|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2023-01-12, 21:14 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 324
|
OKB A 15 (konfigurerbar till SJ A 1008) för TANE eller senare versioner.
Ett samarbetsprojekt med Vänersborgsstinsen.
Under perioden 1906-1909 byggdes sammanlagt 26 stycken A lok (SJnr 1000-1025) med hjulföljden 2B1(Atlantic typ) för att sättas in i snälltåg på de befintliga stambane näten såsom Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Under utvärderingstiden så kom man upp i hela 137,5 km/timmen och dessutom så behövdes bara ett A lok i jämförelse med 2 Cc lok för att framföra 12 boggie vagnar + en 2-axlig vagn. A loket kom upp i 105 km/timmen under denna test. Allt eftersom A loken levererades så stationerades de i Stockholm (7), Göteborg(7), Nässjö(6) och Malmö (6). Dock blev det snart uppenbart att trots hög fart så hade A loken svårt att starta tyngre snälltåg och samtidigt så byggdes B loket och lite senare även F loket. Detta ledde till att A loken mer och mer övergick till persontågs tjänst. 1926 köpte OKB(Ostkustbanan) några övertaliga A lok såsom 1008 (det modellerade), vilket blev OKB A 15. Efter en tid byggdes detta lok om till 3 drivhjul för att öka dragkraften. 1933 återkom loket till SJ där det blev kvar tills det skrotades 1972. Lev foto 1907 (Foto från Digital museum): OKB A 15 byte till 6 drivhjul utfört av Motala Verkstad under slutet av 1920-talet (Foto från Digital museum): Lägg märke till att löphjulet som bytts ut fästs på tendern. I väntan på skrotning i Landeryd år 1972: OKB A 15: Nytt: 1.Ångloks ljud. 2.Luftpump hanterande: ______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad. ______I Cabin mode reglerar du själv på/av. ______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad. 3. OKB loket kan slira om tågsättet överstiger 200 ton. Endast i DCC läge. 5.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort. SJ A 1008: Ladda ned readMe filen för att kolla in alla kommandon m.m.: https://www.mediafire.com/file/5wqi5...B_A15.pdf/file Download av loket: https://www.mediafire.com/file/iqgxb...12_18.cdp/file |
|
2023-01-13, 00:42 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
Trevligt värre!
Hade varit najs om du kan fixa så loket spinner loss om man har för mycket pådrag vid start mm, Har man normaltungt tåg och drar på förmycket kan det lätt släppa
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. Edwin Bohm |
2023-01-16, 11:59 | #3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 324
|
Citat:
Skall tänka till och se om jag kommer på ett annat sätt att få till slirning p.gr.a regulator hanterandet i CAB mode?? |
|
2023-01-19, 20:07 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
okaj hoppas du knäcler den nöten
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. Edwin Bohm |