![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
God afton, tog för mig för ett par kvällar sedan att bygga äldre signaler, OBS dessa är bygda som växlar och kan då manuellt läggas, skulle någon vilja göra om dessa skulle det gå att diskutera om saken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Mitt problem är att signalerna hamnar mitt i spåret och inte vid sidan om. Vad gör jag för fel?
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
du gör inget fel, den är så konstruerad så den ska gå ställa överallt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kul signaler! När Svenolov fått igång signalscriptet igen så skulle vi kunna ordna så att dessa fungerar med STLs signalsystem.
![]() Vad har du byggt efter för förebild? Jag tänker att T-semaforen ser ut att vara av 1800-talsmodell, där vingarna pekar nedåt vid kör istället för uppåt som man bytte till och använde under 1900-talet. (Det är ju ganska opraktiskt om signaler ramlar ned i körsignal om något går sönder... ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Jo det hade varit trevligt
![]() Precis de är efter orginalritningar inför Södra stambanans öppnade. T semaforen placeras med fördel mitt på stationen framför stationhuset, med röd/vite sidan är den som gäller för respektive håll. Skrivsignalen är den även likt den förra en infartssignal, den kunde placeras vid yttersta växeln, tåg skulle ändå stanna på givet avstånd från växeln vid stoppsigna (den röda skivan vänd mot tåg, "kör varsamt" bar då den lilla gröna skivan var vänd mot tåg, denna sistnämda skiva var dock ingen självklarhet att denna fanns så om föraren på ankommande tåg ej kunde se skivan "spärrar spåret" ansågs det som klart in. Ganska väl mycket riskfyllt tänk från dagens perspektiv om båda, semaforen som du nämner om mekanismen skulle fela och då av gravitationen falla ned i "kör" finns en anledning varför dessa försvann rätt tdiigt som ni nog förstår ![]() |
![]() |
![]() |