Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-13, 16:44   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Vad Thors slidstyrning beträffar och ritning så, ja, jag har en översiktsritning på DONJ's lok falulok 10 (men är ju i princip samma lokmodell) och kanske inte helt tillförlitlig vad slidstyrningen beträffar. Så jag utgick från den, men satte ut den mer exakt med hjälp av en pdf som jag hittade på nätet. Den är från 1935 och väl avsedd för de som bygger livesteam modeller, men med hjälp av den kunde jag sätta ut styrningen så att jag fick kulissen lodrät i "mid gear" och få ut försprångsvinkeln så att kulissen kom i hyfsat rätt position.
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 18:43   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Skulle man kunna få en länk till denna pdf? Skulle vara intressant att jämföra med de ganska utförliga ritningar jag har på Sa:n slidstyrning.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-25, 10:33   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Här kommer länken till PDF'en jag skrev om:

http://ibls.org/mediawiki/index.php?...lschaerts_Gear

Tar med 2 länkar till som passar bra till att nörda ned sig i, bl.a. en digitaliserad bok på ca. 200 sidor från 1909, som behandlar Walschaerts slidstyrning i detalj:

https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?...iew=1up&seq=21

http://www.donashton.co.uk/html/walschaerts__gear.html
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 15:44   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag har en teori om vad som kan orsaka vobblet som du upplever i animationen inne i Trainz, men som ser rätt ut i Blender.

Jag har ju suttit och animerat spakar och grejer inne i hytten den senaste tiden men har haft lite trassel med smådetaljer på två olika ställen. Det handlar om de små rörelserna som öppnar ventilen till ångvisslan respektive kronans snabbavstängning. För ångvisslan har de minsta detaljerna rört sig "märkligt" inne i spelet men ser helt korrekta ut i Blender och för snabbavstängningen så ville de mesherna som öppnar själva ventilen inte röra på sig alls inne i spelet. Jag satt länge och försökte hitta felet. Började kolla på meshen med det inbyggda "3D-visningsprogram" som numera följer med i Windows 10 och även där är animationen felaktig. Trodde att det var för att animationen består av emptys som får sin rörelse via copy locaion/rotation constraints med en armature som target (Jag exporterar aldrig armaturerna, jag kör bara med emptys med constraints) där armaturen använder sig av stretch och IK-lock. Men när jag bakade animationen och exporterade så fungerade inte det heller, mesherna var fortfarande statiska! Efter en del funderande kom jag till sist fram till att det beror på att jag i FBX-exporten från Blender kör "Simplify" satt till 1.0, vilket tar och förenklar små rörelser för att minimera antalet keyade frames i animationen för att förminska filstorleken. Om jag drar ned den till 0.0 så fungerade plötsligt båda animationerna och ser ut exakt som inne i Blender!

Jag tänkte att det kan vara värt att prova! Använd "3D-vinsingsprogram":et och se om animationen ser rätt ut där, om inte så vet du att felet antagligen ligger i exporteringen i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 16:39   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Låter intressant, skall prova.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 16:56   #6
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Märkligt nog fungerar animationen nu helt ok i Trainz och vilket den även gör i Windows 3d-visningsprogram. Kan ju vara att jag nu har senaste versionen av Trainz och att man åtgärdat någon bug i den senaste uppdateringen.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 17:18   #7
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Glöm allt jag skrev i förra inlägget, öppnade upp den gamla versionen av boggien som jag inte animerat enl. den metod. Öppnade upp min senaste versionen av boggien 3d-visningsprogrammet och då vobblade lyftlänken. Testade att expotera med simplify 0 och då var vobblandet borta. Så stort tack för tipset, kan vara bra att ha i åtanke vid kommande projekt.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009