![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
|
![]()
Hej Korvtiger.
Tack för dina kommentarer och tack för länken https://www.sjk.se/tjanstetidtabelle...ens-jarnvagar/ - den kännde jag inte till! Året 1919 är valt eftersom den bangårdsritning jag hittat är från 1919. Sen stämmer det rätt bra med den rullande materielen. Att jag valt att bygga Uppsala är för att jag bott i Uppsala sedan 2020 så det har varit ett sätt att "gräva där man står". För persontågen i filmen "Bergsbrunna - Uppsala 1919" har jag följt tidtabellerna i "Sveriges kommuniktationer" http://samlingsportalen.se/digitalt_...08_30_nr27.pdf och normalplanen för 1925 på samma site. Så nu kan jag kolla mot en normalplan för 1919! Och jag kan se att det skiljer sig en del. Tågen i filmen är förmiddagståget P 102 från Stockholm mot Bräcke med ankomstid 10.00 till Uppsala och det möter nattåget från Norrland St 21 med ankomsttid 10:08. Så tågmötet har ägt rum. (Även om väntetiden är förkortad i filmen). En fundering jag haft är vilka godståg som körts och deras vagnordning. Men jag antar att det får man fantisera om. Hälsningar Hans |
![]() |
![]() |