![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||||
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
|
![]() Citat:
Citat:
Det gäller även alla dina HB i "Scenery objects", eller "Object mode" i Surveyor1.0. Den enda grej som inte får upp felmeddelandet på av dina HB-saker är "HB Road Invis" i Splines-delen. Citat:
Det som är kvar är krascherna av spelet med Vägkorsningssignal (Vs) då man vill ändra dubbelsignalen till enkelsignal i "propertyrutan". Och sedan är det då man klickar på Vägkorsning(för)signalen (Osynlig) i "Track object" i 2.0. Spelet kraschar alltså så fort jag markerar den där i både gamla 1.0 och nya Surveyor 2.0. Citat:
Jag har fått en korsning fungera perfekt, efter att läst och provat mig fram. Dock endast på ett enkelspår än så länge. Manualen är lite krånglig att läsa igenom tyckte jag, man får hoppa fram och tillbaka rätt mycket. Men det kanske bara är jag som inte är har fattat detta än Men snyggt är det när det nu fungerar och det kommer säkert bli mer roligare framöver då man kanske lär sig mer om det hela och även när signalerna kommer. Det kommer höja hela spelet till en ny nivå hoppas jag. Här nedan följer ett par bilder hur det ser ut, t.ex. på en linjestolpe som jag då klickar i "Edit properties" och i andra bilden hur det ser ut då felrutan dyker upp längst upp till höger då man gått in i propertyrutan. Tyvärr lite suddiga bilder, vet inte varför det blir så. Här ser du hur felmeddelandena för Session Errors ser ut på bild. Kan det vara så att något ska vara i sessions? Enligt kap. Spara rutter och sessioner: i manualen står det ju att det mesta hör till rutten, (vilket jag med anser,) ska sparas i rutten. Jag spara alltid rutten separat och session för sig om spelet vill det efteråt. Hoppas att du fick svar på det undrade över.
__________________
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 349
|
![]()
Hej igen!
Det tog lite tid att svara, även fast jag låg i startgroparna innan forumet gick ner för en tid sedan, så då började jag pilla på lite annat som drog ut på tiden! Dessutom så sparkar de visst boll på något impopulärt ställe... Hur som haver, testat och kollat runt bland vägskyddsobjekten har jag gjort men kan inte direkt påstå att jag blir klokare! Dels är det väldigt svårt att felsöka på något som fungerar, vilket innebär att det blir gissningar på vad som skulle eventuellt kanske kunna orsaka potentiella fel! Dessutom är det svårt att idka felsökning "by proxy", eller på distans som man också kan kalla det! Med det sagt så är det ju väldigt tråkigt att det inte fungerar fullt ut för dig så om du orkar vara lite utav felsökningsnisse (så här i juletider) så kan vi kanske testa oss fram mot en potentiell lösning på problemen, i mån av tid och lust? Jag håller ju egentligen på med Signalsystemet och allt övrigt inkräktar ju på det förstås... Scriptfelen Eftersom det här problemet inte verkar skapa några funktionella problem, utan enbart är ett (stort) irritationsmoment så kan vi lämna det därhän så länge och fokusera på de två andra problemen. Jag är ganska säker på att det finns en enkel lösning på script-problemet, även fast det är konstigt att det överhuvudtaget uppstår. Osynliga V-signalen Jag misstänker att det är samma problem med den här som med den synliga V-signalen. Den osynliga signalen anropar samma typ av funktion när den initieras (skapas) som den synliga signalen gör när du klickar på länken för att göra den enkelriktad. För att se om det är det potentiella felet som jag nämner i mitt tidigare inlägg (vilket jag inte tror på) eller samma eller ett liknande fel som hos den synliga V-signalen så ska du göra som beskrivs nedan (Observera att bilderna är från T:ANE och på en Mac-dator, så de kan se annorlunda ut):
Testa i så fall att öppna propertyrutan och se ifall du får några problem! Är problemet i paritet med den synliga V-signalen så kommer det inte att bli någon skillnad! Synliga V-signalen Jag har som tidigare sagts letat igenom koden på eventuella felkällor, men de jag har hittat är säkrade och ska inte kunna skapa fel, så vad är det då som händer! Det ska bli intressant att se vad dina tester med den osynliga signalen ger för resultat, i väntan på det så kommer här ytterligare frågor för att se om det går att ringa in var någonstans som problemet kan finnas. Jag kommer säkert att fråga om saker som du redan har sagt, men du får ha lite tålamod för jag vill bara vara så noggrann som möjligt.
Jag tänkte att jag kunde visa en bildsekvens från hur det borde fungera: ![]() En nyplacerad V-signal. ![]() Försökt att ändra till enkelriktad signal, felmeddelande om saknat Vägskydd visas. Observera att en saknad spårlogik inte ger ett felmeddelande eftersom det är vägkuren som är intressant, kanske borde ändras i en framtida uppdatering! ![]() Nu är V-signalen länkad mot en vägkur. Observera att den valda enkelriktningen är kvar eftersom den var vald när propertyrutan stängdes för att spara namnet. Felmeddelandet uppkom eftersom det redan fanns en korrekt signal inom rimligt avstånd. Manualen Jag har även kikat lite på dina åsikter om manualen och visst blir det en del hoppande fram och tillbaka men inte så farligt tycker jag. Vägskyddets natur innebär att manualen inte blir strikt linjär eftersom objekten hör ihop med varandra. Var man än börjar så är det någonting som inte är beskrivet än, dessutom är det också ganska många objekt som finns till vägskyddssystemet. Citat:
Varje spår är en egen logik och fungerar som ett eget enkelspår, det är först när man kommer in på och i närheten av stationer (växlar och signaler) som det kan bli komplicerat eftersom man måsta ha villkor mot spårlogikerna för att dels förhindra efterringning och också för att se till att rätt spårlogik aktiveras från rätt spår. På demobanan (som förhoppningsvis ska finnas för nedladdning när signalsystemet släpps) så finns det en Helbomsanläggning på ena sidan av en femspårsstation med två anslutande dubbelspårslinjer och två anslutande enkelspårslinjer. Plus en plattformsövergång och innan utfartsblocksignalerna i andra ändan av stationen ytterligare en helbomsanläggning. Många spårledingsobjekt och villkor blir det! Citat:
Citat:
Nu är det säkert stora skillnader mellan T:ANE och senare versioner av Trainz, kan ju vara värt att testa och se om det blir någon skillnad. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
|
![]()
Wow, mycket svar blev det.
![]() Tack för det. ![]() Kommer att testa det du har nämnt här, när man får lite tid och ork framöver. Lusten att bygga i Trainz går också lite som en berg o dalbana, man ledsnar och sedan kommer en skopa lust igen så man vill hålla på en del, men tyvärr oftast bara en liten skopa ibland. Sedan har väl också idéerna på vad man vill bygga försvunnit någonstans, och dem verkar sedan rymt, för jag inte har hittat dem än. ![]() Mvh Jörgen
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Hej Håkan.
I Vägskyddet är HB X Vägkur rött för mig och och jag tror att det beror på att: HB X Tracklogic är unknown asset kuid2:609407:100031:4 och för HB X Vägkorsningsförsignal vs är unknown assets kuid:609407:100086 och kuid:609407:100090. Är det något jag missat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 349
|
![]() Citat:
kuid2:609407:100031:4 är balisgruppen. kuid:609407:100086 är texturgrupp för Tavla 480:510. kuid:609407:100090 är texturgrupp för Spårpilstavla. Vad det är för "dependencies" relaterade till objekt utanför de som finns under Vägskyddssystemets flik finns listade under scenery-avdeleningen. Dessutom så kan dessa objekt ha "dependencies" mot andra objekt som då framgår på respektive sida/underrubrik. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Ok, jag har laddat ner, men det står fortfarande asset unknown för de kuiderna. Är det så att min version av TRS 19 inte kan läsa dem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 349
|
![]()
Nä, ska fungera att installera från och med T:ANE SP2.
Det är inte så att de är "open for edit"? I så fall behöver du köra "submit", eller motsvarande i TRS19, på objekten. "Unknown" betyder ju att objektet inte hittas, men har du installerat det så borde det ju inte stå så. Ibland i T:ANE märkte jag att när jag hade installerat väldigt många objekt på kort tid så kunde det behövas en "Database repair" för att programmet skulle begripa att sakerna va installerade. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |