![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag har en teori om vad som kan orsaka vobblet som du upplever i animationen inne i Trainz, men som ser rätt ut i Blender.
![]() Jag har ju suttit och animerat spakar och grejer inne i hytten den senaste tiden men har haft lite trassel med smådetaljer på två olika ställen. Det handlar om de små rörelserna som öppnar ventilen till ångvisslan respektive kronans snabbavstängning. För ångvisslan har de minsta detaljerna rört sig "märkligt" inne i spelet men ser helt korrekta ut i Blender och för snabbavstängningen så ville de mesherna som öppnar själva ventilen inte röra på sig alls inne i spelet. Jag satt länge och försökte hitta felet. Började kolla på meshen med det inbyggda "3D-visningsprogram" som numera följer med i Windows 10 och även där är animationen felaktig. Trodde att det var för att animationen består av emptys som får sin rörelse via copy locaion/rotation constraints med en armature som target (Jag exporterar aldrig armaturerna, jag kör bara med emptys med constraints) där armaturen använder sig av stretch och IK-lock. Men när jag bakade animationen och exporterade så fungerade inte det heller, mesherna var fortfarande statiska! Efter en del funderande kom jag till sist fram till att det beror på att jag i FBX-exporten från Blender kör "Simplify" satt till 1.0, vilket tar och förenklar små rörelser för att minimera antalet keyade frames i animationen för att förminska filstorleken. Om jag drar ned den till 0.0 så fungerade plötsligt båda animationerna och ser ut exakt som inne i Blender! ![]() Jag tänkte att det kan vara värt att prova! Använd "3D-vinsingsprogram":et och se om animationen ser rätt ut där, om inte så vet du att felet antagligen ligger i exporteringen i alla fall. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Låter intressant, skall prova.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Märkligt nog fungerar animationen nu helt ok i Trainz och vilket den även gör i Windows 3d-visningsprogram. Kan ju vara att jag nu har senaste versionen av Trainz och att man åtgärdat någon bug i den senaste uppdateringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Glöm allt jag skrev i förra inlägget, öppnade upp den gamla versionen av boggien som jag inte animerat enl. den metod. Öppnade upp min senaste versionen av boggien 3d-visningsprogrammet och då vobblade lyftlänken. Testade att expotera med simplify 0 och då var vobblandet borta. Så stort tack för tipset, kan vara bra att ha i åtanke vid kommande projekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kul att det löste ditt problem också! Kom att tänka på att du nämnde något om ett vobblande när jag klurade anledningen till att min animation såg konstig ut i Trainz. Det lät även som att det var någon del som hade ganska liten rörelse i animationen hos dig med, så jag antog att det kunde vara samma grej där.
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |