![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Fick ett mail om lite bakgrundshistoria till H3s loken, som beskrivits i en artikel från tidningen TÅG.
Till min förvåning hade även jag sparat denna notis. Sidan 2 ger info om vad som hände loken under SJ tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Gått igenom ett par böcker nu på morgonen, för att se om jag hittar något om H3s.
Än så länge, bara en sida om olika uppgifter på diverse lok. H3s ungefär i mitten, en liten bit upp. Hittade däremot en bild på SDJ H3 17 från 1985, där lok och tender. Har gul bord istället för röd. Letar vidare och hoppas hitta lite mer info om BJ H3s (SJ A8). Edit: Blev uppladdningsfel, när jag försökte ladda upp bilder med mobilen. Återkommer, när jag kommer åt datorn. EDIT: Gått igenom några böcker till. Verkar vara lättare att hitta info om loket på nätet. Har tyvärr ingen bok om BJ. Alltför populära, när dom dyker upp på Tradera, så att man blir överbjuden hela tiden. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2018-05-06 klockan 08:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-05-06 klockan 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
H3an står hos oss i Falun och väntar på bättre tider. Den fyller 90 år nästa år. Vi får se om vi inte kan hitta på lite roligt med den då.......
/Pursche
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Hade SDJ gul bord på sin H3 17 eller är det något som har tillkommit senare? Bilden är enligt uppgift från 1985.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
På mitt USB minne har jag flera intressanta artiklar om svenska ånglok och varför då inte bifoga ett dokument om E11 från tidningen TÅG:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Jag är nästan helt säker på att det är gult fortfarande, skall kontrollera nästa gång jag kommer dit. Jag skall också fråga gubbarna om det är original på det loket.
Vi på MfGDJ har en GDJ-mässa den 2/6 vid lokstallarna med en del MJ-hobby, försäljning osv. Om ni har vägarna förbi så är det bara att komma och hälsa på. Om någon av er skulle vilja visa upp vad som finns till simulatorerna så är det bara att höra av sig. Vi har gott om plats och även detta är en del av järnvägshobbyn. Vi har allting öppet, museumet, föreningens lokaler, arkivet för de som är intresserade av att leta gammal information om järnvägen osv. http://mfgdj.nu/home/gdj-m%C3%A4ssa.html
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2018-05-07 klockan 09:33. |
![]() |
![]() |