![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Lite bilder från Björkliden. Jag jobbar på landskapet närmst spåren just nu. Jag har börjat med områden där det ska stå/står byggnader.
Jag efterlyser fortfarande någon kunnig 3D byggare som har lust, tid och ork att bygga några stationshus från Malmbanan. Främst Kiruna-Riksgränsen. ![]() Det skulle göra väldigt mycket för intrycket att stationshusen är tagna från "verkligheten". Om någon teoretiskt framöver skulle kunna tänka sig göra lite hus så är jag öppen för att jämna Abisko med marken och bygga om så det mer liknar verkligheten. Både bangård och byn. ![]() Från Abisko turiststation har jag mer försökt att efterlikna verkligheten, i alla fall i grova drag. Abisko eller Åbisko som jag först kallade stationen, var det första jag byggde och då var tanken att förutom landskapselement bygga banan som en "semi-fantasi rutt" därav ser Abisko inte alls ut som i verkligheten. Men åter till Björkliden, hoppas bilderna duger.
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2020-11-25 klockan 00:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Bra jobbat!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
Det var tråkigt att höra, hans bygge har givit väldigt mycket inspiration och ser väldigt fin ut. Hoppas bygget kommer igång igen. ___________________ I Björkliden finns en stor husbilscamping och ett stort område med hyrstugor som är viktiga för helhetskänslan. Jag är sedan gammalt inte så van eller bekväm med att bygga bebyggelse.. Därav att jag dragits till banor som går ute i skogen som inspiration när jag byggt själv. Men skam den som ger sig, varken campingen eller området med stugorna ligger tillräckligt nära spåret för att det ska vara värt att egna någon större tid på detaljering så jag tror detta får duga tillsvidare. Jag mottager gärna tips på hur man kan få det att se mer "levande" ut. ![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Tycker du har fått till det riktigt bra rely! Men undrar om inte stugorna står väldigt tätt? Eller är det så i verkligheten kanske, inget privatliv där uppe inte...?
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
När det finns pengar att tjäna på turister kan det tummas på privatliv. ![]() Stugorna är hyrstugor och då har man väl byggt så tätt som möjligt för att få plats med många. https://naturkartan.se/sv/norrbotten...kliden-fjallby En till fråga, är det intressant med bilder på hur det ser ut under tiden jag bygger eller ska jag spara på bilder tills landskap börjar se lite färdigt ut?
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]() Jag ser gärna bilder från själva byggprocessen, det är lärorikt tycker jag, då får man en bild av hur det byggs och hur man själv kan bygga ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ______ Här är lite bilder på hur det vanligtvis går till när jag bygger med DEM-kartor. Bild 1. Jag börjar med att lägga spåret och fixa spårgeometrin. I samma skede placerar jag ut KTL stolpar och signaler. (Signalsystemet kommer vara bland det sista jag fixar med därav är det julgransbelysning i ljussignalerna) Bild 2. Sedan formar jag landskapet närmst spåret till hur jag vill ha det. Därefter drar jag kontaktledning, plattformar och kabelrännor. (Om det är inne på en dpl) Jag brukar även placera ut några hus, ofta "placeholders" för att markera att det ska stå någon typ av bebyggelse på den platsen. Bild 3. Efter jag är nöjd med ovanstående lägger jag lite tid på att fixa landskapets formgivning även en bit bort från spåret. Även om DEM-kartor är ett mycket bra verktyg för att minska jobbet med att forma landskap så behöver man ibland lägga ganska många timmar på en hyfsat liten yta för att få det någorlunda trovärdigt. När det är klart färglägger jag marken. Beroende på var på rutten vi är använder jag olika detaljrika texturer och stegar gradvis ner ju längre bort från spåret man kommer. Bild 4. Nu kommer grönskan och slutplacering av byggnader! Här tar jag ofta 100-200 meter spann i taget, det gör att det blir lite variation. För grönska långt bort från spåret är "kopiera" verktyget min bästa vän.. ![]() Bild 5. Jag brukar när jag är klar gå ner på "marknivå" för att snabbt kolla om något ser jättegalet ut. (Vilket det ofta gör). Då korrigerar jag tills jag blir nöjd. Bild 6. Jag har nog skrivit om det tidigare, men saker som är mer än 100 meter från spåret lägger jag sällan särskilt mycket tid på att detaljera i någon större utsträckning. Det sparar inte bara tid, utan även datorkraft. Vilket behövs på stora rutter.. ____________________ Bild 7. Jag håller fast vid att jag har ambitionen att släppa rutten, jag tror hittills att jag endast använt saker som finns på detta forum, DLS och på banbyggarna. Men, jag har en ambition att även "kladda" på lite fordon för att ge lite mer variation om någon i framtiden skulle vilja göra sessions på rutten. Finns det intresse för lite "smutsigare" malmlok och kanske vagnar? (OBS EJ I NIVÅ MED EKAN, inte ens i samma liga!! Sådan konst han skapat kan jag bara drömma om. ![]() Hoppas något av det ovanstående är till någon hjälp och kan inspirera till att fler börjar bygga rutter! (Riksgränsen - Narvik finns som DEM-karta om någon har lust att bygga för att sedan sammanfoga med min rutt i någon framtid ![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |