![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#211 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
|
![]()
Hej! Tack för dom finna loken men ett fel finns på några av dem och det är SJ loggan på tendern, den ska se ut enligt följande då ej SJ bokstäverna står på den.
![]() |
#212 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#213 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]() Citat:
lok har redan laddats ned på download sidan. Sätts upp på "ToDo"-listan. Det kommer dock flera "metkrok" lok, så då försöker vi med din bild. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tror att jag har upptäckt ett par fel på SJ A5 1545 Tender C3 och SJ A6 1689 Tender C2. När man markerar plogarna på dessa två tendrar, så ändras dom. Precis som dom ska, men nästa gång som man startar upp Tane. Så är inte plogarna för tendern sparad. På själva loken, så är plogarna sparade, men inte på tendrarna. Hur det är med resten utav tendrarna, har jag inte hunnit kolla upp än.
Sen är jag fundersam på SJ A6 1689 Tender C2. Ska det verkligen vara nummer baktill på SJ tendern. Var det inte bara SWB, BJ och några till som hade det och SJ enbart på sidan. Själv är jag osäker, på den här punkten.
![]() |
#215 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#216 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Frågan om A6 1689 nummer på tendern så ska det inte vara något mer än på buffer blanken.
En annan fårga när det gäller är det bara jag som har fått problem med den nya Kuiden på loken o tendern. Ex. E6 loket så funkar inte tendern och E10 så funkar inte loket.
![]() |
#217 |
Medlem
|
![]()
1.Märkning tendrar:
Det verkar vara lite av en djungel när det gäller märkning på SJ tender. Får se vad göra?? Det jag kunnat läsa och finna ut är att SJ-märkets storlek skall vara 30,2 cm och tender numret 10,2 cm. Dock har jag bestämt att nya SJ metkroken kommer att placeras på alla de ånglok jag uppdaterar(at) = 5 stycken. Första kommer idag på E 901. Vad gäller tender märkning och SWB, så lägger jag in SWB märket på SWB H3 58 (A6 1689) Så småningom kommer också M3-ans tender att uppdateras. 2. Plogar tendern: Har också märkt detta i tidigare versioner, men i TRS2019 fungerar det för mig. Jag gör ingenting som skiljer sig i script ploghantering på lok resp. tender. 3. Problem E6 tender resp. E10 loket: Gäller det TANE eller TRS2019 ? Vad får du för fel meddelande? Kom med lite mer info, så kanske vi kan hjälpa dig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Medlem
|
![]()
Hej.
Det är den kuiden med STL kopplet och det är till TANE. Mycket läckra lok du gör. En annan fråga: kommer du att släppa ut HNJ banan som du håller på med samt fordonen?
![]() |
#219 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Leta upp: a_luft_1 { mesh-asset <kuid:67375:1021> ändra till <kuid2:67375:1021:3> Observera att du måste göra det på 6 ställen. Vad gäller E10 så får du kolla om du skall göra samma ändring där som på E6 tendern. Här blir det i så fall på 3 ställen. Men, i senaste version 4, skall detta vara tillrättat. Har du den? HNJ banan jobbas fortfarande på liksom dess HNJ fordon. Om det nån gång blir släppt får vi se.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Medlem
|
![]()
Hej igen.
Har lyckats få igång E10 loket men inte E6:an.
![]() |
#221 |
Medlem
|
![]()
Vad gäller skillnader mellan ångloks individer av samma littera, så kan det finnas skillnader
som exempelvis placering av luftpump, generator, stege vid buffertbord och gasbehållare etc. När jag bygger ett lok så går jag ofta till Samlingsportalen.se och letar upp bilder på individen i fråga och då har jag ibland märkt att denna detalj saknas på en annan individ. Hade loket generator/gasbehållare? Kolla t.ex. B och E loken. En sak till att beakta är tidsaspekten på fotot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#223 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ett exempel från 1950: http://www.samlingsportalen.se/digit...-06-31_web.pdf I särtrycket kan du också kolla vilken tender som är ansluten till loket, om det inte är dess ordinarie tender. Finns många årtal att välja bland från 1867 fram till 1967! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Hade verkligen alla 3 loken röda hjulsidor??? Dessa var ju kraftiga godstågslok och röda hjulsidor förekom väl mest på snälltågslok ? Någon som vet ?
![]() |
#225 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Bilden är från 1976 (E11 1851) och samma år skrotades samtliga 3 E11 lok. Kanske Vänersborgsstinsen vet eller har nån att rådfråga? |
|
![]() |
![]() |