![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Jag har så smått börjat bygga vidare på Jönköpingsbanan och hoppas snart kunna släppa en betaversion.
![]() Är det någon (Mazz? ![]() Jag inbillar mig att för den som vet hur man gör så tar det inte så lång tid att bygga dessa objekt, speciellt signaltavlorna där det redan finns "tomma" tavlor att utgå ifrån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Vad trevligt.
Det ser vi fram emot. Lycka till med byggandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
|
![]()
Skriv ihop en önskelista så ska jag försöka fixa...
![]() Jag har väl gjort stationsskyltar till Totte om jag inte minns fel? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2015
|
![]()
Kul att du bygger vidare på rutten. Önskar dig lycka till
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Jo, du minns rätt, Mazz!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Här står det om hur dagens Trv-skyltar är utformade: https://trafikverket.ineko.se/Files/..._stationer.pdf Önskelista stationsskyltar enligt Trafikverkets utförande: Falköping C* Jönköping C Nässjö C* Stockholm C Stockholms södra Skyltar typ "Utgång", "Spår x", "Spår xa/b/c" osv skulle också sitta fint förstås! Längs med Jönköpingsbanan har tyvärr de mindre stationerna egen skyltning, som här i Huskvarna. Den skyltningen finns (eller bör finnas) på dessa stationer: Sandhem Mullsjö Habo Bankeryd Huskvarna Tenhult Forserum Äng Rocksjön Hovslätt* Norrahammar* Taberg* Månsarp* Ekeryd* Bratteborg* Byarum* Vaggeryd* Sedan finns det ju annorlunda skyltning på pendeltågsstationerna runt Stockholm men man kanske ska nöja sig med att ta en sak i taget. ![]() När det gäller märktavlor för signaler så är det följande driftplatsnamn som behövs i dagsläget: Cst Sst Ke Nbt Tm So* Hgl* F* Vf* Sm* Mu* Ho Bry Jö Jöbg Rkö Hka Th Fm Kröb Äng* N* Det är ju väldigt synd att man själv inte kan skriva ut bokstäver på skyltar utan bara siffor... De varianter som behövs av märktavlorna är Abc (sitter på bl.a. försignaler) Abc xxxx (fyrkantig, sitter på bl.a. infartssignaler och mellansignaler) Abc round L xxxx (rund tavla för blocksignal, de flesta på enkelspår har numrering L följt av en siffra) Abc round N xxxx (för dubbelspår där numreringen är Nx för nedspåret) Abc round U xxxx (för dubbelspår där numreringen är Ux för uppspåret) *Dessa sträckor är ej byggda än men vem vet vad som händer i framtiden. ![]() Jag insåg att det blev en längre lista än jag hade tänkt! Vill du att jag ska korta ner den så kan jag försöka prioritera vilka skyltar som känns mest angelägna. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
|
![]()
Det här ser jag fram emot. Lycka till båda två!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Exempel från Tenhult |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Moderna prylar är inte min starka sida, men har man bara måtten så... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Duger detta? https://trafikverket.ineko.se/Files/..._stationer.pdf
Typsnittet heter Transit Front Negativ Normal. Jag lyckades hitta en gratisversion på nätet (bifogad). Kanske enklare med märktavlorna till signaler? |
![]() |
![]() |