![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Västra Centralbanan invigdes den 21 december 1906 med en längd på 131,1 km mellan Landeryd och Falköping.
Västra Centralbanan kom från sin trafikstart 1906 att trafikeras av HNJ, som arrenderade banan, men VCJ ägde och förvaltade banan. 1917 gick VCJ och HNJ ihop och trafiknätet blev känt som HN&VCJ. Det gemensamma namnet varade dock endast fram till 1923 då VCJ trädde i likvidation och HNJ helt övertog Västra Centralbanan. Banan fick leva fram till 1985 då den största delen av persontrafiken på VCJ nedlades (Falköping-Ulricehamn) och (Sjötofta-Landeryd). Kvar blev dock sträckan Ulricehamn-Sjötofta, som fortfarande var en sträcka med ett för dåligt parallellt vägnät, men 11 juni 1988 upphörde även persontrafiken på denna bandel. Godstrafik förekom ännu och då på sträckan Smålands Burseryd-Landeryd. I juni 2016 meddelade Trafikverket, att underhållet på sträckan Landeryd–Smålands Burseryd, 14,8 km, skulle upphöra den 10 december 2017. Under 2014 och 2015 gick ett antal utfärdståg på denna banstump och då i samband med Tågdagar i Landeryd och dessutom genom Svenska motorvagnsklubbens försorg. Landeryd lokstation: ![]() ![]() Landeryd station: ![]() Tåg med avgång mot Falköping: ![]() Utfarten Landeryd mot Falköpings hållet. Det vänstra spåret leder mot Nässjö. ![]() Passage Österån: ![]() Haghult banvaktsstuga. Stugorna såg i stort sett ut så här utefter sträckningen mot Falköping. Boytan var ungefär 52 kvm. ![]() Haghult torvströ fabrik med delvis lastade vagnar: ![]() Klart in mot Broaryd: ![]() Framme i Broaryd. Stationerna utefter linjen var byggda i denna stil: ![]() Och nästan halvvägs till Smålands Burseryd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ny skapelse ser jag. Nr. 32 (HNJ) blev väl sedan L28 1772 hos SJ.
Har fuskat och kollat på Svenska-lok.se
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
HNJ beställde år 1904 4 stycken mogul lok (HNJ B5b) av Atlas. De skulle sättas in i den ökande passagerar trafiken på HNJ och då främst på linjen Landeryd-Falköping. Man kunde dock få syn på dem även på andra HNJ linjer såsom Waggeryd-Jönköping. Under slutet av 1910-talet försågs de med överhettare. När SJ övertog HNJ 1945 omlittererades loken till L 28 och fortsatte sin tjänst på f.d. HNJ banorna. STH sattes till 70 km/t och dragkraften till 5,0 Mp. Samtliga lok skrotades i Vislanda under perioden 1953-1956. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det är något speciellt med L-lok, riktigt fina maskiner, alla varianter av dem!
Kul att se hur du gräver ned dig i historian också och studerat vad man transporterade varifrån och vart. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det här har du gjort mycket bra.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Tyvärr har ju mina bifogade bilder försvunnit från mina inlägg. Jag använder mig av en gratis Web för bildlagring (postimages.org),
som tyvärr fått "Registry" problem, därav mina försvunna bilder. De håller dock på med att försöka lösa problemet och under tiden har de döpt om bilderna..... Jag lägger ut de sista bilderna från mitt inlägg ovan: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så, anlita ett gratis Web hotell kan ha sina risker....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Fortsätter resan 10 km. norrut och når då Smålands Burseryd.
Strax efter avgång från Broaryd nås en vägkorsning: ![]() Idag är denna väg benämnd 153. En stor del av sträckan är RAK: ![]() När man närmar sig Smålands B. så slingrar sig en å fram nära banan: ![]() Några 100 meter innan Smålands B. ligger denna banvaktsstuga: ![]() med tillhörande väg korsning: ![]() Studerar man Google Maps bör denna väg numera vara Storgatan. Ni som följt min tråd kanske kommer ihåg att just vid denna semafor blev lok 30 stoppat av alltför mycker snö. Läs mitt tidigare inlägg i denna tråd från 08-10-2017, 03:25 AM Framme i Smålands Burseryd: ![]() Lägg märke till att bangård och stationshus stämmer överens med Broaryd. När VCJ byggdes ingick detta i planerna. Hittade Smålands Burseryd station på Google maps: ![]() Så förmodligen finns stationen ännu kvar! Inom parentes så hittade jag också Broaryd station, men den var tillbyggd och verkar fungera som en bil&traktor verkstad. Strax efter Smålands B. har jag lagt in en rundgång: ![]() så att tågsätten återvänder till Landeryd...... |
![]() |
![]() |