![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Nu är nästan allt landskap mellan Abisko Östra och Björkliden klart.. Det återstår "bara" en dryg kilometer av skog innan jag kan lägga den sträckan åt sidan och fortsätta norrut. Spåret ligger ända upp till Tornehamn, där även rallarkyrkogården ligger. Jag ska försöka inkludera kyrkogården på något bra sätt så att den syns om man vill köra i "Cab mode" då jag anser att den är en viktig del i Malmbanans historia. Utöver det är nästa större driftplats Kopparåsen som blir nästa etapp i bygget.
Lite bilder från några prover av "signalsystemet" mellan Abisko Östra och Björkliden. Nej det är inte exakt som i verkligheten, men duger nog för att göra några scenarion om man vill.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Mycket postande från mig idag..
Något av det svåraste när det kommer till att bygga rutter är att forma landskap tycker jag. Därför är DEM-kartorna som Bengan skapat utmärkta att jobba med, även om man behöver justera landskapet en del så förenklar det processen enormt mycket! DEM-kartan, Kiruna-Riksgränsen är mycket bra och väl tilltagen åt alla håll när det kommer till landskap för att man inte ska behöva göra så mycket själv eller använda "backdrops". Men jag saknade ändå lite berg på andra sidan "vattenpölen" som finns vid Abisko-Björkliden, så jag gav mig på att försöka skapa lite berg.. Det är en sak att förhöja marken och göra massa "kullar" men att sedan få det någorlunda verklighetstroget är väldigt svårt! (Tycker iallafall jag). Jag har enorm respekt för alla ruttbyggare som börjat på ett plant baseboard och sedan format alla berg för hand. Här är i alla fall resultatet. Vad tycker ni, ser det bättre ut med eller utan berg på andra sidan vattnet? Ska tillägga att när det är ganska klart väder så ser man bergen på andra sidan i verkligheten.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
Jag tycker att "med berg" är klart snyggast ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Sista uppdateringen idag. (Jag lovar).
![]() Tack vare tanigardi, kommer jag nu kunna utrusta Malmbanan med snögallerier. Stort tack för att du tog dig tid att bygga dessa. ![]() På bilderna nedan har en tunnel förlängts med ett snögalleri. (Det är ju nästan så man skulle göra en version av malmbanan fast på vintern.. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 336
|
![]()
Fantastiskt arbete!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Jäklar vad snyggt!!!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Med berg är klart snyggast tycker jag...
Så otroligt snyggt, vilken känsla för både detaljer, färger och helhet du har... |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 156
|
![]()
Är otroligt imponerad av din bana, fantastik realism.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack för alla komplimanger! Det ger mig motivation till att fortsätta bygga!
Med detta inlägg kan jag nu meddela att banan mellan Abisko Östra - Björkliden är färdig. Denna etapp var målet med bygget för iår. Ambitionen ifrån början var att släppa rutten i detta skede, men jag började känna då och ännu mer nu att det är en för kort sträcka för att vara intressant nog för ett släpp. Inte nog med att rutten är kort, det blir svårt att skapa några roliga scenarion med två mötesstationer och en hållplats mittemellan. Särskilt när det handlar om tunga malmtåg.. Man hinner knappt komma upp i fart innan det är dags att stanna. Rutten är ju bara runt en mil lång hittills. (Om man bara räknar där det finns landskap). Nu ska jag ta en liten paus och börja samla lite referensbilder för bygget till Kopparåsen och fortsätta bygga i början av nästa år. Tack till alla som läst, skrivit och bidragit till rutten iår. God fortsättning och gott nytt år. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Härliga bilder, lycka till med rutten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Man kan bara bli imponerad av ditt jobb, och dina bilder.
Sketasnyggt (får man säga så ?? hehe) ![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 834
|
![]()
Bra jobbat!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 383
|
![]()
Instämmer med alla andra - imponerande snyggt !
![]() ![]() Så där verklighetsnära landskap har jag inte fått till det i Bensland, Med berg i bakgrunden blir det bäst. Lycka till med det fortsatta byggandet. Gott Nytt År önskar Benslands President från Fort McMurray.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack för alla snälla ord, det värmer dessa kalla dagar!
![]() __________________ Efter en liten paus i bygget är jag igång igen med första målet på Tornehamn. Detta är ju ingen station eller plats där möten kan förekomma utan en gammal banvaktsstuga intill Rallarkyrkogården. Ett knep jag ofta använder när jag bygger är att göra "scener". Här tillexempel har jag placerat ut Tornehamns banvaktsstuga och detaljerat området närmst spåret runt stugan. Även snögallerier ser jag som en "scen" och bygger därför landskap runt dessa först. Sedan när jag gjort ett par "scener" så knyter jag ihop dom med "vanligt" landskap/skog. Genom att göra detta så tycker i alla fall jag själv att det är lättare att dels hålla motivationen uppe men också för att få in mycket detaljer. Dessutom får man några "guldkorn" längs rutten. Det kan ju ses som slöseri med tid då man åker förbi dessa ställen utan att stanna eller kanske ens lägga märke till alla detaljer, men det gör själva byggprocessen roligare. Vilket i mitt fall är huvudmålet. Några bilder från bygget mellan Björkliden och Tornehamn.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Även om det är smådetaljer (he-he
![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |