Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-18, 12:42   #16
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Har följt ditt arbete lite till och från och av dina skärmbilder att döma så är det ett fantastiskt och verklighetstroget system.

Det som gjort mig lite rädd var att det upplevdes alltför komplicerat. Men efter att ha läst ditt sista inlägg med förklaring om att systemet ska sköta sig själv, mestadels per automatik, efter att ha gjort vissa inställningar, så känns det lugnare.

Jag är intresserad av att implentera hela systemet i Bensland och avvaktar därför publiceringen av banan tills du är klar, om och när du blir det....

Jag tillhör den lilla skara som mest bygger och är ingen tågnörd. Har inget brinnande intresse av tågkörande utan låter AI-förare göra jobben. Men visst, jag vill naturligtvis att allt ska flyta på så att inte två tåg blir stående head-to-head eller ett envist ?-tecken som säger "Adam is stuck and waiting for instructions".

Ser därför fram emot att få prova på ditt system i framtiden. Keep up the good work
Gracias, El Presidente!
Det går nog att bygga med andra signaler så länge och sedan byta ut de efter hand om behovet finns att byta signalsystem. Kan ju vara bra att veta var man vill placera signalerna, observera dock att i mitt system så är placeringen av signalerna och dess inbördes avstånd fundamental och följer stenhårt föreskrifterna för att signalsystemet ska bli så verklighetstroget som möjligt. Det finns tyvärr ingen information om det ännu i manualen till signalsystemet men kommer säkert att finnas lite basal information om placeringsregler och föreskrifter i sinom tid!

Citat:
EDIT: Efter att ha läst inlägget kom en kort och hastig fråga upp: Är systemet klart att använda? Jag tar och provar på och ladda hem det som finns på din hemsida och testar. Bensland är byggd helt i Trainz 2019. Undrar om sakerna fungerar där....
Om man endast läser ströinlägg någon gång ibland så kanske det är lätt att missa vad som är släppt, även fast det står i två av inläggen ovanför, så jag upprepar: HB Tavelpaket, HB Balisgrupp och HB Vägskyddsystem är släppt, dessutom finns det en sida med släppta verktyg och hjälpmedel, som givetvis går att använda utanför mina system.

Enligt N3V/Auran ska det som fungerar i T:ANE också fungera i TRS19, jag har dock inte TRS19 själv och kan därför inte testa, men allt som jag känner till som skulle kunna orsaka problem är fixat (TRS19 säkrat) vilket borde innebära att de problem som TRS19 användare får, även jag skulle få under mina tester av systemen!

Citat:
Hej igen.
Kan svara på mitt eget inlägg, ovan.
Det blir röda objekt i Trainz 2019.
Möjligt att jag missat att ladda in något? Vägskyddet går inte att bygga då kuren är rödlistad och osynlig.
Kan inte finna signalerna.

EDIT: Tilläggas kan att jag laddade hem och installerade i TANE också - samma rödlistade objekt där också.
Det här inlägget borde egentligen ligga under diskussionstråden för vägskyddssytemet,http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=318160

Samtliga rödlistade objekt, förutom HB X Bilväg 40 meter utav någon okänd anledning, visar Missing dependencies. Det som går att läsa av bilderna och med en koll på vilka dependencies som finns skulle jag gissa på att du saknar de objekt som inte har HB X i namnet. Det första är HB Rälskontakt som finns i samma zip.fil som de övriga Trackside objekten till vägskyddet, eller som en egen fil, men har du laddat ner "zippen" så har du säkert bara missat den. Det andra objektet är HB Balisgrupp som finns längst ner på nedladdningssidan för objekt tillhörande Signalsystemet, har du sedan tidigare laddat ner balisgruppen så måste den senaste versionen installeras eftersom vägskyddet kräver version 4. Balisgruppen måste installeras även om man inte tänker använda den!
HB X Truckövergångssignal kräver en corona från DLS.

Om du med signaler menar signalerna till signalsystemet så är det inte släppt ännu!

Det borde inte spela någon roll om du testar i T:ANE eller i TRS19, men är sällan fel att testa om man vill och har möjligheten!

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 14:27   #17
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
blomsson, det var inte menat som dålig kritik. Tvärtom, jag applåderar faktiskt. Det jag menar är att våra signalsystem kanske kan vara kompatibla med varann. Bl.a. när det gäller signaltyper. Du jobbar med ett modernt signalsystem. Jag jobbar vidare på ett äldre signalsystem, 40-tal och bakåt, tillsammans med "korvtiger". Men jag vill att alla signaler ska fungera tillsammans. Hoppas att vi kan samarbeta med detta.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 20:31   #18
blomsson
Medlem

Standard

Nu fick jag "a" ur "v" och svarar på det senaste inlägget några veckor för sent!

Tack för kommentaren svenolov, det gör att det känns bättre, det och inläggen från stinsen och presidenten gör det lättare att fortsätta att göra signalsystemet publikt.

Den senaste tiden har det inte blivit så mycket gjort med något, jag hade hoppats att kunna visa något litet innan jul men den som väntar...

När det gäller samarbeten och andra funderingar kring STL:s och mitt signalsystem så återkommer jag i sinom tid i STL:s frågetråd, där det kanske hör bättre hemma!

mvh
Håkan

Senast redigerad av blomsson den 2020-12-27 klockan 20:33.
Gammal 2025-04-23, 17:16   #19
blomsson
Medlem

Standard

Hej, dags igen för ett alldeles äggstra inlägg!
Över fyra år sedan sist i denna tråden, så tänkte det är dags att undersöka era åsikter om hur den närmaste framtiden för signalsystemet ska se ut!

Men innan jag kommer till huvudskälet till inlägget så ska jag berätta om ett par väldigt irriterande beteenden som finns i Trainz. Problemen gäller hastigheter och enbart AI-tåg eftersom ni humanoider följer väl alltid reglerna

För att inte krångla till saker i onödan så gäller problemframställningen utan ATC även om det bluddras om ATC i texten.
Problem 1: Tåg saktar in innan försignal och ökar sedan hastigheten efter passage av densamma.

Det som ska ske är att tåget borde börja bromsa tidigast strax före signalen och i tid för att kunna stanna/sakta ned innan nästa signal.
Efter en del efterforskning så visade det sig att det är ett känt beteende som är gjort medvetet när signaler har en restriktivare signalbild än den högsta. Det yttrar sig så att tåget saknar ner till hälften av sin hastighet (har dokumenterat ett avstånd på minst 1000m) fram till signalen och sedan ökar den hastigheten igen tills den eventuellt behöver sakta ned innan nästa signal. Jag har experimenterat med mängder av olika inställningar på signalerna, och även en del andra lösningar, men fick det aldrig att bli bra.
Lösning:
Min lösning blev att ignorera de specifika signalbeskeden som borde vara till för försignalerna (gäller även kombinerade signaler) och göra alla försignalbesked fullfartsbesked och sedan låta det interna systemet i Trainz bromsa ner AI-tågen som vanligt mot huvudsignalerna. Det innebär att beteendet motsvarar det som är på banor med ATC för fordon utan ATC (STH 80km/h) eller på banor utan ATC med ett försignalavstånd anpassat till banans STH.
Nackdelar:
Baksidan med att göra så blir att försignalen alltid visar "grönt" i HUD och på kartan vilket kanske kan vara lite förvirrande. Lite beroende på vilket fordon det gäller och tågets vikt så är det nästan omöjligt att stanna på hastigheter över 140km/h på 1000m, via AI.
Temporär lösning:
Detta är ej utforskat än men det skulle kunna gå att lägga in en provisorisk hastighetsövervakning som sedan tas bort när ATC:n är användbar.

Problem 2: Tåg ökar farten när det träffar på en hastighetstavla med en högre hastighet än den senaste hastigheten från en signal.

Detta skapar förstås stora verklighetsproblem när ett tåg får 40km/h från en signal och sedan får en högre hastighet från en hastighetstavla och därmed kan passera genom en växels kurvläge i en betydligt högre hastighet!

Detta fenomen uppstår därför att det egentligen bara finns ett hastighetsregister hos tågen, det kan finnas ett för tågets egna STH, men det är inget man kan påverka eller ha nytta av när det gäller signaler/tavlor. Den senast passerade signalen eller tavlan är det som gäller, det är helt enkelt inte bra nog!
Lösning:
I Train-klassen så finns det ett par variabler som kan användas till att ställa in hastigheter. Genom att sedan överföra en av de sparade hastigheterna vid lämpligt/korrekt tillfälle gick det att förändra tågets externa STH. För att det skulle gå blev jag tvungen att göra om hastighetstavlan till en trigger (vilket är det enda sättet som jag har hittat där det går att se när ett tåg har träffat på ett trackside objekt som inte är en signal eller växel, skulle ha kunnat gjorts mycket bättre av N3V), även andra tavlor som behöver kunna känna av tågpassage kommer att uppgraderas till triggerobjekt.
Eftersom avvikande hastigheter från signalerna ligger i balisinformationen så är den grundläggande hastighetsinformationen endast i tre nivåer. Dvärgsignalbesked = 30km/h, huvudsignalbesked kör40 och varianter = 40km/h, kör80 inklusive försignalbesked = tavelhastighet. Reglering av ett fordons STH baserat på bana och/eller fordon med/utan ATC kommer att skötas av ATC-systemet och förhoppningsvis helt automatiskt.

För att kunna hantera hastighetsövervakningen och i framtiden även ATC så har jag skapat ett nytt bibliotek med det passande namnet SpeedAndATCLibrary. Bilden nedan visar information som är skapat med hjälp av det biblioteket.

De fönster som har skapats och visas här finns bara till under mina tester.
Till höger under HUD:en så visas lite basala data om det tåget som kameran fokuserar på, har egentligen ingen betydelse men har fått vara kvar ändå.
Längst uppe till vänster redovisas alla tåg som innehar ett lokomotiv med följande information:
  • Name: Lokomotivets namn, går att hoppa till genom att klicka på det , fungerar sämre än övriga objekt med liknande funktion.
  • Length: Tågets längd.
  • Tr.Limit: Tågets max(AI)hastighet, känns högt hos flera.
  • Speed: Tågets hastighet.
  • Limit: Tågets inställda hastighet (STH). 65km/h är förinställt om inte tavla eller signal har påträffats.
  • Adv: Variabel hos tåget, jag kallar den för Signalhastighet.
  • Adv2: Variabel hos tåget, jag kallar den för Tavelhastighet.
  • FSI/HSI/OT/HT: ATC-register för respektive objekt, ska in flera register. N/A betyder att det inte finns någon data.
Signalhastigheterna och tavelhastigheterna överförs vid lämpliga tillfällen till limit och är det som syns i HUD:en.

Bägge lösningarna som beskrivs här ovan är inga regler utan finns direkt inprogrammerade i signalsystemet.

Huvudvärk
Nu till huvudskälet till detta inlägg, vad vill ni ha?
Jag vet att jag har frågat förut och fått många användbara synpunkter, men tiden flyger och saker, intressen och behov förändras. Tyvärr har inte effektiviteten varit på topp under de senaste åren, beroende på många olika saker. Har man för många intressen så har man, men påtar en del då och då.
Nu har jag iaf kommit till en punkt där jag håller på och går igenom en massa anteckningar och uppdaterar/reparerar/inför allt(!) som är uppskrivet vilket också betyder att man närmar sig ett teoretiskt släpp för en första version av signalsystemet, frågan är bara vad som INTE ska vara med? Det är ju ganska enkelt, ju mer som är med ju längre tid tar det!

Skulle jag göra signalsystemet helt för mig själv så skulle jag sätta tänderna i ATC:n omedelbums!

Man kan dela upp svaret på frågan "Vad vill ni?" i tre stycken alternativ:
Alternativ1:
Då är signalsystemet som nu.
  • Utan ATC
  • Fokus på hobbykörning (där du själv kan lägga rörelsevägar, är inte till för att användas under sessioner)
  • Begränsade sessionsmöjligheter (ska försöka få in en hel del mera än vad som finns just nu)
  • Alla viktiga signaler fullt fungerande
  • Linjeblockering - endast den enkla varianten
  • TAM/System M (knappt påbörjat)
  • TKL-hus med stationsautomater och med ytterligare funktioner
  • Fullständiga hinderfrihetskontroller
  • Helst fullständig funktionalitet mot HB Vägskyddssystem
  • Mycket mera som jag inte kan lista
Här kan man också tänka sig att det saknas detaljer på en del signaler, sådant som inte är gjort än.

Alternativ2:
Som alternativ 1 men med fullt fungerande ATC (om det går i Trainz, är väl bäst att lägga till).

Alternativ3:
Som alternativ 2 och:
  • Många sessionsmöjligheter, kan vara att det byggs ut efterhand
  • Alla signaler fullt fungerande
  • Linjeblockering - även varianten med spårledningar
  • TKL-hus med funktioner som jag inte vet om än
När jag håller på och utvecklar systemet så flyter många funktioner och beteenden ihop och därför blir det svårt att dela upp det i vettiga alternativ. Det är egentligen bara ATC:n som är ett eget projekt, dock beroende av signalsystemet.
Förutom manualen så känns ATC:n och sessionsmöjligheterna (kommandon, tkl-funktioner och dyl) det som är mest tidskrävande eftersom det kräver väldigt mycket testande.

Personligen så vill jag helst släppa ett fullt fungerande signalsystem. Med tanke på att det dels har gått väldigt lång tid sedan jag började med Trainz-programmeringen och att de få frågor jag får nästan alltid undrar "var signalerna är" så lutar jag åt alternativ 1 kanske med lite inblandning av trean!

Jag kan slänga in en fråga till, finns det några funktioner/beteenden mellan signalsystemet och vägskyddssystemet som borde finnas och som inte står med i vägskyddsmanualen?

Eftersom det finns lite mera plats så lägger jag upp en bild som jag har glömt sedan tidigare, så här (rörigt) kan det se ut vid testning av KVSI funktioner!

Finns säkert mycket mer att skriva me nöjer mig så här så ordet är fritt!

mvh
Håkan
Gammal 2025-04-25, 19:57   #20
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Vill och vill, allt är ju vad du orkar med och vad som är möjligt! Själv bryr jag mig inte riktigt om tiden, men desto bättre och mer funktion, desto roligare blir det, så för min del skulle jag säga alternativ 3
Gammal Igår, 14:12   #21
Otto
Medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

Jag kör inte ATC och bryr mig mer om tiden så jag nöjer mig med Alt 1.
//Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.