Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-12, 03:31   #18
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Eftersom jag själv för tillfället håller på med BJ fordon har jag hittat följande info på nätet (Från ett järnvägsforum):

"
BJ ånglok var försedda med nummerskyltar av gjutjärn. Några undantag fanns. Skylten var elliptisk med
två upphöjda ringar. Mellan dessa fanns upptill banans namn BERGSLAGERNAS JERNVÄGAR och nedtill tillverkningsår
mellan två fyruddiga "sjärnor". I mittfältet angavs lokets nummer. Vid sekelskiftet 1900 hade man infört ett
litterasystem, men dessa littera utsattes inte på skyltarna. Tex hade de nya snälltågsloken med axelföljd 2B-2
littera A. När det överhettade loket 52 kom fick det littera A1. Systemet reviderades 1909 med nya littera
samtidigt som siffran 3 infördes för överhettade lok. A blev C och A1 blev C3 tex. Systemet byggde på lokens
axelföljd och användes även av de andra banorna inom GSG/GDG. Efter detta började littera införas på
lokskyltarna samtidigt som nytillverkade lok fick JERNVÄGAR nystavat JÄRNVÄGAR. Vanligtvis målades skyltarna
blå mellan ringarna och röda i mittfältet. De upphöjda partierna var gula.
Nummerskyltar fanns uppsatta på lokens hyttsidor samt vad gäller tenderloken även på tenderns bakgavel.
På lokens främre buffertbalk angavs ursprungligen texten "No" på ena sidan kopplet, och lokets nummer på den
andra. Alltid målat. Omkring 1905 förkom även märkning på "SJ-vis" med nummer på bägge sidor kopplet.
I samband med leveransen av de nya loken N3 och H3 började man märka buffertbalken med tjock mässingplåt.
"BJ" på ena sidan och numret på andra sidan kopplet. Tankloken hade denna märkning även på bakre buffertbalken.
Skorstensmärkning förekom på en del lok levererade under 1900-talets första år, men blev aldrig typiskt BJ.
Hade även förekommit några gånger tidigare.
Special blev skyltarna på fd SJ B (BJ B3) och SJ Ga2 (BJ G3). På B3 användes tydligen en gammal gjutmodell så
texten blev BERGSLAGERNAS JERNVÄGAR. Nedtill angavs både tillverkningsår och anskaffningsår. Tex för BJ B3 129
stod det "1919-1936". G3-loken hade skyltarna ägarmärkta "TGDG" överst. Buffertmärkningen förenklades till ett
målat nummer ovanför kopplet.
Under Andra Världskriget målades skyltarnas blå/röda bottenfärg över och blev svart. Upphöjda partier
fortfarande gula. Ja, det var något i korthet om BJ-märkningen./HK

"
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009