![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 336
|
![]()
Frågor till den ånglokskunnige:
Kör uppför en brant backe med full regulator och minskar fyllningen mer och mer, men hastigheten fortsätter att minska trots högt ånglådetryck. Finns det nåt mer att göra i en sån här situation (förutom sandning kanske) innan oundvikligt stopp. Samspel fyllning och ånglåda: Minskar jag fyllningen märker jag att ånglådetrycket ökar. Regulatorn fullt på. Skall föraren se till att ånglådetrycket är så högt som möjligt under körningen ? Finns det nåt mer att beakta? Slutligen, ni som kör ånglok på riktigt, hur uppfattar ni Trainz simulerade ånglokskörning ? Långt ifrån verkligheten?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
När jag har förarelev på lok med slidskåps-/ ånglådemanometer så brukar jag hänga en trasa över den och tvinga eleven att först lära sig köra på känsla. Slidskåpsmanometer är missvisande så tillvida att du ser ju bara trycket på ångan innan den släpps in i cylindrarna och tror då att när du kör med 12kg/cm på ånglådan och 25% fyllning att du kör och drar hårt!. Kommer du då till en backe så kommer loket att sakta ner och tappa dragkraft tills du länkar ut. Det är i det fallet bättre att köra med mer fyllning och minska på regulatorn. För att enkelt förklara varför jag anser att slidskåpsmanometern är missvisande så ser du som sagt bara trycket innan det släpps in i cylindrarna. Har du lite fyllning så är tiden för inlopp kort och den mängd ånga som släpps in i cylindrarna för liten för att få tillräcklig expansion för att bibehålla dragkraften. Därför kan du få mer dragkraft med exempelvis runt 8 kg/cm i slidskåpet med 45% fyllning. Jag använder egentligen bara slidskåpsmanometern när jag kör på plan mark för att hålla bränsleförbrukningen så låg som möjligt, när jag kommer till en backe övergår jag till att helt köra på känsla och använder möjligvis slidskåpsmanometern som indikation på om jag kan minska fyllningen under körning eller om jag måste öka. Stiger slidskåpstrycket under körning i backen utan att du ökat regulatorn så betyder det att farten minskar och att jag kan behöva länka ut exempelvis. (Jag kör ånglok utan hastighetsmätare, mer utmaning så ![]() Det är omöjligt att simulera ånglokskörning till fullo men du gör ett mycket bra jobb och är helt klart i topp av det jag prövat i en simulator! Men det går inte att simulera känslan, ljuden och lukten när man kör. Man använder alla sinnen och när du kört samma lok tillräckligt länge så blir loket en förlängning av armen och du kan (tro det eller ej) känna i förväg när loket exempelvis kommer slira eller när farten kommer minska/ öka. Du kan känna när loket arbetar över sin ångbildningmarginal och du plockar ut full effekt och lite till. Ångloket är ett levande ting och det känner man när man tjänstgör. Behandlar du loket illa så kommer det vara jävligt tillbaka, behandlar du loket väl så kommer loket bli mycket lättare att tjänstgöra på.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 336
|
![]() Citat:
Misstänkte det du skrev om ånglådan men nu bekräftat. Men vad betyder "tills du länkar ut". Är det omkastaren med minskad fyllning eller vad? Kul att det åtminstone finns 3 ångloksförare på vårt forum: Rely, Vänersborgs stinsen och Mazz. Kanske finns fler?? |
|
![]() |
![]() |