar mycket på era alster och ser att det finns många olika infallsvinklar! Citat:
På TrainzOnline så står det att taggen "object-size" ger objektets storlek i meter! Frågan blir då är coronans storlek diametern eller radien, i min värld är storleken på en cirkel diametern! Min fundering va då att den ena visar diametern och den andra radien, ser ju i stort ut att vara en dubblering av storleken. Och det tror jag fortfarande! Det svarta blocket är 300mm brett alltså 0,3 meter om jag då ställer in storleken på coronan till 0,3 så borde den fylla hela bredden? Men nej, hela spåret blev fyllt!! För att slutföra detta så verkar det som om det är fel på en faktor av 10 i taggen mot vad som står på siten. Citat:
Citat:
Rekommendationen är ju att försöka halvera polygon antalet vid varje nivå, i TANE måste varje lägre nivå ha minst 20% färre än föregående nivå, står visserligen 20% eller färre men stämmer inte, har testat! Dessutom så tycker N3V att man ska använda sig av LOD-funktionen i configen och inte i en .LM fil, verkar enklare tycker jag och jag har testat mycket med att få det att göra som jag vill vid speciella tillfällen och har hittills lyckats!! Ska ge mig på att polybanta de objekt som börjar bli färdiga, om jag gör som du tipsar om eller om jag gör det i TurboCAD får tester utvisa. Tanigardi: Eftersom jag exporterar via .FBX så måste jag använda build 4.5 så 3.9 är tyvärr inget alternativ. Frågan om vilka polygonantal som va acceptabla handlade framförallt om den polygonstinnaste nivån och kanske nästa också, för sedan så sjunker det ju väldigt snabbt och antagligen så försvinner objektet helt efter kanske 500-1000 meter eller så (lod3 - nivå 4). Den dokumentation som finns är väldigt gammal och nu har jag sett att de skriver, på TrainzOnline, att man inte ska undvika detaljrika objekt utan vara noggrann med LOD istället. Eftersom jag fick flera tips vad jag skulle göra med min Plattformslampa så testade jag lite grann och jag kunde med ett enkelt grepp banta min lampa från drygt 11k polygoner till 2,7k polygoner utan några geometriska förändringar. Doch har jag tagit bort några faces som inte syns vilket inte va gjort i modellen ovan, men gav ingen jätteskillnad. Plflampa corse.jpg Detta är exakt samma modell som finns till vänster i min förra post! Så vad har jag gjort? Jo, i TurboCAD kan man välja resolution/upplösning på objekten, jag trodde att det bara va en visuell inställning, men se där bedrog jag mig! Genom att ändra från "Superfine" till "Coarse" så blev det hårdbantning!! Tänk om det vore så enkelt i det analoga livet... Citat:
Det blir så här när jag inte berättar allt som jag håller på med, detta verktyg skapades för kanske ett halvår sedan eller så, går ju inte att se i Trainz när man skapade asseten första gången. Idén föddes någon gång när jag i början höll på och klurade på mitt tavelsystem och ville ha ett enklare sätt att mäta ut objekt än så som jag gjorde då, men har legat vilande till snart, när jag nu har ett riktigt objekt att arbeta med. Jag tänker inte berätta så mycket om den nu utan vänta tills jag har lite bilder och funktioner att visa, men jag kan ge en liten "teaser". TMD, som vi kan kalle den internt, kommer att vara tillför exakt det som Tanigardi undrar över, Tavlor, Växlar mm, kort sagt, alla objekt som finns utefter banan. Man kommer att få objektstypen, eventuella namn, avstånd från mätpunkten eventuellt även mellan objekten, flera typer av inställningar och sökval och en (förhoppningsvis) tydlig redovisning av objekten som hittas. De objekt som inte finns listade i objektslistan kommer att kunna hittas som "generic", tex en växel som har mitt script hittas som det objektet men en okänd växel hittas som "junction". Mer information kommer (kanske) snart i signaltråden... mvh Håkan ps. Kommer inte att avslöja polygonantalet än
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|||||||
![]() |
![]() |