Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-21, 19:37   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Bra jobbat! Lycka till i fortsättningen!
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 21:04   #2
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Tillbaka igen och börjat jobba på rutten igen, bara borta 3 månader denna gång

Tibro är nästan klart nu och jag ska sätta igång med landskapsbygge mot Fagersanna snart

Kan dock bjuda på en bild på infarten till Igelstorp från Tibro, där något nytt dök upp idag...

__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 21:38   #3
kevpa00
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Åtvidaberg, Östergötland
Inlägg: 215
Standard

Riktigt fint!
Hoppas verkligen du bygger vidare!
kevpa00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 12:32   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Jätte fint landskap! Hoppas du fortsätter bra mycket!
En sak bara, dödskalle står för nära bommarna.Den ska stå c:a 1 km före bommarna.
Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 12:38   #5
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 364
Standard

Du store verden!
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 15:12   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jätte fint landskap! Hoppas du fortsätter bra mycket!
En sak bara, dödskalle står för nära bommarna.Den ska stå c:a 1 km före bommarna.
Lycka till!
Att en dödskalle ska stå ca 1 km innan en plankorsning med vägskyddsanläggning är felaktig information.

Den ska stå minst 300 meter innan vägskyddet och sedan finns det också en relation till eventuell O-tavla för väg.

Det är flera faktorer som bestämmer hur en vägskyddsanläggning ska utformas, både med hänseende på anläggningstyp och vilka skyddsobjekt som ska finnas.
Dessutom har reglerna ändras lite sedan några år tillbaka. Jag tänker inte gå in på de olika fallen blir ofantligt mycket text och hör dessutom inte hemma här!

Om man använder de något äldre reglerna (som fortfarande gäller) så kan man nominellt säga att en Vf på minst 300 meter och en OT-V på minst 600 meter från plankorsningen täcker upp det grundläggande om anläggningen är halvboms-, ljus/ljud- och helboms-anläggning med ATC-övervakning. Vid hastigheter över 80 km/h och utan ATC så kan man öka avstånden med 200 meter för varje udda 10 km/h höjning (90 km/h ger Vf minst 300 och OT-V minst 800) observera att detta endast är schablonmässiga värden tagna från valscheman och det kan finnas andra skäl som ger andra värden!

Det finns i nyare dokument också ett max-avstånd mellan Vf och OT-V på 600 meter och ett min-avstånd på 100 meter.

I de äldre dokumenten står att Vf ska finnas vid:
  • alla Helboms-anläggningar
  • Halvboms-anläggningar med sikt på (Vs) sämre än 600 meter
  • Ljus/Ljud-anläggningar med sikt sämre än 300 meter
  • då anläggningen har FK-låda (frånkopplingslåda)
Går att praktisera även idag!

Dessutom ska en Vf placeras minst 100 meter före eller efter en medriktad försignal eller huvudsignal och on OT-V ska placeras minst 50 meter före eller efter medriktad försignal och huvudsignal.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 15:23   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Intressant!
Om tåget kör 160km/t, beräknas 1700m skall VF stå?

Senast redigerad av Totte den 2019-02-05 klockan 15:27.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 16:36   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Vid de hastigheterna är vägskyddet ATC-övervakat och då beräknas avstånden för fordon utan ATC. Deras högsta hastighet är 80 km/h.

Vf ska då placeras på minst 300 meters avstånd och OT-V på minst 600 meters avstånd från plankorsningen.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 21:42   #9
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jätte fint landskap! Hoppas du fortsätter bra mycket!
En sak bara, dödskalle står för nära bommarna.Den ska stå c:a 1 km före bommarna.
Lycka till!
Den ska egentligen inte vara där över huvudtaget faktiskt, har helt enkelt inte flyttat på alla Vägförsignaler ännu då jag fortfarande ska korrigera vart vägskydden aktiveras (det finns nästan inget vägskydd på banan som har VF-signaler, kan bero på dock att dessa har plockats bort när sträckan gjordes om till System Spärrfärd, men flera utav vägskydden uppfyller kravet som blomsson skrev om tidigare).

Har iallafall haft lite framgång idag, tycker att i dagsläget så är Tibro klart nu men det är fullt möjligt att jag bygger på lite mer där.

Bifogar en bild från Anderstorps vägskydd, som ligger lite mer än 2 km ifrån Tibro station

__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 23:41   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Snyggt!
Livsfarlig ledningsbrygga ska inte finnas eftersom luftledning inte syns.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 20:15   #11
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

För exakt 4 dagar sen var det 2 månader sen jag skrev en uppdatering här, måste bli bättre Har dock haft rätt så mycket förra läsperioden men det har lugnat ner sig nu och lite framsteg har gjorts, t.ex. är landskapet in princip klart runt Karlshagabys hållplats




Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Snyggt!
Livsfarlig ledningsbrygga ska inte finnas eftersom luftledning inte syns.
Jodå jag vet, har bara tagit tid att komma igång med elektrifieringen, men efter ca 7 timmars arbete har polarns 3D modellering börja ta form... (kan påpeka att det var en hel del trial and error )




__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
karlsborgsbanan, rw-rutter


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009