![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Någon sådan längdmätare har jag inte hört talas om. Däremot har Baloo406 vidarebefordrat en längdmätare med vissa bestämda mått (exempelvis 1 km, ½ km, 250 m och 100 m). Ländmätaren följer kurvor och höjder. Mycket användbar.
Finns intresse återkommer jag med beskrivning. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Sandviken 1914, att jämföra med ritningen på länken....
http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0408.jpg
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jag fick lov att testa banan. Jag har kommit fram till Storvik Öfre som vid denna tid (ungefär 1910) inte längre var en station utan bara en lastplats. Detta eftersom SJ byggt nya Storvik 2km längre österut och GDJ fick lov att anpassa sig och flytta med dit. GDJ byggde 4 egna spår. Resten tillhörde staten men fick användas till förmånligt årligt pris. Vid ev växling så tog man det ånglok som för tillfället var ledig men det var för det mesta SJ som utförde jobben.
http://pursche.se/TGDJ%20Storvik%20%C3%B6fre.mp4 Meningen är att länken skall ta er till en kort testkörning från Storvik till Storvik Öfre, det är ca 25 promilles backe och så var det nog inte i verkligheten. Detta är en följd av att varje kilometer bara är ca 760 meter lång (en basebord) men höjden är från verkligheten. 2 st B-lok och ca 550 ton på kroken skall klara backen. Det är en kort film av hur omgivningen ser ut med mitt sätt att bygga bana. Jag skall göra en bättre där vi startar i Storvik.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |