![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Bygget går ganska långsamt just nu men står inte stilla.
På bilderna kan man ana att Tornehamn tar form. När jag bygger så gör jag mindre spridda delar lite här och där för att sedan knyta ihop dessa med "generiskt" landskap.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 383
|
![]() ![]() Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tusen tack!
![]() _________________ Bygget går vidare, halvvägs till Kopparåsen från Björkliden byggt.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Mellan Tornehamn och Kopparåsen finns det ett bergrum för en omformare som jag försökt att inkludera på bästa möjliga sätt.. Jag är inte helt nöjd så jag lär gå tillbaka senare och ändra lite.. Mycket pusslande med olika assets för att få till tunnelmynningar.. Detta är igen ett exempel på när jag byggt en "fläck" på kartan eller en "scen" kanske låter bättre som senare ska knytas samman med flera liknande med generiskt landskap.
Jag har även börjat snickra på bangården i Kopparåsen.. Jag lägger nästan lika mycket tid på att få till spårgeometrin som att bygga landskapet, men jag tror att det är värt det i slutändan. Lade inte så mycket tid på geometrin i Abisko - Abisko turiststation, vilket ledde till att jag senare gick tillbaka och byggde om hela driftplatsen och delar av linjen för att få geometrin mer realistisk så inte fordonen kränger kraftigt i växlarna och kurvorna. På en av bilderna nedan syns även att man trotts DEM-kartor behöver lägga ganska mycket tid på att forma landskapet, men processen är klart enklare än att börja med ett helt plant baseboard!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
Verkligen storslagna scenerier! Ursnyggt!
![]() Använder du någon banprofil för att få till höjden och lutningen på spåret rätt? Har själv märkt att DEM-kartorna inte alltid är helt korrekta i höjdled om man jämför med banprofiler, så man får justera landskapet i efterhand. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 834
|
![]() ![]() ![]() Mycket bra jobbat! Längtar att få köra Malmbanan.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2021-03-02 klockan 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack Totte!
![]() Citat:
Jag försökte det ett tag men det blev väldigt knasigt på en del ställen då jag "fuskar" lite för att kompensera för begränsningarna i Trainz. T.ex. så kommer alla driftplatserna vara helt horisontella och det är dem inte i verkligheten. Men att försöka få KTL att bli bra på en bangård som lutar i Trainz är inte bara svårt, utan nästan omöjligt. Dessutom är, precis som du påpekar höjddatan fel på en del ställen i DEM-kartan och för att slippa göra allt för stora ingrepp i landskapet försöker jag anpassa spåret efter DEM-kartan så gott det går men samtidigt försöka hålla mig under 20 promilles lutningar (Helst under 17, men det är svårt på en del ställen). Mellan Abisko och Björkliden är det endast över 10 promille på enstaka ställen. Det har i sin tur lett till att lutningarna mellan Björkliden och Kopparåsen ligger på 10-20 promille hela vägen för att kompensera för det. Såhär i efterhand borde jag kanske ha lagt mer tid på att försöka få lutningarna rätt från början och arbeta fram en metod som funkar i Trainz. Så upp till Riksgränsen kommer lutningarna att avvika från verkligheten, men ha en ganska trovärdig geometri. (Hoppas jag, det får ni som sedan laddar ner och prövar rutten avgöra.) Från Abisko ner mot Kiruna ska jag igen försöka undersöka om jag kan implementera realistiska lutningar, då banan mellan Abisko och Kiruna har andra förutsättningar än Abisko - Riksgränsen vad gäller landskap. ![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kopparåsen.
Gammalt möter nytt ![]() Om man bortser från utformning av bangårdarna skulle man ju kunna göra en version av Malmbanan som "utspelar" sig i 20-50 talet med inte allt för mycket jobb och lite fantasi.. Byta till äldre signaler, bilar och lite annat.. Det kan kanske bli något sånt när rutten är "klar" Även en vinterversion står i pipelinen om "några år"... Och för er som föredrar "jättenytt" lite Iore med 68 vagnar. Hittills är Kopparåsen den enda driftplatsen på min version av Malmbanan som kan hantera tågmöten med 750m långa tåg.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Man blir bara imponerad av allt du åstadkommer. Tio tummar upp (minst)
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ![]() ____________________ Jag fick en fråga per mail för ett tag sedan som gällde vad jag använder för "backdrops". Tänkte att fler kanske undrar, så jag besvarar frågan här. Svaret är enkelt, jag använder inga "backdrops". Det fina med DEM-kartorna som Bengan gjort är hur mycket landskap som finns med i bakgrunden, det gör att man inte behöver "backdrops" för att rama in rutten. Slänger med några exempel där jag försöker visa hur mycket landskap som finns med. Jag tror dessutom att DEM-kartan för Kiruna-Riksgränsen går att ladda ner fortfarande om någon är nyfiken över hur den ser ut.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Ser så sjukt bra ut rely!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 383
|
![]()
Det är det fina med bakgrunderna, att DEM-basborden är många. Ser väldigt realistiskt ut, särskilt om man använder lite dis så bakgrunden inte behöver vara så väldigt detaljerad.
![]() ![]() ![]() Säger som alla andra - det ser väldigt fint ut och ger inspiration till byggandet. Att sedan köra långa och tunga malmtåget gör inte rutten sämre, tvärtom. Ser fram emot att få prova på utifall du planerar att slänga upp din färdiga rutt på Download-delen. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack Jocke!
![]() Citat:
Jag hoppas det blir kul! Ska försöka knåpa ihop ett eller ett par scenarios tillsammans med ruttsläppet och försöka få rutten att kännas levande. Dessvärre är inte sträckan Abisko Östra - Riksgränsen särskilt lång. Det tar ca 35minuter att köra sträckan. _________________ Lite bilder på ett lastat malmtåg på väg in mot Kopparåsen en tidig morgon.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Nu ligger det spår hela vägen upp till Riksgränsen och en bit in i Norge, då återstår "bara" landskapet.
Eftersom Riksgränsen ger ganska begränsade möjligheter till växling eller möten har jag beslutat att fortsätta en bit in i Norge, till Bjørnfjell, då detta är ett naturligare start eller slut för ett scenario. Det ligger spår hela vägen till "kanten" på kartan där jag också lagt till ett par baseboards med uppställningsspår. Dock kommer jag inte detaljera landskapet bortom Bjørnfjell. Med undantag för bangården i Bjørnfjell så ligger även alla sidospår mellan Abisko Östra och Bjørnfjell. Nedan bjuder jag på några bilder från hur det ser ut bortom buskarna och träden i Kopparåsen. ![]() Bild 1: Bangården i Vassijaure klar, nästa steg blir att bygga signalering och KTL innan jag tar tag i landskapet. Bild 2: Riksgränsen Bild 3: Bjørnfjell - ska leta fram något bra underlag på hur driftplatsen ser ut. Sedan kommer den signaleras med svenska signaler. Bild 4: Helhetsbild av vad jag byggt hittills.. Mycket återstår innan denna del av rutten kommer göras tillgänglig för download. Bild 5: En större helhetsbild med alla driftplatserna markerade lite grovt, röda där det finns mötesspår och blåa där det saknas. Målet är att en dag bygga hela vägen till Kiruna, men som ni kan se är det en bit från Abisko Östra och lär ta mig flera år att bygga. Den delen av rutten kanske kommer som ett "DLC" ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Några bilder.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |