![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Interesant lok! Men varför ska man köra i så skarpa kurvor???
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nej loket skall inte gå i snäva kurvor, men i växelgator blir det irriterande fel.
Hela idén med Malletlok var ju att klara rel. snäva kurvor (r>150 m). Växelgator med 9-växlar innehåller s-kurvor med ca. 90 m radier och skulle kunna befaras med låg hastighet. Nackdelen med dummyboggier fram och bak på långa lok är att sideplay blir ganska stort i snäva kurvor och det blir inte heller bra. Jag förstår att vovven47 inte har lust att bygga om boggier och lok, så vi får väl leva med lite missanpassning i snäva växelgator. Med välplacerade dummyboggier kan fenomenet på bilden minimeras:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-04-05 klockan 10:16. Anledning: loköverhäng |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jag tänker så småningom göra en version 3 av loket och då blir det bl.a. en omdesign i form av att vissa delar flyttas ned till boggierna.
1. Undvika kollisioner mellan lok objekt vid skarpa kurvor. 2. Vissa objekt skall följa boggiens rörelser som exempelvis buffertar och buffertplanka + ytterligare ett antal objekt. 3. Skall dessutom ta itu med BONE spelet, om det inte innebär för mycket jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för din senaste "uppladdning" av BJ M3s och SJ E11.
Nu undrar jag om inte E11 blev av med de röda hjulringarna vid SJ-fieringen 1948. Jag tror nog den fanns med de röda hjulringarna ett tag men att den röda färgen senare togs bort för att anpassa till SJ-standard ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Om den röda färgen på hjulen är kvar från BJ-tiden eller målats senare vet jag inte. Annars är det relativt enkelt att ändra tillbaka till "SJ utseende": Gör en egen kopia(clone) av lokets löphjul <kuid2:448495:50040:2>, bogey <kuid2:448495:50038:2> och bogey för tendern <kuid2:448495:50041:2>. Sen hämtar ni filen hjul.tga från t.ex. E2 1333 bogey <kuid2:448495:50056:1> och kopierar denna fil till era 3 klonade objekt och placerar då hjul.tga i foldern asset_body. Slutligen måste ni naturligtvis ändra i config filen för lok resp. tender med era nyklonade objekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kan vara så att E11 1849 fick sina hjulringar blästrade för att radera alla spår av tyskt BJ-inflytande, medan 1850 fick gå oblästrad genom sitt återstående liv !? Men rasande vackra lok var det!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Så får du gärna lägga upp din variant för nedladdning. Lite dumt, att vi andra sitter och klonar loket och ändrar på hjulringarna. Då har vi kanske 5-10 lok, men med en massa olika kuids för samma lok.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |