Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-08, 12:59   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
Standard

Stort tack för all uppmuntran och ideer.
Mazz: har faktiskt också lurat på att kranen längst till vänster, utan ratt också skulle ha någon funktion. Har ju ingen aning om när hyttbild 1 är tagen, kanske medans loket var avställt.
Stinsen: fler bilder är mer än välkommet, naturligtvis i första hand på hytten och gärna på de mer skymda ställena, tex vid sidorna på eldstaden och på bakväggen med handbromsen och "koluttaget" eller vad det nu heter
Naturlligtvis också bilder på kronan /ventilstället och framväggen med manometrarna. en sak är säker, för mycket bilder kan man aldrig ha när man skall bygga lok
Sen vore det ju fantastisk om du kunde få fram vad alla kranarna har för funktion och även var damparna är placerade
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 13:29   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Stort tack för all uppmuntran och ideer.
Mazz: har faktiskt också lurat på att kranen längst till vänster, utan ratt också skulle ha någon funktion. Har ju ingen aning om när hyttbild 1 är tagen, kanske medans loket var avställt.
Stinsen: fler bilder är mer än välkommet, naturligtvis i första hand på hytten och gärna på de mer skymda ställena, tex vid sidorna på eldstaden och på bakväggen med handbromsen och "koluttaget" eller vad det nu heter
Naturlligtvis också bilder på kronan /ventilstället och framväggen med manometrarna. en sak är säker, för mycket bilder kan man aldrig ha när man skall bygga lok
Sen vore det ju fantastisk om du kunde få fram vad alla kranarna har för funktion och även var damparna är placerade
Hej! Löser lite foton samt vad som hör till vad då min moster & morbror kör och grejar med just BLJ 6
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 15:27   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
Standard

Strålande
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 18:10   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Wow! Otroligt snygg och väldetaljerad modell! Detta kommer bli spännande att följa!

Jag kan bara bidra med mer gissningar, men Stinsen kan säkert komma med direkta besked snart.

Jag tror nog, precis som Mazz att spaken är till "snabbavstängningen" (Vilken verkar vara lite trasig, eftersom det ska vara wire:ar kopplade från hålet längst ut på spaken till båda sidorna av hytten, nära dörren som man kan dra i för att utlösa stängningsmekanismen.). En väldigt lik anordning finns på bild 358-359 i Ånglokläran 1949 års utgåva, fast med en lite annorlunda lösning utan fjädern. Ratten i mitten tror jag också som Mazz att den är till smörjpumpen. Ratten till höger är ju till ångvärmen (syns på säkerhetsventilen med sitt avloppsrör, markerat med blått i bilden nedan) och den till vänster går nog som du tror till ångbromsen. Men vilken kran på röret är det du menar? Tänker du på avstäningskranen till smörjblåsan? Det sitter ju en cylinderformad mässingsfärgad grej alldeles bredvid ventilhuset till ångbromsen och längst ned på den en kran som pekar rakt upp (syns i nederkant på första bilden och syns tydligt på den andra bilden, markerat med rött i min bild nedan). Det är avstängningskranen till smörjningen, där smörjoljan finns i cylindern. Träratten högst upp på smörjblåsan är för påfyllning av själva behållaren. Finns beskrivet i Ångloksläran (Bild 505 och 563 i 1949 års utgåva) i alla fall.

Sedan är det frågan om det inte sitter en till ventil rakt ut till vänster på kronan, (markerat med grönt i bilden). Det låter ju troligt att detta skulle vara till generatorn, då den tillkommit senare och därför har fått kopplas på kronan. Men mer bilder kan säkert ge mer klarhet i det hela.

hytt_BLJ6_ringar.jpg

Den stora ratten skulle kunna vara till framdampen, men jag (som f.ö. bara stuckit in min näsa i ett påeldat ånglok en endaste gång i mitt liv, tro't eller ej! ) tror snarare att den är till fallrosten. Det är inte alltid smalspårlok har detta, men detta verkar vara ett ganska påkostat lok med mycket finesser. Jag har för mig att jag hört om att det finns fallrost-anordningar med en ratt som roterar en skruv som justerar öppningen, just likt denna. Anordningen lär inte vara lika populär som de som anordnas med en spak, eftersom man inte kan "skaka" för att få loss slagg som fastnat.

P.S. Ånglokläran finns scannad av Järnvägsmuseum och finns tillgänglig här: http://www.samlingsportalen.se/all/d...itteratur.html
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 16:48   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
Standard

Tack för påminnelsen om ånglokläran 1949, har ju faktiskt laddat hem den för ett bra tag sen och sedan har den fallit i glömska (gaggig). Därefter var ju bara problemet och hitta var jag lagt den i datorn, men hittade den i alla fall till slut. Har ju min gamla loklära från 1910, som jag flitigt använder men i den finns ju inga sådana moderniteter som snabbavstängning vad jag kunnat hitta.

Naturligtvis är ju kranen på röret till ångbromsen till för smörjningen, funderade mycket på vad den där "mässingsburken" kunde ha för funktion.

När jag kollade på "artikeln" om snabbavstängningen så såg jag att det fanns en bladfjäder på baksidan, den kanske motsvaras av spiralfjädern på bilden.

Kollade lite om asklådor i lokläran också och det framgick att i vissa lok saknas en framdamp som istället ersatts av en "mellandamp", kanske är så fallet i "Sexan".

Skall bli spännande att se vad Stinsen fått fram.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 17:47   #6
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Hej! Jo arbetet går framåt men måste träffa mina släktingar som kan loket så ska du få en lista med bild på vad allting är!

BLJ 6 fick för övrigt sin luftpump på AGJ samt stegen bortmonterad
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 16:20   #7
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
Standard

Stinsen: Ingen brådska, har hur många detaljer som helst kvar på loket, som ligger och väntar på att bli fixade.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009