Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-30, 16:27   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ja jäklar, där vare inge privatliv inte...

Jag ser gärna bilder från själva byggprocessen, det är lärorikt tycker jag, då får man en bild av hur det byggs och hur man själv kan bygga
Om det är något särskilt någon vill se mer av så säg till, jag har inga hemligheter.

______
Här är lite bilder på hur det vanligtvis går till när jag bygger med DEM-kartor.

Bild 1. Jag börjar med att lägga spåret och fixa spårgeometrin. I samma skede placerar jag ut KTL stolpar och signaler. (Signalsystemet kommer vara bland det sista jag fixar med därav är det julgransbelysning i ljussignalerna)

Bild 2. Sedan formar jag landskapet närmst spåret till hur jag vill ha det. Därefter drar jag kontaktledning, plattformar och kabelrännor. (Om det är inne på en dpl) Jag brukar även placera ut några hus, ofta "placeholders" för att markera att det ska stå någon typ av bebyggelse på den platsen.

Bild 3. Efter jag är nöjd med ovanstående lägger jag lite tid på att fixa landskapets formgivning även en bit bort från spåret. Även om DEM-kartor är ett mycket bra verktyg för att minska jobbet med att forma landskap så behöver man ibland lägga ganska många timmar på en hyfsat liten yta för att få det någorlunda trovärdigt. När det är klart färglägger jag marken. Beroende på var på rutten vi är använder jag olika detaljrika texturer och stegar gradvis ner ju längre bort från spåret man kommer.

Bild 4. Nu kommer grönskan och slutplacering av byggnader! Här tar jag ofta 100-200 meter spann i taget, det gör att det blir lite variation. För grönska långt bort från spåret är "kopiera" verktyget min bästa vän..

Bild 5. Jag brukar när jag är klar gå ner på "marknivå" för att snabbt kolla om något ser jättegalet ut. (Vilket det ofta gör). Då korrigerar jag tills jag blir nöjd.

Bild 6. Jag har nog skrivit om det tidigare, men saker som är mer än 100 meter från spåret lägger jag sällan särskilt mycket tid på att detaljera i någon större utsträckning. Det sparar inte bara tid, utan även datorkraft. Vilket behövs på stora rutter..

____________________
Bild 7. Jag håller fast vid att jag har ambitionen att släppa rutten, jag tror hittills att jag endast använt saker som finns på detta forum, DLS och på banbyggarna. Men, jag har en ambition att även "kladda" på lite fordon för att ge lite mer variation om någon i framtiden skulle vilja göra sessions på rutten. Finns det intresse för lite "smutsigare" malmlok och kanske vagnar? (OBS EJ I NIVÅ MED EKAN, inte ens i samma liga!! Sådan konst han skapat kan jag bara drömma om. ) Isf kanske det kan ingå i ruttsläppet. (När det nu blir) Jag vill minst bygga till Riksgränsen innan det blir aktuellt.

Hoppas något av det ovanstående är till någon hjälp och kan inspirera till att fler börjar bygga rutter! (Riksgränsen - Narvik finns som DEM-karta om någon har lust att bygga för att sedan sammanfoga med min rutt i någon framtid .)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-11-30 151851.jpg (114.6 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152015.jpg (157.9 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152049.jpg (244.1 KB, 175 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152115.jpg (275.8 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152423.jpg (276.6 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152733.jpg (245.4 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 153614.jpg (288.5 KB, 170 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 13:54   #2
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Instämmer med Jockes, mer bilder från byggandet, man lär sig otroligt mycket av dem. Inte minst för att du är en otroligt talangfull banbyggare
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 12:55   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Instämmer med Jockes, mer bilder från byggandet, man lär sig otroligt mycket av dem. Inte minst för att du är en otroligt talangfull banbyggare
Tack, ska försöka "plåta" lite mer under tiden jag bygger, är det något särskilt någon vill se mer av är det bara att säga till!

________________________
Gör om gör (mer) rätt. Ända sedan jag blev klar med Abisko tidigare iår har jag retat mig på hur långt ifrån verkligheten min version av Abisko är.. Det har retat mig så mycket att istället för att färdigställa landskapet mellan Abisko och Björkliden för att få en etapp "klar" valde jag att rensa bort det jag byggt vid Abisko och göra om. Jag rensade bort allt utom marktexturerna och lade om spåret enligt data hämtad från trafikverket för att få en lite bättre representation av spårplanen. Däremot valde jag att tumma lite på spårlängder och spåravstånden, men nu är iallafall utformningen med undantag för lokstallet mer likt verkligheten. Plattformen mellan sp 2 och 3 är ganska nybyggd och i samband med att man anlade den bytte man även KTL stolpar och bryggor till den "moderna" varianten. Här valde jag att använda den gamla sorten då jag tycker den är mycket vackrare, trotts att jag valt att ha mittplattform. Jag har även tummat lite på plattformarna.. I samband med ombyggnaden lade man en tunnel under spåren för att ta bort en plankorsning som korsade mitten av bangården, i samband med detta rev man nästan hela plattformen vid sp 1. Men jag tycker det ser trevligare ut med den gamla plattformen så den är inkluderad tillsammans med plankorsningen mitt på bangården. Jag tror man får se min "nya" version av Abisko som någon form av hybrid mellan hur Abisko ser ut idag, såg ut förr och en gnutta fantasi för att få det att se ok ut i Trainz.

Personligen tycker jag att det ser lite mer "troligt" ut nu i jämförelse med innan, vad tycker ni?

Jag lägger upp ett par gamla bilder jag tog när Abisko var färdigt första gången också..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-12-02 120612.jpg (290.1 KB, 145 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-02 120917.jpg (304.5 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-02 121250.jpg (290.0 KB, 145 visningar)
Filtyp: jpg DM3 5.jpg (138.1 KB, 148 visningar)
Filtyp: jpg nytt3.jpg (182.6 KB, 146 visningar)
__________________

Senast redigerad av rely den 2020-12-02 klockan 13:08.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 19:37   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Kommit lite längre med Abisko Östra men mycket kvar innan Abisko Östra och Björkliden är sammanbundna ordentligt.. Sen går resan mot Riksgränsen, men det blir först efter nyår någon gång.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-12-17 185944.jpg (200.3 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-17 190031.jpg (258.7 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-17 190129.jpg (226.1 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-17 190159.jpg (260.0 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-17 190259.jpg (196.0 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-17 190346.jpg (227.2 KB, 107 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 01:11   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Jä...gt snyggt !!
Gillar din markvegetation
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 15:26   #6
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Jä...gt snyggt !!
Gillar din markvegetation
Tack! Med Turf effects och lite lösa blommor och buskar blir det helt okej. Förr brukade jag "plantera" varje grästuva för sig, det blev mer kontrollerat men tog en enorm tid att få lite vegetation på marken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-12-18 144102.jpg (229.0 KB, 89 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-22, 13:49   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu är nästan allt landskap mellan Abisko Östra och Björkliden klart.. Det återstår "bara" en dryg kilometer av skog innan jag kan lägga den sträckan åt sidan och fortsätta norrut. Spåret ligger ända upp till Tornehamn, där även rallarkyrkogården ligger. Jag ska försöka inkludera kyrkogården på något bra sätt så att den syns om man vill köra i "Cab mode" då jag anser att den är en viktig del i Malmbanans historia. Utöver det är nästa större driftplats Kopparåsen som blir nästa etapp i bygget.

Lite bilder från några prover av "signalsystemet" mellan Abisko Östra och Björkliden.
Nej det är inte exakt som i verkligheten, men duger nog för att göra några scenarion om man vill.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-12-22 125226.jpg (289.1 KB, 202 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 125311.jpg (285.9 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 125557.jpg (266.1 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 130039.jpg (289.0 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 130257.jpg (286.0 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 130445.jpg (179.7 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 130743.jpg (152.7 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-22 131249.jpg (217.9 KB, 208 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009