![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]()
Hej, bygger en del Polskt för tillfället, och har laddat ner lite smalspårsrälsbussar. Tyvärr innehåller en textur ett ogiltigt tecken, det polska ł-et. Går det att på nåt sätt ändra så Trainz inte letar efter den texturen, utan istället letar efter en med vanligt l..?
![]() Hoppas min taskiga beskrivning fungerade.. ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag antar att du menar att texturen har ett konstigt tecken i namnet, inte att själva filen innehåller ett konstigt tecken? (Den borde innehålla mer eller mindre enbart konstiga tecken nämligen, med tanke på att det är en texture...) Till att börja med; varför har någon byggt så om det inte fungerar? Alternativt: varför fungerar det inte för dig?
![]() Beroende på hur det är upplagt, så borde du kunna göra såhär: 1. Byt namn på .tga-filen, så att den inte innehåller några konstiga tecken. 2. Leta reda på alla .texture.txt-filer som innehåller en referens till texturen och byt ut det namn i dem på samma sätt som du gjorde på texturen. Vanligtvis är det enbart en texture.txt-fil som innehåller en referens till var texture och den har vanligen samma namn som texturen. Byt dock inte namn på själva texture.txt-filen! Om det inte fungerar så är det nog kört. Om du ändrar namn på texture.txt-filen så kommer inte meshen att hitta texturen alls, då den söker efter texturernas namn genom att slå upp dem i texture.txt-filen. Namnet på texture.txt-filen är inskrivet i meshfilen, vilken inte går att ändra på utan tillgång till originalfilerna (i alla fall inte ändra på, på ett enkelt sätt).
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Har du testat att öppna .im-filen i PEVSofts program PM2IM converter, har för mej att jag har löst liknande problem med texture filer som innehållit "utrikiska" tecken, programet har då ersatt dessa tecken med _ (i både meshen och texture filerna).
Vet att gamla TRS2004 tydligen godkände den här typen av tecken, eller om det var i ännu äldre Trainz versioner.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]()
Förklarade mig såklart dåligt, men tack för tipsen korvtiger! Ekan förstod som tur var vad som var fel, och hade en utmärkt lösning. Det finns tydligen i PevSoft's program en funktion för att ersätta ogiltiga tecken, som tidigare tillåtits i tidigare versioner av Trainz.
Citat:
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |