|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#31 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2017
|
Ja Håkan, nu har jag testat.
Jag har testat enligt dina punkter på två olika Vägskydd och fått samma resultat. Jag har ingen rundbana. Har bommar och några Ljus/Ljud-skydd. Det vägskydd som tidigare fortfarande var ok ligger först. Status på de olänkade Vägskydden som jag testat är att HB X Track Circuit Detector är svarta, Vägkuren är gul men innehåller inget namn på spårledning, HB X Tracklogic (Spårlogiken) är grön och innehåller namn på vägskyddet men inget namn på spårledning. 1. Byt signatur på vägkuren -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras. Kontrollera att vägkuren är tom och byt tillbaka till det föregående namnet. Testsvar: Vägkuren blir gul igen. För Vägkur och spårlogiken saknas fortfarande namn på spårledningar. HB X TCD fortfarande svarta. 2. Byt signatur på spårlogiken. Kontrollera att spårlogiken är tom och byt tillbaka till det föregående namnet. Testsvar:Spårlogiken blir inte grön igen, men den innehåller fortfarande namn på vägskyddet. Däremot visas spårledningens namn för Sv i både Kuren och Spårlogiken. Fanns inte innan. HB X TCD fortfarande svarta. 3. Byt namn på vägkuren och placera ut en ny vägkur med det föregående namnet -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras. Testsvar:Ingen skillnad, ingenting uppdateras. 4. Byt namn på spårlogiken och placera ut en ny spårlogik med det föregående namnet. Testsvar en nya Spårlogiken innehåller vägskyddets namn, men ingen spårledning och blir inte grön. För Vägkuren och HB X TCD ingen ändring.5. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad. Testsvar:Ingen skillnad, ingenting uppdateras. 6. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad fast med ett löptecken. Testsvar: Ingen skillnad, ingenting uppdateras. Alltså: För inget av alternativen blev länkningen ok. Det finns även ett sista test som kan göras och det är att skapa en liten spårsnutt med en ny vägskyddsanläggning på. Det räcker ju med en C/D anläggning med en spårlogik, två isoler, två HB X TCD och två kryssmärken om man vill att vägkuren inte ska vara röd! Helst ska detta test göras för sig (på samma bana) med samma förutsättningar som de övriga och borde också testas med att sparas och öppnas igen! Testsvar: Jag har gjort några olika vägskydd och sparat ett antal gånger och de nya vägskydden är fortfarande ok. Jag har testat att på de olänkade vägskydden både att byta ut Spårlogik och HB X TCD och då har vägskyddet blivit ok igen. //Otto |
|
|
|
|
|
#32 | ||||||||
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
Hej Otto!
Synd att det inte var något som riktigt funkade för att lösa orsaken till problemet, tänkte dock gå igenom dina resultat och ge några fler förslag på plågsamma tester! Citat:
En svart HB X Track Circuit Detector indikerar att den inte har någon länkning inställd hos sig. En grön Spårlogik talar om att den är korrekt inställd, alltså borde (ska) en grön spårlogik inte kunna sakna några objekt som det finns krav på, utan den borde (ska) vara röd! En gul vägkur talar om att alla krav som finns på sceneryobjekt är uppfyllda, annars är den röd. Förutom i något enstaka fall så finns det ingen kontroll på ifall spårlogiken finns länkad till vägkuren, kanske borde införas och flera färger hos vägkuren! Alla sökningar och länkningar (tror jag, har inte hittat något annat) sker via vägkuren. Så här ska spårlogiken hos ett fungerade C/D-vägskydd för enkelspår se ut: ![]() Vid rubriken "Antalet funna objekt:" syns vilka/hur många objekt som har hittas. Under länkarna "Igångsättningsspårledning..." syns vilka spårledningar som har hittats, det är endast HB X TCD som kan länkas till väggskyddet. Och så här ser det ut när en av spårledningarna har fått ny signatur: ![]() Observera att det finns ett meddelande om att objekt saknas.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det hade underlättat avsevärt om någon av testerna hade fallit ut till belåtenhet! Citat:
Citat:
Man ska också tänka på att det ibland kan ta lite tid innan ändringar hos objekt registreras, speciellt vid namnändringar och även att man måste stänga PR när namnet ändras. Jag kom på att du tidigare hade skrivit i PM till mig angående vägskyddssystemet och namn och problem med länkning av objekt, du kan ju kika på vad du skrev då och se om du känner igen problematiken! Vad är lösningen på problemet? Som det står nu så verkar lösningen vara att byta ut de objekt som orsakar problemet, alltså enbart Spårlogiken eller också HB X TCD. Det vore förstås önskvärt att hitta felkällan men det är svårt att på distans gå in och rota i koden eftersom testförfarandet är komplicerat och tidskrävande. En lösning skulle kunna vara "database repair", men är ändå skeptisk. En teori skulle kunna vara att det finns någonting som görs annorlunda i senare versioner av Trainz, men jag har ett svagt minne av att jag har stött på ett liknande problem för väldigt många månader sedan när jag höll på och testade signalsystemet. Kommer dock inte ihåg om de var spårledningar eller Vs som orsakade problemen och om det självläkte eller om jag bytte ut några objekt. Innan du börjar att ersätta objekt så skulle det vara intressant med lite fler tester och svar på frågor. Vilka tester är kvar?
Om du har möjlighet att skicka din bana till mig så skulle det vara önskvärt, innan du börjar att byta ut objekt, eftersom "risken" finns att felet inte uppstår igen. På min demo-bana för signalsystemet så finns det flertalet vägskydd installerade (än så länge inga problem, peppar, peppar) bl.a två stycken A-anläggningar och en Plattformsanläggning på och runt en större station. A-anläggningarna innehåller 34 respektive 33 spårledningar och 2 stycken spårlogiker, Plf-anläggningen innehåller 31 spårledningar och 3 stycken spårlogiker, att byta ut alla dessa manuellt är ju ett hästjobb, speciellt om de innehåller villkor som ju inte följer med vid utbyte av objekten, därför är det ju önskvärt att det skulle räcka att byta ut spårlogiken ifall nu något ska bytas ut! Felet som uppstår verkar vara något som sker extremt sällan, jag har flertalet test-banor med mängder av vägskyddsanläggningar och har som sagt bara sett något liknande en gång! Ett sådant typ av fel gör det väldigt svårt att felsöka. mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||||||||
|
|
|