![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Gamla spårplaner är roligare än nya, du gör rätt i att gå bakåt i tiden, Bengan. Det är ingen liten munsbit du ger dig i kast med. Kör så län ge du orkar.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Blir väl som vanligt inte klart, men någon annan är kanske sugen att bygga vidare. När jag själv ger upp.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Hoppas att du orkar med några mil i alla fall (så slipper man bygga själv, hehe).
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Titta på kartbild.com, där finns gamla 60-tals flygfoton över hela(!!!) Sverige vad jag lyckats gotta mig genom än så länge. Dessutom bilder från -75 från större delen av södra Sverige. Men kul att du bygger Bengan, du bygger ju dessutom riktigt bra vet jag!
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Ett väldigt intressant projekt, men stort. Varför inte dela upp det i etapper och då t.ex Riksgränsen - Kiruna i etapp1?
Själv har jag ju erfarenhet från HNJ dem bana med sammanlagt omkring 10 mil räls och jag håller fortfarande på att påta till lite då och då. Sen kan man ju göra det lätt för sig och bygga upp ett vinter landskap och senare nån gång bygga ett nytt i form av sommar landskap = 2 router. Riksgränsen är intressant då där under ånglokstiden fanns ett STORT rundstall med en vändskiva på 20 meters diameter. Här byttes svensk-norsk dragkraft. Skall tydligen ännu finnas kvar lite lämningar från detta bygge. Synd att inte bandelen Riksgränsen - Narvik kom med.... En bana Narvik - Kiruna vore nåt ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
JA, Malmbanan är intressant, men avsaknaden av DEM-kartor gjorde att jag gav upp för många år sedan. Men av Bengans bilder ser landskapet väldigt äkta ut! Men att ensam bygga hela verkar ouppnåligt? Men jag hejar på Bengan och hoppas av hela mitt hjärta eftersom både min morfar och farfar var med och byggde originalet i slutet på 1800-talet.
Lycka till Bengan !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Riksgränsen är intressant då där under ånglokstiden fanns ett STORT rundstall med en vändskiva på 20 meters diameter. Här byttes svensk-norsk dragkraft.
Skall tydligen ännu finnas kvar lite lämningar från detta bygge. Synd att inte bandelen Riksgränsen - Narvik kom med.... Vovven47. Lokstallet med 10 portar är med, då jag blandar mellan nytt och gammalt eller vad jag kommer över angående spårplaner. Tanken är. Att sträckan ner till Narvik ska vara med, men där har jag inte hittat några spårplaner över sträckan från Riksgränsen ner till Narvik. Så där hoppas jag på hjälp, med någon sida med spårplaner över den norska sidan. Lennart. Men jag hejar på Bengan och hoppas av hela mitt hjärta eftersom både min morfar och farfar var med och byggde originalet i slutet på 1800-talet. Då kanske dom jobbade tillsammans, med min sambos mor och far föräldrar. Då även dom var uppe och jobbade som rallare på malmbanan i slutet på 1800-talet. Kan även meddela, att jag har tagit mig vatten över huvudet. Har mergat ihop hela sträckan Luleå - Narvik. Kommit fram till, att det är alldeles för mycket. Så jag börjar om från början och är jävligt glad, att jag inte har gjort mer än själva Riksgränsen. Börjar istället om med del 4 och jobbar mig neråt från Riksgränsen på den svenska sidan. Den norska sidan, blir vilande tills jag har fått tag i spårplaner över området. När fyran är klar (2033), så mergar jag ihop den med trean och fortsätter neråt. Så det blir en liten Sven-Ingvars, med Börja om från början med Riksgränsen. Chansen är kanske mindre, att jag tröttnar. Om jag tar på mig mindre snuttar och kanske får bättre motivation, när bit för bit växer fram.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |