![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ______ Här är lite bilder på hur det vanligtvis går till när jag bygger med DEM-kartor. Bild 1. Jag börjar med att lägga spåret och fixa spårgeometrin. I samma skede placerar jag ut KTL stolpar och signaler. (Signalsystemet kommer vara bland det sista jag fixar med därav är det julgransbelysning i ljussignalerna) Bild 2. Sedan formar jag landskapet närmst spåret till hur jag vill ha det. Därefter drar jag kontaktledning, plattformar och kabelrännor. (Om det är inne på en dpl) Jag brukar även placera ut några hus, ofta "placeholders" för att markera att det ska stå någon typ av bebyggelse på den platsen. Bild 3. Efter jag är nöjd med ovanstående lägger jag lite tid på att fixa landskapets formgivning även en bit bort från spåret. Även om DEM-kartor är ett mycket bra verktyg för att minska jobbet med att forma landskap så behöver man ibland lägga ganska många timmar på en hyfsat liten yta för att få det någorlunda trovärdigt. När det är klart färglägger jag marken. Beroende på var på rutten vi är använder jag olika detaljrika texturer och stegar gradvis ner ju längre bort från spåret man kommer. Bild 4. Nu kommer grönskan och slutplacering av byggnader! Här tar jag ofta 100-200 meter spann i taget, det gör att det blir lite variation. För grönska långt bort från spåret är "kopiera" verktyget min bästa vän.. ![]() Bild 5. Jag brukar när jag är klar gå ner på "marknivå" för att snabbt kolla om något ser jättegalet ut. (Vilket det ofta gör). Då korrigerar jag tills jag blir nöjd. Bild 6. Jag har nog skrivit om det tidigare, men saker som är mer än 100 meter från spåret lägger jag sällan särskilt mycket tid på att detaljera i någon större utsträckning. Det sparar inte bara tid, utan även datorkraft. Vilket behövs på stora rutter.. ____________________ Bild 7. Jag håller fast vid att jag har ambitionen att släppa rutten, jag tror hittills att jag endast använt saker som finns på detta forum, DLS och på banbyggarna. Men, jag har en ambition att även "kladda" på lite fordon för att ge lite mer variation om någon i framtiden skulle vilja göra sessions på rutten. Finns det intresse för lite "smutsigare" malmlok och kanske vagnar? (OBS EJ I NIVÅ MED EKAN, inte ens i samma liga!! Sådan konst han skapat kan jag bara drömma om. ![]() Hoppas något av det ovanstående är till någon hjälp och kan inspirera till att fler börjar bygga rutter! (Riksgränsen - Narvik finns som DEM-karta om någon har lust att bygga för att sedan sammanfoga med min rutt i någon framtid ![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Instämmer med Jockes, mer bilder från byggandet, man lär sig otroligt mycket av dem. Inte minst för att du är en otroligt talangfull banbyggare
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ________________________ Gör om gör (mer) rätt. Ända sedan jag blev klar med Abisko tidigare iår har jag retat mig på hur långt ifrån verkligheten min version av Abisko är.. Det har retat mig så mycket att istället för att färdigställa landskapet mellan Abisko och Björkliden för att få en etapp "klar" valde jag att rensa bort det jag byggt vid Abisko och göra om. Jag rensade bort allt utom marktexturerna och lade om spåret enligt data hämtad från trafikverket för att få en lite bättre representation av spårplanen. Däremot valde jag att tumma lite på spårlängder och spåravstånden, men nu är iallafall utformningen med undantag för lokstallet mer likt verkligheten. Plattformen mellan sp 2 och 3 är ganska nybyggd och i samband med att man anlade den bytte man även KTL stolpar och bryggor till den "moderna" varianten. Här valde jag att använda den gamla sorten då jag tycker den är mycket vackrare, trotts att jag valt att ha mittplattform. Jag har även tummat lite på plattformarna.. I samband med ombyggnaden lade man en tunnel under spåren för att ta bort en plankorsning som korsade mitten av bangården, i samband med detta rev man nästan hela plattformen vid sp 1. Men jag tycker det ser trevligare ut med den gamla plattformen så den är inkluderad tillsammans med plankorsningen mitt på bangården. Jag tror man får se min "nya" version av Abisko som någon form av hybrid mellan hur Abisko ser ut idag, såg ut förr och en gnutta fantasi för att få det att se ok ut i Trainz. Personligen tycker jag att det ser lite mer "troligt" ut nu i jämförelse med innan, vad tycker ni? Jag lägger upp ett par gamla bilder jag tog när Abisko var färdigt första gången också.. ![]()
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2020-12-02 klockan 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kommit lite längre med Abisko Östra men mycket kvar innan Abisko Östra och Björkliden är sammanbundna ordentligt.. Sen går resan mot Riksgränsen, men det blir först efter nyår någon gång.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
Jä...gt snyggt !! Gillar din markvegetation ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack! Med Turf effects och lite lösa blommor och buskar blir det helt okej. Förr brukade jag "plantera" varje grästuva för sig, det blev mer kontrollerat men tog en enorm tid att få lite vegetation på marken.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Nu är nästan allt landskap mellan Abisko Östra och Björkliden klart.. Det återstår "bara" en dryg kilometer av skog innan jag kan lägga den sträckan åt sidan och fortsätta norrut. Spåret ligger ända upp till Tornehamn, där även rallarkyrkogården ligger. Jag ska försöka inkludera kyrkogården på något bra sätt så att den syns om man vill köra i "Cab mode" då jag anser att den är en viktig del i Malmbanans historia. Utöver det är nästa större driftplats Kopparåsen som blir nästa etapp i bygget.
Lite bilder från några prover av "signalsystemet" mellan Abisko Östra och Björkliden. Nej det är inte exakt som i verkligheten, men duger nog för att göra några scenarion om man vill.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |